۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۴۴

گفتگوهای یک معلم فلسفه با دخترش درباره مرگ چاپ شد

گفتگوهای یک معلم فلسفه با دخترش درباره مرگ چاپ شد

کتاب «گفتگو با دخترم درباره مرگ» نوشته امانوئل هوییزمان پرین با ترجمه مهدی ضرغامیان توسط انتشارات آفرینگان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گفتگو با دخترم درباره مرگ» اثر امانوئل هوییزمان پرین با ترجمه مهدی ضرغامیان، به تازگی توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در قالب مجموعه «گفتگو با...» چاپ شده که مجموعه ای برای یادگیری و اندیشیدن نوجوانان است و قرار است عناوین دیگرش هم توسط این ناشر به چاپ برسند. این مجموعه، مجموعه ای برای یادگیری و اندیشیدن نوجوانان است. از این مجموعه، پیش از این، کتاب کتاب «گفتگو با نوه‌هایم درباره عالم» نوشته اوبِر ریو با ترجمه همین مترجم چاپ شده است.

نویسنده این کتاب که یک معلم فلسفه در دبیرستان‌های فرانسه است، تلاش کرده در این اثر، به جای طرح مسائل اعتقادی درباره مرگ، به تشریح جنبه هایی عملی و واقعی بپردازد که کمتر به آن‌ها توجه شده است؛ مثلا سن وقوع مرگ، محل از دنیا رفتن آدم‌ها، عوامل بروز مرگ و آداب و رسوم رایج در روزهای پس از وقوع مرگ یا حتی نحوه ارتباط اطرافیان با کسی که از دنیا رفته است.

امانوئل هوییزمان پرین می‌نویسد: موضوع عجیبی است که آدم با دخترش درباره مرگ گفتگو کند، عجیب‌تر این که دخترش ۱۱ ساله باشد. قطعا در دنیا کارهای بهتر، مهم تر یا ساده تری هست که بتوان انجام داد. اما زندگی همه آدم ها در پیوند با مرگ است، زندگی پدربزرگ ها، پدرها و پسرها و همچنین مادربزرگ ها، مادرها و دخترها.

نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۲ چاپ شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

* اما آن ها واقعا همراه نبوده‌اند...

مرده ها همراهشان نبوده اند. اما چون آن ها یکسره به مرده هاشان فکر می کرده اند، و غذای خود را به طور نمادین با آن ها قسمت کرده و خورده اند، مثل این است که همه روز خود را همراه آنان گذرانده اند. من هم گمان می کنم اگر آن جا باشم، چنین حسی پیدا می کنم...

* یعنی حس گذراندن یک روز همراه مرده؟

آره، همین طور است. اگر تو کاری بکنی که باعث یادآوری چیزهای زیادی از آن آدم از دست رفته بشود، یا اگر کسی درباره آن مرحوم زیاد با تو حرف بزند، مثل این است که گویی همراهت بوده... خب، خیلی از کسانی که از دنیا رفته اند، در این زندگی همراه من هستند...

* من این روش را نمی‌پسندم. آدم افسرده می شود! من اصلا نمی خواهم به مادر مادربزرگ فکر کنم، به محض این که یادش می افتم، خیلی غمگین می شود.

این هم راه دیگری است. یعنی آدم اصلا به مرگ و افراد مرده فکر نکند. خیلی از آدم‌ها چنین روشی را دنبال می‌کنند. در نظر افرادی مثل تو، مرگ موضوع خوشایندی نیست و تنها تصوری که از مرگ در ذهنشان هست، همچون مرگ نزدیکانشان، تحمل ناپدیر بودن آن است.

این کتاب با ۷۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 3794875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha