۳۰ آبان ۱۳۸۲، ۲۰:۵۳

بيانيه بسيج دانشجويي به مناسبت هفته‌ بسيج و سالروز تشكيل بسيج دانشجويي

بسيج دانشجويي دانشگاههاي كشور به مناسبت هفته‌ بسيج و سالروز تشكيل بسيج دانشجويي، بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، در اين بيانيه، با اشاره به اين ‌كه نظام اسلامي با الهام از انديشه‌ ولايت و امامت كه ناظر بر توزيع قدرت، سازمانها و نهادها و كاركردهاي آنها و قائل به حضور جدي دين در تمامي عرصه ‌هاي زندگي بشر بوده، سامان يافته، آمده است: نظام سلطه كه با تكيه بر انديشه‌ هاي زميني به غارت و چپاول كشورهاي مستضعف و جهان سومي مشغول بود، شايد هيچ‌ گاه هم تصور نمي‌كرد كه انقلابي با محور دين در قرن بيستم بتواند تمام سعادت و بهروزي ظاهري كه آنها براي بشريت ترسيم كرده بودند را با پرسش جدي مواجه كند. اين ماهيت و محتوا چيزي نبود كه خشم و عصبانيت قدرتهاي جهاني را برنينگيزاند؛ زيرا كشوري كه سالها ملك طلق آنان بود به تهديدي جدي براي به خطر انداختن منافع نامشروع آنها در خاورميانه تبديل شده بود، از اين گذشته با ماهيت ظلم ‌ستيز و ضداستكباري خود، نويدي براي ملتهاي در بند و مستضعف عالم بود.
در ادامه‌ اين بيانيه با اشاره به اقدامات آمريكا از زمان پيروزي انقلاب اسلامي عليه ايران از جمله تحريم اقتصادي، دخالت در امور داخلي و ... آمده است: اما يكي از جهات مهم و تمايزگر حركت انقلاب اسلامي، كه چه در دوران قبل از پيروزي انقلاب و چه در دوران بعد از آن، حائز اهميت بوده و جلب توجه مي‌كند، حضور نيروهاي نخبه، فهيم، تحصيل‌ كرده و عمدتا دانشجو در ميان موج ميليوني توده‌هاي مردم در به ثمر رساندن انقلاب و بعدها تثبيت، حفظ و تداوم آن است، تا جايي كه اكثر نهادهاي انقلابي كه به ضرورت زمان شكل گرفت، حول محور آرمان‌گرايي، فهم، بصيرت و توان فوق‌العاده‌ي اين قشر سازمان يافت لذا از همان آغاز پيروزي انقلاب، ضرورت وجود بخشي در بدنه‌ي توانمند و مقدس بسيج و در راستاي سازماندهي و به كارگيري پتانسيل بالاي اين قشر خودنمايي مي‌كرد. از طرفي ديگر جنگ خاتمه يافته و كشور وارد مرحله‌ي جديدي از توسعه و پيشرفت مادي و معنوي خود و وجود متخصصين متعهد در جاي‌جاي وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمانهاي مختلف به يك نياز مبرم و اساسي تبديل شده بود. ضمن آن‌كه با فراهم شدن بستري مناسب جهت تبادل انديشه‌ها و ايده‌ها در دل آزادي‌هايي كه جزيي از نعمات بي‌شمار انقلاب اسلامي بود و بسيج با تمام توان خود و تا پاي جان در پاسداشت آن از تجاوز اجنبي و شيطنت مزدور داخلي، كوشيده بود، ضرورت تشكيل بسيج دانشجويي را در اذهان متبادر ساخت و اين بار نيز در دوم آذر سال 67 دم مسيحايي و روح والاي آن ابرمرد دوران، نياز كشور را به موقع و بي‌درنگ تشخيص داد و فرمان تشكيل بسيج دانشجويي را در پيامي تاريخي صادر كرد و اين‌گونه بود كه اين قشر از خيل عظيم بسيج كه به تعبير رهبر معظم انقلاب يكي از ارزنده‌ترين يادگارهاي امام راحل عظيم‌الشأن است، در حساس‌ترين بخش كشور عهده‌دار ترويج فرهنگ و تفكر بسيجي شد.
در ادامه‌ي ‌اين بيانيه با اشاره به اين‌كه دانشگاه به عنوان خاستگاه و محور فعاليتهاي بسيج دانشجويي و كانون رشد و اشاعه‌ي تفكر بسيجي در دفاع از اسلام و انقلاب، هم‌چنين به عنوان مركز سعادت و شقاوت اين ملت، به تحول در تمام شوون نياز داشت، آمده است: از اين رو بسيج دانشجويي براي بازتوليد در جهت تبيين و عينيت بخشيدن به آرمانهاي بلند انقلاب اسلامي و پاسخگويي به انتظارات و مطالبات موجود، رسالت و وظيفه‌اي سنگين مبتني بر رويكردها، عرصه‌ها و جهت‌گيري‌هاي روز را براي خود ترسيم نمود و با اتخاذ يك استراتژي همه‌گير و فرانگر در ابعاد مختلف كمي و كيفي، براي حضوري گسترده و چشمگير در فضاي نظري و علمي دانشگاهها به منظور تبليغ و ترويج پيام انقلاب و تحقق منويات و فرمايشات امام راحل (ره) و رهبري معظم انقلاب در قالبي جديد و با محتوايي قوي و زباني نو، حركتي عميق و حساب شده را در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اعتقادي، علمي و سياسي و ورزشي و صنفي آغاز كرد و از رهگذر آن، با ساماندهي لازم و كسب آمادگي‌هاي ضروري جهت فداكاري در عرصه‌هاي مورد نياز انقلاب اسلامي مهيا گرديد و با شعار عميق معنويت، بسط بصيرت و تحول و غناي علمي به عنوان پرچمدار و عضو بالنده جنبش دانشجويي راستين مطرح شد.
صادركنندگان بيانيه اضافه كرده‌اند: چيزي كه مشخص است، اين است كه دانشجويان بسيجي، رسالت خويش را در ارتباط با فلسفه‌ي حكومت ولايي و قانون اساسي تعريف مي‌كنند و معتقدند كه انقلاب اسلامي ايران برآيند مجاهدتها و زحمات هزار ساله مردم، فقها و علماي مسلمان و شيعه طي قرون متمادي است كه بر پايه‌ي ايدئولوژي سياسي اسلام انجام شده و موجبات طراحي نظام اسلامي را فراهم آورده است.
بسيج دانشجويي دانشگاههاي كشور در بخش ديگر اين بيانيه آورده است: متاسفانه فضاي كنوني جامعه به دليل قدرنشناسي برخي از گروهها و جريانات از نعمتهاي انقلاب و صاحبان حقيقي آن كه از قصور فهم و بصيرت آنان در درك اوضاع و احوال و حساسيتهاي جامعه و جهان حكايت دارد، دستخوش التهابات و انفعالات فراوان نشان داده مي‌شود، عده‌اي تازه از راه رسيده كه حساب آمال و آرزوهاي حزبي و جناحي خود را به پاي تمامي ملت نوشته و درصدد تحميل هزينه‌هاي آن بر همگان هستند، با ناكارآمد جلوه دادن نظام اسلامي و مطرح نمودن مباحثي همچون حاكميت دوگانه، شكاف ميان دولت ملت، نافرماني مدني، رفراندوم، استعفاي دسته‌جمعي، مذاكره و رابطه با آمريكا، هر روز بحراني در كشور مي‌آفرينند و از قبل ناآرامي‌هاي موجود به حيات شته‌وار سياسي خود ادامه مي‌دهند.
در ادامه‌ اين بيانيه آمده است: هم‌اكنون كه با درايت و هوشمندي مسوولان نظام و در راس آنها، مقام معظم رهبري، كشور از يك بحران قطعي كه به واسطه‌ي تهاجم تبليغاتي دشمن در خصوص برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي در شرف به وجود آمدن بود، گذر كرده‌ و در شرايطي كه در آستانه‌ي انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي كه مقطعي حساس در ناكارآمدي فشارها و جنگ رواني آمريكا و صهيونيزم بين‌الملل به واسطه‌ي حضور پرشور و يكپارچه‌ي مردم در پاي صندوقها راي است، به سر مي‌بريم، در اوضاع و احوالي كه بهانه‌ي هميشگي نقض حقوق بشر به دستاويزي براي واداركردن جمهوري اسلامي ايران براي عدول از مواضع بحق و اصولي خود در عرصه‌ي جهاني تبديل شده است، در برهه‌اي كه هر روز نظام و كشور ما از سوي آمريكا و اسرائيل به جنگ و حمله‌ي مسلحانه تهديد مي‌شود، ماجراجويي و بهانه‌تراشي‌هايي همچون روزه‌ي سياسي، تجمع و تحصن در قبال بازداشت عده‌اي آشوبگر و هرج و مرج‌طلب و يا جاسوس و خائن به ملت، نامه‌نگاري به سازمانها و ارگانهاي بين‌المللي در خصوص نقض حقوق شهروندي در ايران، به چالش كشاندن روابط قواي سه‌گانه، تبديل موضوعات كم‌اهميت و كوچك به معضل ملي و صرف وقت و هزينه كشور و ملت در دعواها و درگيري‌ها فرساينده حزبي و جناحي، چه معنا و مفهومي جز ريختن آب در آسياب دشمن مي‌تواند داشته باشد؟
در ادامه‌ي اين بيانيه با اشاره به تلاش آمريكايي‌ها براي سلطه‌ي بلامنازع بر جهان آمده است: در اين مسير آن‌چه كه سد راه بود و بيش از همه فكر و ذكر آنها را به خود مشغول كرد، اسلام اصول‌گرايي بود كه خاستگاه آن ايران به شمار مي‌رفت. امنيت اسرائيل مساله‌اي نبود كه آمريكايي‌ها به سادگي از كنار آن بگذرند. از اين رو درصد برآمدند تا با ارايه‌ي الگويي از نظام آمريكايي در كشورهاي همسايه همچون افغانستان و عراق هزينه‌هاي مقابله با نظام اسلامي را پايين آورده و حلقه‌ي محاصره‌ي ايران را تنگ‌تر كنند. لذا علي‌رغم مخالفتهاي گسترده‌ي ملتها و دولتها و عدم همراهي سازمان ملل با لشكركشي مغول‌وار، اين دو كشور اسلامي را به تصور و اشغال نظامي خود درآورند. هرچند برخلاف انتظار و پيش‌بيني مقامات كاخ سفيد، دست‌آورد اشغال اين دو كشور چيزي غير از صدها كشته و زخمي و ميليونها دلار خسارت نبوده است، مع‌الوصف تهديد انقلاب اسلامي براي منافع نامشروع آمريكا بسيار بزرگ‌تر از آن است كه چنين هزينه‌ها و خسارتهايي بتواند منصرف‌كننده توجه و تمركز آنها از ايران باشد. به همين خاطر با بهانه‌تراشي‌هاي واهي درصدد ايجاد يك اجماع جهاني عليه جمهوري اسلامي و متوسل شدن به زور عليه ايران هستند كه نمونه‌ي روشن و عيني آن را در جريان مسائل هسته‌اي كشور و پروتكل الحاقي شاهد بوديم.
نويسندگان بيانيه افزوده‌اند: ما دانشجويان بسيجي ضمن هشدار به ورشكستگان سياسي وادي دست و دلبازي با بيگانگان و سرخوردگان تئوري سكولاريزه كردن جامعه‌ي ايران در بازگشت به دامن ملت و خودداري از اعمال شيطنت‌آميز متذكر مي‌شويم كه مصونيت‌بخش انقلاب در مقابل تهديدات روزمره‌ي آمريكا همان چيزي است كه در سالهاي قبل باعث پيروزي، تثبيت، تداوم و بالندگي نظام اسلامي شده است. وحدت كلمه مردم و مسوولان و تكيه بر توان مردمي نيروهاي بسيج با سرمشق گرفتن از سيره و روش حضرت امام (ره) و تبعيت از فرامين مقام منيع ولايت است كه مي‌تواند ناجي كشور در برهه‌هاي خطر و بر هم زننده‌ي توطئه‌هاي دشمن شود.
با عنايت به مراتب فوق، نكات ذيل به عنوان رئوس چشم‌انداز و فعاليت بسيج دانشجويي خاطرنشان مي‌شود:
1- از وجوه تمايز عمده نظام اسلامي اين است كه برعكس نظامهاي ليبرال دموكرات، مبتني بر علم ديني و اخلاق
است. اگر نظامي نتواند اعمال و اقدام خويش را با دانش سيراب كند، مردني است و محكوم به فنا و ما هم از اين قاعده مستثني نيستيم. دانش ديني خميرمايه و جهت‌بخش ذهن و عمل ماست و موجب مي‌شود كه نظام اسلامي بدون فريفتگي و دلباختگي فرهنگها و نگرشهاي غربي با شناسايي و تفوق بر نقاط آسيب‌پذير و انحراف‌زا، راه را براي نشو و نماي ارزشها و عملياتي شدن آنها باز كند. سياست، حكومت، قدرت، ملت، دولت، فرهنگ و جامعه بايد مجهز به انديشه پيشرو ديني باشد، وگرنه مقهور مدرنيته و مدرنيسم شده و خدايي ناكرده با ترميدور انقلاب مواجه خواهيم شد. شك نبايد كرد كه تحجر و جمود با نگرشهاي غرب‌گرايانه در يك سيكل همديگر را تكميل مي‌نمايند.
دانش بايد بتواند در عرصه‌ي دانشگاه فرزنداني بپروراند كه توان درك و فهم و عملياتي كردن افكار ناب ديني را داشته باشند و اين نيازمند جريان‌سازي است؛ جريان‌سازي صرفا با توصيف و تبليغ ميسر نمي‌گردد بلكه با تبيين و نظريه‌پردازي ممكن است. احياي متدلوژي دين و بازشناسي سنتهاي فكري در توليد دانش جديد و تلاش و جديت در عرصه‌ي جنبش نرم‌افزاري هماره مورد توجه جدي ماست و در اين راستا، دست تمامي تشكلهاي فعال در عرصه‌ي دانشگاه را به گرمي مي‌فشاريم.
2- بر كسي پوشيده نيست كه عدالت، هدف غايي ارسال رسل الهي و نزول كتب آسماني و تحقق‌بخش فلسفه‌ي خلقت است. اين ارزش و آرمان والاي بشري در دين مبين اسلام و آموزه‌هاي پيشوايان آن جايگاهي بس شايسته و بايسته دارد. تا جايي كه پايايي آسمانها و زمين بدان نسبت داده شده و پويايي حكومتها در گرو توجه و التفات جدي حكمرانان هم در بعد نظر و هم در عمل، بدين مقوله دانسته شده است.
بسيج دانشجويي، ضمن لبيك به فراخوان رهبر عدالتخواه انقلاب در پي‌گيري موارد ضدعدالت در واقعيات روز كشور و طرح مساله‌ي فقر و فساد و تبعيض به عنوان سرلوحه‌ي اصلاحات انقلابي، مطالبات بحق خود را كما في‌السابق در توجه جدي مسوولين نظام، مخصوصا روساي قواي سه‌ گانه در تحقق اين آرمان بلند نظام اسلامي مطرح ساخته و خواستار پي‌گيري و مداومت جدي ساير تشكلها و اعضاي پيكره جنبش دانشجويي با همكاري و هماهنگي كامل در اين زمينه است.
3- مردم ولي‌نعمتان اين انقلابند و سعادت و شقاوت هريك از مسوولين نظام در گرو توجه جدي و خدمت خالصانه و صادقانه به مردم است. نامگذاري سال 82 به عنوان سال نهضت خدمت‌رساني از سوي رهبر معظم انقلاب در بردارنده‌ي اهميت اين موضوع در عبور كشور از بحران كارآمدي است. از اين رو بسيج دانشجويي ضمن اعلام آمادگي خود در اين راستا، از تمامي متوليان امر مي‌خواهد تا با تن دادن به خواسته‌ها و مطالبات واقعي مردم در ايجاد اشتغال و زدودن غبار كريه فقر و محروميت از جامعه و از بين بردن تمامي مظاهر فساد و تبعيض از جمله مفاسد اداري و اقتصادي، موجبات رضايت خداوند و خشنودي خلق را فراهم آوردند.
4- بسيج دانشجويي با فهم عميق از اوضاع كنوني كشور و اوضاع و احوال خاصي كه علل و اسباب مختلف براي نظام جمهوري اسلامي پديد آورده است، اهميت فوق‌العاده انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي را درك نموده و ضمن دعوت تمامي فعالان احزاب و گروههاي مختلف سياسي در پرهيز از ايجاد تفرقه و تنش و القاي روحيه‌ي ياس و نااميدي در بين مردم، و از همه مهم‌تر رعايت اخلاق تبليغاتي كه وظيفه‌ي انساني قانوني و شرعي هر گروه، حزب و يا كانديدايي است تا با رعايت حرمت و حقوق اشخاص و گروهها در فضاي روشن و حقيقي بدون ايجاد شبهه، تبليغات رواني و جنگ تبليغاتي، مردم حق انتخاب خود را در كمال آرامش و با عقيده و خواست خود در برگهاي آرا اعلام كنند، آمادگي كامل خود را جهت فعاليت در راستاي هرچه باشكوه‌تر برگزار شدن اين دوره از انتخابات به دور از ورود در دسته‌بندي‌ها و جبهه‌گيري‌هاي كاذب سياسي و با امعان نظر به اهميت حضور گسترده‌ي مردم، فارغ از نتيجه‌ي آن اعلام مي‌دارد.
5- دانشجويان بسيجي هرگز خود را محدود به مرزهاي جغرافيايي رايج ندانسته و بر خود لازم مي‌دانند تا در دفاع از انديشه‌هاي نوراني حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري با بيان حقايق انقلاب و تبيين انديشه‌هاي اسلام ناب محمدي (ص) براي زمينه‌سازي فكري به منظور تشكيل مجمع دانشجويان جهان اسلام، حركت جهادي و جهاني خود را جامه‌ي عمل پوشانند. از اين رو ضمن محكوم كردن اشغال و مداخله‌ي نظامي آمريكاي جهانخوار در امور داخلي كشورهاي اسلامي نظير افغانستان و عراق، خواستار پايان هرچه سريع‌تر اشغال اين كشورها بوده، انزجار و نفرت بيش از پيش خود را از اقدامات ضدبشري رژيم اشغالگر قدس اعلام داشته و ضمن تاكيد بر تفاوت اقدامات آزادي‌خواهانه‌ي ملتها در دفاع از حقوق حقه‌ي خود و تمايز آشكار آن با تروريسمي كه مصداق بارز آن رژيم صهيونيستي است، اقدام عاجل مجامع بين‌المللي در محكوميت تجاوزات اسرائيل غاصب در قتل و كشتار و آواره كردن ملت مظلوم فلسطين را خواستار بوده و حمايت قاطع خود را از مبارزات بحق جوانان بسيجي ملت فلسطين اعلام مي‌دارد.

کد خبر 39194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha