۷ خرداد ۱۳۸۲، ۱۷:۰۰

معرفي كتاب

جنگ و خاطره

جنگ و خاطره

آذرماه سال 1378 ، به پيشنهاد و با پيگيريهاي يك محقق فرانسوي كه طي چندين سال حضور در ايران ، پيرامون فرهنگ شهادت به تحقيقات گسترده اي پرداخته بود ، ميزگرد ظاهرا محدودي با حضور كارشناسان و محققان فرانسوي كه پيش از آن پيرامون ايران و بخصوص فرهنگ جبهه و هشت سال جنگ تحميلي عراق بر ايران تحقيقات مفصلي انجام داده بودند ، برگزار شد ...

جنگ و خاطره

ميزگرد بررسي ادبيات خاطره نويسي رزمندگان جنگ ايران ( و عراق )

 و رزمندگان فرانسوي جنگ جهاني اول

208 صفحه فارسي + 216 صفحه فرانسوي

چاپ اول : زمستان 1381

شمارگان : 1500 نسخه

قيمت : 2100 تومان

ناشرين :

دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري انجمن ايران شناسي فرانسه در ايران دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران

 

پانزدهم و شانزدهم آذرماه سال 1378 ، به پيشنهاد و با پيگيريهاي « اريك بوتل » محقق فرانسوي كه طي چندين سال حضور در ايران ، پيرامون فرهنگ شهادت به تحقيقات گسترده اي پرداخته بود ، ميزگرد ظاهرا محدودي در محل دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه و دانشكده علوم اجتماعي با حضور كارشناسان و محققان فرانسوي كه پيش از آن پيرامون ايران و بخصوص فرهنگ جبهه و هشت سال جنگ تحميلي عراق بر ايران تحقيقات مفصلي انجام داده بودند ، برگزار شد .

در مقابل ، تعدادي از نويسندگان كتابهاي خاطرات دفاع مقدس كه ديده هاي خود را منتشر كرده اند و اين آثار ، بسيار مورد توجه طرفهاي فرانسوي قرار گرفته بود ، حضور داشتند .

متاسفانه در اين جلسه پربار علمي و فرهنگي مهم ، هيچيك از مسئولين فرهنگي ارگانها و بنيادهاي مرتبط با موضوع فوق ، حضور نداشتند كه اين امر ، عليرغم دعوت از برخي اشخاص  بود .

آن گونه كه از بحثهاي اين ميزگرد برداشت مي شد ، اين جلسات براي طرف فرانسوي بسيار حائز اهميت و ارزش بوده است ولي متاسفانه در داخل  ايران ، نسبت به موارد مطروحه در اين جلسات ، هيچ گونه حساسيت و اهميتي بوجود نيامد .

برپاكنندگان اصلي اين جلسات كه « انجمن ايران شناسي فرانسه در ايران » بود ، بيشتر دنبال مقايسه شيوه ها و رفتار رزمندگان ايراني و فرانسوي و يافتن وجوه مشترك آنها در دفاع از كشور خويش بودند .

ظاهرا قرار بر اين بود تا دومين دور اين ميزگرد ، به صورتي مفصل و كارشناسانه تر ، با حضور همين شركت كنندگان ، در فرانسه برگزار شود كه به دليل بروز برخي تغيير و تحولات - بخصوص در سيستم و مديريت انجمن ايران شناسي فرانسه - اين مسئله به فراموشي سپرده شد .

سرانجام پس از گذشت بيش از سه سال ،  مجموعه مقالات ارائه شده و همچنين گزيده كتابهاي خاطرات رزمندگان ايراني و فرانسوي ، در مجموعه اي به دو زبان فارسي و فرانسه منتشر شد .

اين كتاب مي تواند براي محققين و مراكز علمي و تحقيقاتي كشور بسيار قابل تامل و توجه باشد زيرا براي اولين بار به فرهنگ جبهه و جنگ از بيرون نگاهي موشكافانه و دقيق شده است .

کد خبر 3249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha