۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸

مهر گزارش می‌دهد؛

چندقدم مانده به عید/ به پیشواز بهار در شالیزارهای مازرون

چندقدم مانده به عید/ به پیشواز بهار در شالیزارهای مازرون

ساری - چند قدم مانده به عید، عطر بهار زودتر از همه‌جا در شالیزارهای مازندران پیچید و فصل و کار تلاش و شالی‌کاری دوباره از سر گرفته شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در آستانه فصل بهار و با شخم و شیار و آب تخت کردن مزارع، شالیزارهای مازندران جان دوباره‌ای گرفت و کشت برنج در قطب تولید آن از سر گرفته شد و با گذر به مناطق شرقی و مرکزی مازندران، می‌توان شالی‌کارانی را دید که با شخم و شیار زمستانه، شالیزارهایشان را مهیای کشت برنج می‌کنند.

مازندران با تولید ۴۳ درصد تولید قطب برنج کشور محسوب می‌شود و سالانه حدود ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به زیر کشت برنج می‌رود و کشت دو یا سه‌باره محصول در سالهای اخیر در استان، رواج بیشتری گرفته است.

باآنکه کمتر از ۲۰ روزبه شروع سال نو مانده از حدود یک‌هفته‌ای است که شالی‌کاران با آب تخت کردن و شخم و شیار به استقبال بهار شالی‌کاری رفته‌اند

باآنکه کمتر از ۲۰ روزبه شروع سال نو مانده از حدود یک‌هفته‌ای است که شالی‌کاران با آب تخت کردن و شخم و شیار به استقبال بهار شالی‌کاری رفته‌اند، شرایط آب و هوایی مناسب، بارندگی مطلوب و علاقه‌مندی شالیزاران به کشت دوم تا سوم موجب شده تا شالی‌کار مازندرانی امسال زودتر از سال‌های قبل به سراغ مزارع برنج رود.

اما عزیز الله شهیدی فر معاون تولید بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان توصیه می‌کند چند روزی دست نگه‌دارند تا شرایط آب و هوایی کاملاً برای کار شالی‌کاری مناسب شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه امسال قدری زودتر از سالهای قبل کار و کشت شالی‌کاری در برنج‌زارهای استان شروع‌شده، ادامه می‌دهد: شرایط آب و هوایی و علاقه‌مندی کشاورزی سبب شده تا امسال زودتر به سراغ مزارع شالیزاری روند اما باید به مواردی توجه کنند.

نیاز ۲.۹ تنی کشور به برنج

شهیدی فر درعین‌حال به نیاز مصرف برنج کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: سالانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن مصرف برنج کشور است و از این میزان یک‌میلیون و ۹۰۰ تا دو میلیون تن در کشور تولید می‌شود که سهم استان مازندران از این میزان یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن است.

وی اظهار داشت: حدود یک‌میلیون تن آن باید در فصل‌های غیر از برداشت محصول برنج از طریق واردات تأمین شود و بقیه نیز از طریق استان‌های دیگر تأمین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بابیان اینکه برخی کشاورزان نسبت به خزانه گیری برنج اقدام کرده‌اند توصیه می‌کند که هنوز شرایط آب و هوایی برای شروع شالی‌کاری به‌صورت کامل مساعد نشده است و احتمال تغییر شرایط می‌تواند منجر به خسارت زدن، بد سبز شدن و بروز آفت‌هایی شود.

شهیدی فر تصریح می‌کند: معمولاً آب تخت کردن مزارع شالیزاری در فصل زمستان انجام می‌شود و بهتر است کشاورزان از آب‌ها سطحی اقدام به این کار کنند زیرا در طول فصل متوسط بارندگی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر بوده و می‌تواند در تأمین نیاز آبی مزارع مفید باشد.

این کارشناس کشاورزی با عنوان اینکه ۳۰ درصد آب موردنیاز شالیزار تا مرحله آماده‌سازی و نشاء مصرف می‌شود از کشاورزان می‌خواهد تا از مصرف آب چاه و غیر سطحی پرهیز کنند زیرا آب چاه به دلیل ضررهایی که دارد می‌تواند منجر به بروز آسیب‌هایی شود.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با عنوان اینکه عملیات شخم و شیار بیشتر به‌صورت مکانیزه در برنج‌زارها انجام می‌شود گفت: ۹۰ درصد این عملیات به‌وسیله ادوات و تراکتورهای مخصوص و ۱۰ درصد به‌وسیله تیلرهای کشاورزی انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تراکتورهای مخصوص شخم و شیار چند سالی است که مورداستفاده شالی‌کاران برای انجام عملیات شخم و شیار مزارع شالیزاری قرار می‌گیرد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران سال خوب زراعی را برای شالیزارهای استان پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۱۰ هزار هکتار از مزارع استان درکشت اول به زیر برنج رود هرچند سال زراعی قبل حدود دو هزار هکتار از مزارع ساری، میان درود و جویبار به دلیل کمبود آب‌کشت و نشاء نشده است و امیدواریم امسال همه سطح برنج‌زارهای استان کشت شود.

آب تخت کردن و شخم وشیار به‌موقع را سبب از بین بردن علف‌های هرز و کنترل بیمارها و آفت‌ها دانست

عزیز الله شهیدی فر آب تخت کردن و شخم وشیار به‌موقع را سبب از بین بردن علف‌های هرز و کنترل بیمارها و آفت‌ها دانست و از آن به‌عنوان نوعی مبارزه غیرشیمایی و بیولوژیک یادکرد و خواستار آن شد تا کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه داشته باشند.

باگذشت چند روز از آغاز فعالیت‌های شالیزاری ۱۰ درصد ۸۵۰ هکتار شالیزارهای قائم‌شهر شخم و شیار شده است و به گفته فرزین فرهادی مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، امسال هفت نمونه خاک مزارع شالیزاری برای آنالیز به آزمایشگاه خاک‌شناسی شهرستان قائم‌شهر ارسال شد.

وی از کشاورزان خواست با شروع فصل کشت و کار شالیزاری نسبت به بیمه محصول و مزارع خود توسط کارگزاران بیمه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی اقدام کنند.

همچنین هم‌زمان با نزدیک شدن فصل کاشت برنج و آماده‌سازی شالیزارها و ضدعفونی بذر شالی، شالیزارها با ادوات کشاورزی مانند تراکتور مخصوص شالیزاری آماده‌سازی شود و در آماده‌سازی شالیزار نباید از تراکتورهای سنگین استفاده شود.

طهمورث قاسم نژاد مدیر جهاد کشاورزی ساری در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بهترین تراکتورها برای آماده‌سازی شالیزارها نباید از ۶۰ اسب بخار بیشتر باشد، گفت: برای صرفه‌جویی در مصرف آب در شالیزارها آماده‌سازی زمین با مقدار آب کم می‌تواند انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: مصرف کود شیمیایی در شالیزار نباید یک تا دو روز قبل از نشا انجام شود بلکه بهترین زمان مصرف کودهای فسفره و پتاسه زمان آماده‌سازی زمین در مراحل اولیه است و بهتر است کود ازته بعد از استقرار نشا به‌صورت تقسیطی در چند مرحله انجام شود.

قاسم نژاد اضافه کرد: برای ضدعفونی بذر شالی باید با آب و نمک شست‌وشو شود و به ازای هر کیلوگرم بذر دو گرم سم کاربوکسین تیرام اضافه شود و بعد از ماندگاری ۱۸ تا ۲۴ ساعته آب را از ظرف خارج کرده و در محل قابل‌کشت انتقال داده شود.

وی درباره اهمیت بذر برای نشاکاری گفت: برای حذف بذر توخالی و نیم پر بهتر است در هر ۲۰ لیتر آب حدود ۴ کیلوگرم نمک اضافه شود و بلافاصله پس از شست‌وشوی بذور به‌منظور عدم کاهش قوه نامیه بذر را از محلول آب‌نمک باید جدا کرد.

به تأکید کارشناسان کشاورزی برای ضدعفونی کردن بذور با قارچ‌کش متداول ۱۵۰ گرم سم برای ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم بذر نیاز است، همچنین مناسب‌ترین ابعاد خزانه برنج باید در عرض دو متر و طول آن ۱۵ تا ۲۰ متر باشد و برای یک هکتار کشت نشا نیاز به ۲۵۰ تا ۳۰۰ مترمربع خزانه است و بهتر است خزانه‌ها به‌صورت جوی و پشته‌ای آماده شود و دورتادور خزانه‌ها با زهکش‌ها ایجاد شود.

بهترین زمان تزریق کود به زمین اصلی و خزانه بعد از پایان عملیات شخم و قبل از آخرین ماله‌کشی انجام شود تا کود به سطح خاک بچسبد و مناسب‌ترین تعداد نشا در هر کپه ۳ تا ۵ عدد و بهترین تعداد چهار نشا در هر کپه است.

کد خبر 3570596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha