۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۳۵

تجارت با اروپا در سایه بحران های جهانی؛

«اوباما» هشدار داد: زمان علیه پیمان «ترانس – آتلانتیک» است

«اوباما» هشدار داد: زمان علیه پیمان «ترانس – آتلانتیک» است

رئیس جمهوری آمریکا در حالی به فکر عقد پیمان تجاری با اتحادیه اروپاست که علاوه بر بحران های امنیتی، سایه تحولات سیاسی غرب هم بر سر مذاکرات «ترانس – آتلانتیک» سنگینی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا که به آلمان سفر کرده اطمینان داد که هر چه در توان دارد انجام می دهد تا پیمان تجارت آزاد ترانس- آتلانتیک را در ۹ ماه باقی مانده از دوران ریاست جمهوریش به ثمر برساند. با این حال وی از کوتاهی وقت شکایت کرد و گفت که زمان علیه این توافق است.

اوباما در دوران ریاست جمهوری خود که در تاریخ ۲۰ ژانویه سال میلادی آینده (۲۰۱۷) به پایان می رسد، تلاش کرد تا دو معاهده تجاری آزاد را به نتیجه برساند که یکی از آنها پیمان ترانس – پاسیفیک و دیگری پیمانی است که مراودات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا را در دو سوی اقیانوس اطلس به یکدیگر گره می زند.

البته حضور اوباما در آلمان با اعتراضات مردمی همراه بوده است که از اثرات منفی این قرارداد تجاری بر روی مشاغل خرد، حقوق مصرف کننده و محیط زیست نگران هستند.

با این حال، اوباما هشدار داد که اگر مذاکره درباره پیمان ترانس – آتلانتیک تا پایان امسال کامل نشود، با تغییرات سیاسی که در آمریکا و اروپا پیش خواهد آمد حصول آن برای مدتی نامعلوم به تعویق خواهد افتاد.  

اوباما امید زیادی به حصول  پیمان ترانس – آتلانتیک دارد – پیمانی که به ادعای هوادارانش اگر تا پایان امسال به نتیجه برسد، برای هر یک از طرفینی که در دو سوی اقیانوس اطلس هستند حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سود به ارمغان می آورد.

البته حتی در صورت حصول این توافق، تایید نهایی آن مدت زیادی طول می کشد چرا که به هر حال اول نوبت پیمان ترانس – پاسیفیک است تا تایید نهایی خود را از کنگره آمریکا بگیرد. مذاکرات درباره تجارت در دو سوی اقیانوس آرام با موفقیت همراه بوده است.

اگرچه دلیل اصلی حضور اوباما در آلمان، مذاکره درباره پیمان تجارت آزاد عنوان می شود، دیگر مسائل جهانی از جمله بحران سوریه، اوکراین و لیبی بر محور گفتگوهای وی با دیگر رهبران غربی سایه انداخته است.

اوباما قرار است امروز دوشنبه در نشستی با حضور رهبران آلمان، ایتالیا، فرانسه و انگلستان شرکت و درباره مسائل مهم جهان بحث و تبادل نظر کند.

کد خبر 3607161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha