۸ مهر ۱۳۹۵، ۱:۱۸

وزیر جهاد کشاورزی:

۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبیاری مدرن می شود

۲۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبیاری مدرن می شود

قزوین- وزیر جهاد کشاورزی گفت: با پیش بینی اعتبار لازم ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری مدرن قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر،   محمود حجتی چهارشنبه شب در مراسم افتتاح مجتمع دامپروری و مرکز تولید نهاده‌های دامی نژاد گاو سیمنتال شهرستان آبیک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از جمله طرح‌های اساسی که در چارچوب  سیاست کلی اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شد و به تصویب ملی رسید، بهره‌وری است که عمده محور آن چگونگی استفاده از منابع آب و خاک با توجه به محدویت بخش کشاورزی است.

وی افزود: موضوع بهره ‌وری تنها به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری خلاصه دنمی شود و می‌توان آن را در عرصه‌های مختلف به کار برد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال برای اجرای سیستم آبیاری نوین در۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منابع مالی تصویب و پیش‌بینی شده است.

حجتی اضافه کرد: کشاورزان عمده مناطق کشور همانند استان قزوین می‌توانند با نشاء جالیز در مصرف آب تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی کنند.

وی گفت: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی در سال‌های نخست اجرای این طرح محدودیت سقف تسهیلات بانکی داشتیم اما با حمایت دولت و مجلس، منابع تزریق شده یدون محدودیت از سوی بانک کشاورزی پرداخت می شود.

حجتی بیان کرد: در زمینه منابع آب و خاک به عنوان پایه کشاورزی محدویت جدی داریم لذا آموزش و ترویج بهره‌برداران در زمینه‌های مختلف کشاورزی امری ضروری است تا با آموزش، در رشد تولید و اقتصاد کشور گامهای مؤثری برداشت.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کاهش پروانه آب کشاورزی از چاه‌های غیرمجاز اظهارداشت: حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از چاه‌های کشاورزی باید برداشت شود اما برری ها نشان می دهد این میزان معادل برداشت از چاه‌های غیرمجاز است که در این راستا با عزم راسخ وزیر نیرو، مشکل نبود تعادل در سفره‌های زیرزمینی برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام سفره‌های آب زیرزمینی بررسی شده و احتمال دارد یک سفره محدودیت‌های خاص خود را داشته باشد و نتوانیم با چاه غیر مجاز به تعادل برسیم و در این مسیر آبخیزداری از طرح های اساسی و محوری است که در دستور کار قرار گرفته تا نسبت به اجرای طرح تعادل بخشی در سفره‌های زیرزمینی رفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی از فرمانداران، ائمه جمعه و پیش کسوتان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خواست در استفاده از چاه‌های آب به منافع ملی بیندیشند و ضمن صرفه جویی جدی نسبت به اجرای برنامه ها و تصمیمات وزارتخانه جدی باشند.

کد خبر 3782205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha