۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۲۲

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف:

۸۷۰ نوع نیت واقفین در کشور شناسایی شده است

۸۷۰ نوع نیت واقفین در کشور شناسایی شده است

قزوین- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در حال حاضر ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور داریم و ۸۷۰ نوع نیت واقف شناسایی شده که این گستردگی بیانگر اهمیت کار وقف در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی ظهر چهارشنبه در همایش تجلیل از دانش آموزان نخبه و نمونه استان قزوین که در سالن تربیت معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد اظهارداشت: وقف به هیچ سن خاصی تعلق ندارد و همه افراد از کودک و بزرگسال می توانند حتی با اهدا یک کتاب سنت حسنه وقف را ترویج کنند.

وی بیان کرد:بعدازمرگ تنها چیزی که به فریادانسانها میرسد امور خیریه، وقف و کارهای نیک و خداپسندانه است و انسانهای نیکوکار می توانند آخرت خود را با این کار تضمین کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: مرحوم حسینعلی البرز از انسانهای والایی است که همه اموال خود را در امور خیریه وقف کرد و بخشی از این اموال در مسیر علم و دانش برای تجلیل از دانش اموزان نمونه و ممتاز هبه می شود که کار ارزشمندی است و انگیزه علم آموزان را برای تحصیل بیشتر می کند.

وقف جدید در رفع نیاز مدارس اولویت باشد

شرفخانی اضافه کرد: باید وقف های جدیدی در حوزه علم ودانش و رفع نیازهای مدارس در اولویت کار خیرین باشد تا بتوانیم مسیر تعلیم و تربیت را هموارتر کنیم.

وی بیان کرد: امام راحل، علما، مراجع تقلید و شهید مطهری از محل وقف توانسته اند در مسیر علوم دینی گامهای بلندی بردارند و علم امروز مدیون وقف است.

شرفخانی یادآورشد: بیشترین کتابخانه ها و حوزه های علمیه از محل وقف شکل گرفته و فعال شده اند و بیشترین مدارس وقفی هستند و بیداری امروز جهان اسلام مدیون وقف است.

معاون فرهنگی اداره اوقاف کشور اضافه کرد: در عصر کنونی نیازمند وقف های جدید در حوزه های هسته ای، پژوهش، تربیتی، علمی هستیم و امیدواریم خیرین در این زمینه نیز رویکردی جدی داشته باشند.

وی بیان کرد: باید وقف های جدیدی اتفاق بیفتد تا نیازهای کنونی را پاسخ دهیم و در این مسیر مشارکت خیرین ضروری است.

وجود ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور

شرفخانی یادآورشد: در حال حاضر ۱۷۵ هزار موقوفه در کشور داریم و ۸۷۰ نوع نیت واقف شناسایی شده که این گستردگی بیانگر اهمیت کار وقف در کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور اضافه کرد: با مروری بر تاریخ وقف کشور و ایران اسلامی می توانیم با قاطعیت ادعا کنیم که اهمیت به حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات در وقف های گذشته ما نمورد توجه بوده و امروز کشورهای غربی با الگوبرداری از فرهنگ غنی ما مدعیان دروغین حقوق بشر شده اند.

وی اضافه کرد: وقف های ما بیانگر پشتوانه حقوق بشری است و امروز اگر زیرساختها در این بخش فراهم شود می توانیم این ظرفیت را بسیار موثر تر شکوفا کرده و اجرایی کنیم.

شرفخانی گفت: اگر علما اموال خود را وقف می کنند به اهمیت این سنت حسنه پی برده اند و از جوانان انتظار داریم ضمن مطالعه در مورد جایگاه و اهمیت وقف با دستاوردهای این سنت اشنا شوند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: وقف فقط نگاه نوع دسوتی ندارد بلکه رویکرد خود دوستی هم دارد و این سنت حسنه علاوه بر اجر و پاداش اخروی برای زندگی دنیوی افراد هم برکت دارد.

وی بیان کرد: مرحوم البرز از خیرین خوش فکری بود که برای توسعه علمی کشور تلاش کرد و با تقدیر از دانش آموزان نمونه گامی در مسیر تعلیم و تربیت کشور برداشته شده است.

وقف را سخت نگیرید

شرفخانی اظهارداشت: نباید وقف را سخت بگیریم و احساس کنیم باید موقوفه و نیت های خیرخواهانه دارای ارزش مالی بالا باشد بلکه هر کار کوچک و مال اندک هم می تواند در کنار یکدیگر برای رفع نیازی مورد استفاده قرار گیرد و ارزشمند است.

در این مراسم از سوی بنیاد فرهنگی و خیریه البرز از 101 دانش آموز نمونه استان قزوین با اهداء سکه بهارآزادی، لوح یادبود و تندیس تجلیل شد.

کد خبر 3969236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha