۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۰۴

برای نخستین بار؛

دولت کاراکاس و اپوزیسیون مذاکره غیر مستقیم انجام دادند

دولت کاراکاس و اپوزیسیون مذاکره غیر مستقیم انجام دادند

رئیس جمهوری ونزوئلا که این روزها با توطئه اپوزیسیون برای براندازی دولت کاراکاس مواجه است، با راهکار برگزاری مذاکرات غیر مستقیم به مصاف مخالفین رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اعضای ائتلاف اپوزیسیون ونزوئلا و نمایندگان دولت کاراکاس هر یک به طور جداگانه با گروهی که عهده دار میانجیگری برای حل اختلافات فی مابین هستند، در جمهوری دومینیکن دیدار کردند تا شاید به این ترتیب زمینه تعامل و گفتگو را آن هم در شرایطی که طرفین به صف آرایی در مقابل یکدیگر پرداخته و بحران اقتصادی روز به روز عمیقتر می شود، فراهم کنند.

ونزوئلا، کشور عضو اوپک با بزرگترین ذخایر نفتی جهان این روزها به دلیل کاهش جهانی بهای نفت و درگیری بین دولت چپ گرا و پارلمان راست گرا، روزگار خوشی را سپری نمی کند.

در همین راستا، طرفین مناقشه در مذاکره ای غیر مستقیم با «خوزه لوئیس رودریگز ساپاترو» نخست وزیر اسبق اسپانیا، «مارتین توریجوس» و «لئونن فرناندز» روسای جمهور پیشین پاناما و جمهوری دومینیکن دیدار کردند.

در این میان، دولت واشنگتن هم که با آغاز دومینوی افول احزاب چپ در آمریکای جنوبی مترصد فرصت برای محکم کردن جای پای خود است برای عقب نماندن از ماجرا، از زبان «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا برای ارائه هر گونه کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

 با این حال، گروه اپوزیسیون «ائتلاف دموکراتیک» مدعی است که نمایندگانش هرگونه مذاکره با دولت کاراکاس را به تسهیل فرایند همه پرسی تغییر حاکمیت و برکناری «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری منوط کرده اند.

آزادی زندانیان سیاسی، تسهیل ارائه کمک های خارجی برای مقابله با کاستی های اساسی و رعایت قوانین اعمال شده از سوی پارلمان از دیگر شروط مطرح شده از سوی اپوزیسیون است.

گفتنی است که کلیه این شروط از سوی هیات میانجیگر به نمایندگان دولت کاراکاس منتقل شده است. مذاکرات غیرمستقیم که دیروز شنبه در جمهوری دومینیکن انجام شد، به روایتی نخستین نمونه از نوع خود بوده است حال آنکه به گفته «فرانس پرس»، طرفین دو هفته پیش هم در کاراکاس با گروه میانجیگر دیدار و گفتگو داشته اند.

لازم به ذکر است که مذاکرات اخیر به پیشنهاد مادورو انجام می شود حال آنکه اپوزیسیون با بدگمانی این اقدام را نوعی وقت کشی تعبیر می کند.

در عین حال، اپوزیسیون شورای ملی انتخابات را به مانع تراشی بر سر راه برگزاری همه پرسی تغییر حاکمیت متهم می کند. از دیگر اتهامات مطرح شده از سوی اپوزیسیون آن است که دیوان عالی با پشتیبانی از مادورو مانع از اجرای لوایح تصویب شده از سوی پارلمان راست گرا می شود.

اما در این میان، مادورو می گوید که اگر شورای ملی انتخابات با برگزاری همه پرسی علیه وی موافقت کند، او هم سر تعظیم فرود آورده و مانع تراشی نمی کند.  

کد خبر 3670665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha