۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران:

برجام تاثیری درتولیدآب سنگین نداشت/ظرفیت تولید ۱۳۰ تن در سال

برجام تاثیری درتولیدآب سنگین نداشت/ظرفیت تولید ۱۳۰ تن در سال

بیرجند- معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران گفت: برجام هیچ خللی بر تولید آب سنگین در ایران نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر٬ علی اصغر زارعان صبح شنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰ تن آب سنگین در ایران تولید می شود.

وی با بیان اینکه بعد از برجام ظرفیت تولید ۱۳۰ تن آب سنگین در سال را داریم٬ بیان کرد: برجام نه تنها بر تولید آب سنگین محدودیتی ایجاد نکرده بلکه استانداردهای آن را بالا برده است.

زارعان با بیان اینکه بنا به فرموده رهبری نباید تولید آب سنگین در جمهوری اسلامی متوقف شود، افزود: در حال حاضر آب سنگین با ۹۵ درصد خلوص تولید می شود.

وی با بیان اینکه برجام در برخی موارد محدودیت هایی را برای ما ایجاد کرده است٬ افزود: اما برجام و پسابرجام به فعالیت های هسته ای ایران رسمیت داده است.

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: هم اکنون سرریز شدن دانش هسته ای ایران دشمن و بیگانه را ناراحت کرده است.

وی از تولید ایزوتوپ پایدار با مشارکت روس ها در ایران خبر داد و گفت: امید است این امر در آینده ای نزدیک تحقق یابد.

زارعان مبادله سوخت را یکی دیگر از اقدامات انجام شده بعد از برجام دانست و افزود: همچنین انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی از دیگر اقدامات بسیار مهم در نقاط مختلف ایران است.

ایجاد مرکز پروتون تراپی در تهران

معاون امنیت و حفاظت سازمان انرژی اتمی ایران از ایجاد مرکز پروتون تراپی و کربن تراپی در تهران خبر داد و اظهار کرد: امید است تا عید نوروز سال آینده کلنگ احداث این مرکز به زمین زده شود.

وی هزینه ساخت این مرکز را ۳۰۰ میلیون یورو دانست و گفت: باید از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی استفاده کرده و از تکیه بر خارج خودداری کنیم.

زارعان با بیان اینکه ایران صنعت هسته ای را سرلوحه کار خودش قرار داده است، افزود: این صنعت به صورت بومی فعالیت های خود را انجام می دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون صنعت هسته ای با هدف تولید برق هسته ای فعالیت می کند، افزود: در این راستا اولین نیروگاه در بوشهر کار خود را آغاز کرده است.

زارعان اظهار کرد: هم اکنون ما از جمله نادرترین کشورهایی هایی هستیم که چرخه سوخت را به صورت بومی و از نیروهای انسانی داخلی مدیریت می کند.

کد خبر 3802573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha