۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۸:۲۵

در گفتگو با مهر

محمود حكيمي : بايد از واژگان پايه در تاليف كتابهاي ديني بهره برد

محمود حكيمي : بايد از واژگان پايه در تاليف كتابهاي ديني بهره برد

نخستين جلسه از سلسله نشست هاي تخصصي نمايشگاه آموزش و پرورش با موضوع سيره پيامبر (ص) در ادبيات ديني كودك و نوجوان در سالن 5 نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد .

 


به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ،  در اين نشست سيد علي محمد رفيعي ، نويسنده و منتقد حوزه ادبيات كودك و نوجوان در مورد بهره گيري از سيره براي كودك و نوجوان و دشواري هاي دستيابي به سيره صحيح گفت: نخستين مرحله در نگارش سيره نبوي حوزه ادبيات ديني كودك و نوجوان اين است كه تحريف هايي در زندگي رسول اكرم (ص) به وجود آمده است كه بسياري از مسايلي كه به نام روش پيامبر روايت شده، صحيح نيست و بايد اين روايات شناخته شوند.

وي افزود: براي دستيابي به سيره صحيح نويسنده مجبور است كه پژوهش كند در حالي كه پژوهشگران اين حوزه بايد اين مسير را هموار مي كردند.

رفيعي گفت: بسياري از مسايل ديني وجود دارد كه به صورت گزينشي است، چرا كه مي خواهيم با فرزندانمان تزاحم نداشته باشيم، به همين دليل فرزندانمان با خواندن اين داستان ها به چالش كشيده نمي شوند.

اين نويسنده ادبيات كودك و نوجوان در ادامه با اشاره به اين كه بايد ادبيات ديني تخيلي بن مايه ديني داشته باشد، گفت: داستان را بايد از واقعيت هاي ديني نوشت و اگر در موضوع ديني پژوهش و مطالعه نشده باشد، داستان نتيجه سالمي نخواهد داشت.

وي افزود: كسي كه دين را هضم نكرده باشد، نمي تواند ادبيات تخيلي ديني بنويسد چرا كه نويسنده بايد اهل همان چيزي باشد كه مي نويسد.


محمود حكيمي ، نويسنده و پژوهشگر در اين نشست درباره نحوه تاليف كتب ديني براي كودك و نوجوان گفت: بايد واژگان پايه را كه در كتاب هاي درسي عنوان شده و كودك و نوجوان با معناي آن آشناست در تاليف كتاب هاي داستاني ديني استفاده شود تا اين داستان ها براي اين گروه قابل فهم باشد.

وي در ادامه با اشاره به كتاب سيره نبوي تاليف رسول جعفريان گفت: اين كتاب از جمله كتابهايي است كه به داستان هاي نبوي مي پردازد و در تاليف آثار حوزه ادبيات كودك و نوجوان مي تواند منبع مناسبي باشد.

حسين استادولي، مترجم قرآن و پژوهشگر علوم حديث در ادامه اين نشست معناي سيره و سنت را متفاوت دانست و گفت: مفهوم سيره نبوي روش زندگي پيامبر است و براي عملي شدن آن نياز است كه كليت آن استخراج شود.

وي افزود: گاهي داستان هاي مربوط به سيره پيامبر و ائمه از اصل واقعيت دور شده و خلاف آن معني منتقل مي شود، در صورتي كه در اين گونه داستان ها بايد واقعيت ها عنوان شود.

مهدي كاموس، نويسنده و پژوهشگر حوزه ادبيات كودك و نوجوان در پايان اين نشست گفت: آثار دهه شصت در حوزه ادبيات كودك و نوجوان تحت تاثير جنگ و انقلاب قرار گرفت و از حوزه تخيل فاصله گرفت و بيشتر به ادبيات مستند و واقع گرا روي آورد.

وي ادبيات كودك و نوجوان را نيازمند گزينش دانست و گفت : از آسيب شناسي ادبيات ديني كودك و نوجوان اين است كه برخي مفاهيم اين آثار بدون در نظر گرفتن دوره رشد ديني مطرح مي شود.

كاموس در ادامه تاكيد كرد: ناشر و سياستگذار كودك و نوجوان بايد در اين حوزه هزينه كنند تا ارتباط ميان نويسندگان و پژوهشگران بيشتر شود ، اين مساله نيز مي تواند با تاسيس دفتر مطالعات ادبيات ديني كودك و نوجوان از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تحقق يابد، البته استاد محمود حكيمي سال گذشته طرح جامعي را به آقاي صفار هرندي تقديم كرده اند كه درگير و دار جريانات اداري كار به اينجا رسيد كه نامه فرستادند ما از طرح هاي شما در موسسه حمايت مي كنيم .

کد خبر 322861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha