۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۶

یک طراح لباس با مهر مطرح کرد؛

«مزون» فروشگاه لباس نیست/ انتقاد از فعالیت استادان نابلد

«مزون» فروشگاه لباس نیست/ انتقاد از فعالیت استادان نابلد

یک طراح لباس معتقد است:عده‌ای از افراد غیرمتخصص به عنوان استاد به فضاهای آموزشی ورود پیدا کرده‌اند که این موضوع موجب بروز مشکلاتی در زمینه آموزش شده‌است.

مرضیه ریحانی شرقی کار‌شناس طراحی لباس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه مزون‌ در جامعه خاطرنشان کرد: در جامعه ما مزون از تعریف خاصی برخوردار نیست و  مردم فکر می‌کنند مزون جایی برای خرید لباس است؛ در حالی‌که این طرز تفکر، کاملا اشتباه است؛ مزون محلی برای طراحی، دوخت و تولید لباس است و مردم باید از این قضیه آگاه شوند.

او به ضرورت حمایت دولت از مزون‌ها اشاره و بیان کرد: مزون‌دار‌ها همیشه به تنهایی و بدون حمایت دولت فعالیت کرده و در این میان افراد غیرمتخصص که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نیستند هم به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. این عده که به نام مزون دار فعالیت می‌کنند؛ با به نمایش گذاشتن تولیدات نامناسب خود جامعه طراحان را با مشکلاتی روبرو کرده‌اند.

ریحانی در ادامه درباره استقبال مردم از مزون‌ها گفت: در جامعه ما مردم بیشتر مصرف‌گرا شده‌اند، فکر می‌کنم افزایش قیمت پارچه موجب شده مردم جامعه ترجیح دهند به جای مراجعه به مزون‌ها، لباس‌های آماده بازار را خریداری کنند، البته برخی هم بدون در نظر گرفتن هزینه و با توجه به برندهای شناخته شده برای سفارش به مزون موردنظر خود مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به فضای آموزشی دانشگاه گفت: در دانشگاه‌ها به طراحی دوخت و الگوبرداری اصلا توجه نمی‌شود، عده‌ای از افراد غیرمتخصص به عنوان استاد به فضاهای آموزشی ورود پیدا کرده‌اند. این موضوع موجب بروز مشکلاتی از جمله ترویج ایده‌های نادرست و نزول سطح کیفیت در زمینه آموزش شده است.

ریحانی در خاتمه و در پاسخ به این سوال که چرا طراحان لباس در ایران، نمی‌توانند نقش چندانی در مدسازی داشته باشند گفت: مد، پوششی‌ است که همه پسند باشد و سلایق جامعه و معیارهای مورد نظر آن را نشان دهد؛ از سوی دیگر باید با عقاید و فرهنگ مردم هماهنگ باشد و ما برای آنکه به مد ایرانی برسیم باید یک تیم قوی در زمینه طراحی داشته باشیم که از تحصیلات آکادمیک برخوردار هستند؛ این تیم باید بتواند با شناخت نیازهای مردم و همچنین با توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، انواع مد را که نشانه ایرانی و اسلامی در آن رعایت شده، به عنوان مد روز انتخاب کنند. به هر حال برای بومی سازی مد باید نیاز جامعه به ایده‌های در خور را تامین کنیم.

کد خبر 3051551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha