۲۲ مرداد ۱۳۸۵، ۱۴:۱۶

/ 23 مرداد آغاز سلسله عمليات چهارگانه عاشورا /

نگاهي به عمليات محدود عاشورا از جبهه هاي غرب تا جنوب ايران

نگاهي به عمليات محدود عاشورا از جبهه هاي غرب تا جنوب ايران

خبرگزاري مهر-گروه دفاع مقدس: در اواخر مرداد 1364 و در آستانه برگزاري چهارمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران ضد انقلابيون و نيروهاي مزدور بعث عراقي در جهت ايجاد تنش در مناطق مرزي و مركزي ايران دست به يكسري تحركات نظامي زدند كه نيروهاي سپاه پاسداران با كمك پيشمرگان كرد مسلمان عمليات محدود عاشورا را با هدف سركوبي نيروهاي مزدور بعثي و ضد انقلاب در كردستان و در منطقه فكه در جبهه هاي جنوب انجام دادند.

به گزارش خبرگزاري مهر ، «عمليات عاشوراي 1» در تاريخ 21 مرداد سال 1364 در منطقه تكاب و شاهين دژ در شمال كردستان و با هدف سركوبي ضد انقلاب و مزدوران رژيم بعث عراق توسط سپاه پاسداران انجام گرفت . در اين عمليات ضمن كشته شدن 50 تن از نيروهاي دشمن صدها نفر نيز زخمي شدند و تعدادي به اسارت نيروهاي ايراني در آمدند.

در ادامه سلسله عمليات هاي محدود «عمليات عاشوراي 2» در ساعت 2 بامداد 24 مرداد 1364 با رمز مبارك « يا مهدي ادركني(عج)» در منطقه چنگوله در جنوب مهران به وقوع پيوست. نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين عمليات موفق شدند ضمن تصرف تپه دوقلو و ارتفاع 145 چندين دستگاه خودرو و تجهيزات نظامي دشمن را منهدم كنند. در اين عمليات گردان 1 و 2 از تيپ 114 لشكر 35 دشمن بعثي منهدم شد و بيش از 500 نفر زخمي و كشته شدند و 10 نفر نيز به اسارت نيروهاي اسلام در آمدند.

در آستانه برگزاري چهارمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ايران،«عمليات عاشوراي 3» با رمز مبارك «يا سيد الشهداء(ع)» در ساعت 2 بامداد 25 مرداد 1364و با هدف انهدام يگانهاي دشمن در منطقه عملياتي شمال فكه توسط نيروهاي سپاه پاسداران انجام گرفت.

در اين نبرد رزمندگان تيپ 10 سيدالشهداء با پاك سازي 14 كيلومتر مربع از منطقه فكه موفق به انهدام 2 پل ارتباطي مهم ،2 دستگاه تانك و 11 انبار مهمات، چندين دستگاه خودرو و مقادير زيادي ادوات و تجهيزات مهندسي دشمن بعثي شدند. همچنين گردان 1 و 2 از تيپ 108 لشكر 16 دشمن منهدم و بيش از 600نفر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي شده و 35 نفر نيز اسير شدند. مقادير زيادي سلاح سبك و سنگين و چندين دستگاه خمپاره انداز و مقداري تجهيزات لجستيكي و مخابراتي نيز به غنيمت نيروهاي ايراني درآمد.

عمليات " عاشوراي 4 " در ساعت 2 بامداد اول آبان 1364، با هدف انهدام نيروهاي دشمن در منطقه عملياتي غرب درياچه  ام النعاج ، در هورالهويزه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در محدوده اي به وسعت 110 كيلومتر مربع انجام شد. اين عمليات به آزاد سازي 64 پايگاه و 7 آبراه، انهدام يك فروند هواپيماي پي سي هفت  و بيش از 100 قايق، غنيمت گرفتن 25 قايق و دهها سلاح جنگي، انجاميد. همچنين سه گروهان از گردان پنج تيپ 117 سپاه چهارم ، گروهان نيروي مخصوص اطلاعاتي «فرسان الهور» و چندين مقر نظامي دشمن منهدم شد و بيش از 340 نفر نيروي بعثي كشته و زخمي و 76 نفر اسير شدند.

کد خبر 361784

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha