۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۲۶

ایران و رومانی در زمینه جنگل و مرتع همکاری می‌کنند

ایران و رومانی در زمینه جنگل و مرتع همکاری می‌کنند

زمینه‌های همکاری ایران و رومانی در زمینه جنگل‌ها، مراتع و گیاهان دارویی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دیدار با وزیر جنگل، محیط زیست و آب کشور رومانی گفت: ایران ۱۴.۲ میلیون هکتار جنگل دارد که تنها از یک میلیون هکتار آن در منطقه هیرکانی، بهره‌برداری جزیی انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در آینده‌ای نزدیک بنا داریم این میزان را کاهش داده و با توجه به فراهم شدن برخی زمینه‌ها، بهره برداری را به صفر برسانیم.

خداکرم جلالی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ اقلیمی، کشوری متنوع و از ۱۳ اقلیم موجود در جهان، ۱۱ اقلیم را دارا است افزود: علاوه بر این، ایران پنجمین کشور در دنیا در زمینه تنوع گیاهی و جانوری است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی یادآور شد: ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه‌خشک؛ جنگل‌کاری را یکی از راهبردهای اساسی خود می‌داند و سالانه ۱۰۰ هزار هکتار جنگل‌کاری و همین میزان عملیات بیابازدایی در کشور انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی در منطقه و دنیا برخوردار است، تاکنون هشت میلیون هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده و دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت بیابانی در کشور صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: گیاهان دارویی یکی از مشخصه‌های بارز جنگل‌ها و مراتع در ایران است که ظرفیت بالقوه بالایی دارد و می‌تواند در تبادلات تجاری دو کشور بسیار موثر باشد.

قاچاق چوب، چالش مدیریت جنگل در رومانی

در ادامه این دیدار، کریستیانا پاشکا بالمر، وزیر جنگل، محیط زیست و آب رومانی، یکی از بزرگترین چالش‌های اساسی در مدیریت جنگل در کشورش را بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل و قاچاق چوب عنوان کرد و افزود: رومانی از کشورهایی است که بیشترین سطح جنگل‌های طبیعی را در بین کشورهای اروپایی دارد و از گونه‌های متنوع تجاری برخوردار است.

وی اضافه کرد: رومانی با داشتن شش میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جنگل دارای تنوع زیستی بسیار غنی است که ۵۰ درصد جنگل‌های آن، از سوی بخش خصوصی و ۵۰ درصد دیگر توسط دولت اداره می‌شود.

وزیر جنگل، محیط زیست و آب رومانی خاطر نشان کرد: جنگل‌هایی که از سوی بخش دولتی مدیریت می‌شود، به دلیل وجود قوانین سختگیرانه از جمله زندان و جریمه، از وضعیت حفاظتی خوبی برخوردار است؛ اما آن بخش از جنگل‌ها که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، بیشتر تخریب شده است.

وی گفت: بهره‌برداری بی رویه از جنگل، نگرانی‌هایی را بین مسئولین و مردم ایجاد کرده و سازمان‌های غیردولتی را بسیار حساس کرده است.

وزیر جنگل، محیط زیست و آب کشور رومانی در باره حفاظت از جنگل‌ها و محیط‌زیست گفت: نرم‌افزاری را روی موبایل مردم نصب کردیم و آنان هرگونه تخریب و دست‌اندازی به منابع طبیعی را سریعاً گزارش می‌کنند؛ ضمن اینکه پلیس وظیفه دارد فوری در جنگل حضور پیدا کند و کامیون‌های حامل چوب را بازرسی و کنترل نماید.

وی به وجود گیاهان دارویی متنوع در رومانی اشاره کرد و گفت: گونه‌های گیاهی و زیادی در رومانی وجود دارد که جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود و ما می‌توانیم با ایران همکاری و تبادلات تجاری خوبی در این زمینه داشته باشیم.

کد خبر 3772778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha