۲۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵

تا سال آینده؛

بیش از ۲ میلیون روستایی از آب شرب مطلوب بهره‌مند می‌شوند

بیش از  ۲ میلیون روستایی از آب شرب مطلوب بهره‌مند می‌شوند

قم - وزیر نیرو گفت: بیش از ۲ میلیون نفر از روستائیان تا سال آینده از آب شرب مطلوب برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان قبل از ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاح پروژه‌های آب و فاضلاب استان قم اظهار داشت: فاضلاب برای کشور ما مسئله مهمی است و نزدیک ۳۲ میلیارد متر مکعب فاضلاب در کشور داریم که ۵ هزار متر مکعب آن فاضلاب شهری است و در مقایسه با مصارف آب کشور رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه فاضلاب‌های صنعتی و شهری روبه افزایش است، گفت: مسئله فاضلاب به موضوع نگران کننده‌ای برای زیست محیط و بهداشتی تبدیل شده است.

وزیر نیرو، دفع فاضلاب و استفاده از پساب فاضلاب‌ها را مهم خواند و افزود: در کشور ما از ۲۵ سال قبل که شرکت‌های آب و فاضلاب ایجاد شدند اقداماتی صورت گرفته و ۴۴.۲ درصد از جمعیت شهری تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب قرار دارد.

وی تصریح کرد: در دوره خدمت دولت یازدهم تا کنون ۷۶ تصفیه خانه فاضلاب به مدار وارد می‌شود و ۵۰ تا شهر جدید تحت پوشش فاضلاب قرار می‌گیرد و همچنین ۵.۳ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبک فاضلاب قرار می‌گیرد این تا پیان دولت به ۹ درصد افزایش خواهد یافت.

۱۸۶ روستا در اولویت احداث طرح‌های فاضلاب قرار دارد

چیت چیان تصریح کرد: در بعضی نقاط که روستا مشرف به سد هستند و یا در کنار رودخانه قرار دارند، مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود؛ ۱۸۶ روستا در اولویت احداث طرح‌های فاضلاب قرار دارد و ۱۱۱ روستا در توسعه شبکه فاضلاب با کمک بانک توسعه اسلامی قرار دارد.

وی افزود: در تصفیه‌خانه فاضلاب قم از بالا‌ترین فناوری‌ها استفاده شد و لجن تولید شده حتی برای تولید برق استفاده می‌شود و ۷۰ درصد برق فرایند را خود تصفیه خانه تأمین می‌کند و از لجن خشک شده در مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

وزیر نیرو گفت: این تصفیه‌خانه بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهر قم را تحت پوشش قرار می‌دهد و با تکمیل شبکه‌های آن بیش از ۶۰ درصد را پوشش می‌دهد.

وی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته، تصریح کرد: بیش از ۲ میلیون نفر از روستائیان تا سال آینده از آب شرب مطلوب برخوردار می‌شوند.

در این مراسم همزمان آب روسانی روستایی سراسر کشور و استان‌هایی چون فارس، کرمان و چهارمحال بختیاری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

کد خبر 3046070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha