۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳

در اوج ناکامی احزاب برای تشکیل ائتلاف؛

پادشاه اسپانیا حزب سوسیالیست را مامور تشکیل دولت کرد

پادشاه اسپانیا حزب سوسیالیست را مامور تشکیل دولت کرد

عدم تفاهم بین احزاب پارلمانی اسپانیا برای تشکیل دولت ائتلافی، پادشاهی این کشور را وادار به اعمال نفوذ در روند تشکیل دولت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا به طور رسمی از «پدرو سانچز» رهبر حزب سوسیالیست (PSOE) این کشور درخواست کرد تا تلاش خود را برای تشکیل کابینه آغاز کند.

حزب سوسیالیست در انتخابات پارلمانی دسامبر سال ۲۰۱۵ درجایگاه دوم بعد از حزب ملی محافظه کار (PP) به رهبری «ماریانو راخوی» قرار گرفت. اما از آنجا که حزب محافظه کار فاقد اکثریت مطلق پارلمانی است برای تشکیل دولت به جلب حمایت سایر احزاب سیاسی نیاز داشت که در تحقق این امر ناکام ماند.

ناگفته نماند که ماه گذشته – جولای ۲۰۱۶ – پادشاه اسپانیا از راخوی خواست تا برای تشکیل کابینه اقدام کند اما وی از بیم آنکه مبادا موفق به دریافت رای اعتماد از پارلمان نشود، از انجام این امر امتناع کرد و به این ترتیب مسئولیت تشکیل کابینه به رقیب سوسیالیست واگذار شد.

این اولین بار در طول ۴۰ سال گذشته است که پادشاهی اسپانیا چنین نفوذی را در روند انتخاباتی کشور اعمال می کند چرا که در دهه‌های گذشته دو حزب محافظه کار و سوسیالیست به تناوب قادر به کسب آراء کافی برای تشکیل دولت بوده اند.

در این میان، پدرو سانچز با اعلام تبعیت از دستور پادشاهی اسپانیا از آغاز مذاکره با احزاب مخالف برای تشکیل دولت ائتلافی سخن گفت. این در حالی است که دو حزب چپگرای «پودموس» و «سیودادانوس» هم به نسبت ۶۹ به ۴۰ کرسی در ترکیب پارلمان آینده اسپانیا حضور خواهند داشت و سانچز با توجه به عدم تمایل به تشکیل ائتلاف با حزب محافظه کار به جلب حمایت آنها نیاز دارد.

البته تشکیل دولت ائتلافی برای سانچز کار آسانی نخواهد بود چرا که در حال حاضر احزاب پودموس و سیودادانوس از اختلاف نظر برخوردار هستند و علاوه بر این وی با توجه به موضعی که نسبت به جدایی منطقه خودمختار «کاتالونیا» دارد قادر به جلب حمایت حزب ملی گرای کاتالان که ۱۷ کرسی پارلمانی را در اختیار دارد نخواهد بود.

ناگفته نماند که اگر تلاش احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی با شکست مواجه شود، نتیجه انتخابات ماه دسامبر ابطال شده و مردم اسپانیا باید خود را آماده برگزاری انتخابات زودهنگام کنند.

کد خبر 3041158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha