۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴

رایزن فرهنگی ایران در عراق:

«اربعین» سبب استحکام‌بخشی پیوند دو ملت ایران و عراق شده است

«اربعین» سبب استحکام‌بخشی پیوند دو ملت ایران و عراق شده است

رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت: پیاده‌روی اربعین، یک محور اصلی فرهنگی است که سبب استحکام‌بخشی پیوند دو ملت ایران و عراق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری با اشاره به اینکه پیوند بین دو ملت ایران و عراق پیوندی اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و عشایری است، اظهار کرد: علی رغم اتفاقات گذشته میان دو کشور ایران و عراق در حال حاضر بیش از سه میلیون  ایرانی در سال عتبات را زیارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طرف مقابل نیز زائران عراقی به زیارت امام رضا (ع) می آیند، افزود: یعنی جمعیتی بین شش میلیون نفر بین دو کشور تردد دارند که باعث عمیق‌تر شدن روابط بین دو ملت است.

رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره به جایگاه اربعین در نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت ایران و عراق، گفت: بعد از سقوط صدام، نگرانی‌های اجتماعی و فرهنگی ما این بود که مردم چگونه با هم رفتار می کنند که این مسئله به راحتی بین دو ملت حل شد.

وی با بیان اینکه علاوه برهمه موارد، اربعین یک مقوله وحدت‌آفرین بزرگ بین دو ملت ایران و عراق است، خاطرنشان کرد: از اربعین باید به عنوان یک محور اصلی فرهنگی یاد کرد که سبب استحکام بخشی پیوند دو ملت شد.

حجت الاسلام اباذری در ادامه به بخشی از برنامه های رایزن فرهنگی ایران در عراق اشاره و تصریح کرد: رایزن فرهنگی نقش هماهنگی بین فعالان فرهنگی ایران و عراق است و در طی سال جلسات هماهنگی با کلیه بخش‌های ایرانی و عراقی برگزار کرده که سال به سال نقش‌آفرینی فرهنگی بین ایران و عراق بهتر و ارتباطات فرهنگی بیشتر می شود.

وی مهم‌ترین بخش اربعین را بخش فرهنگی آن دانست و یادآورشد: در کنار سایر حوزه ها بحث فرهنگی، معنوی و محتوای اربعین بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 فعالیت ۱۷۰۰ روحانی در اجرای برنامه های فرهنگی ایام اربعین

رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان اینکه بهره‌برداری معنوی از اربعین مهم‌ترین موضوع ستاد فرهنگی اربعین است، تصریح کرد: راهکارهای بسیاری برای این موضوع پیش بینی شده است.

وی با اشاره به حضور هزار و ۷۰۰ روحانی برای بیان مسایل شرعی، دینی و مذهبی در طول ایام اربعین، افزود: تلاش شده تا زائران از اجرای این برنامه ها  از نظر روحی، فکری و عقیدتی بهره برداری کنند.

حجت الاسلام اباذری همچنین یادآورشد: در مسیر پیاده‌روی حاشیه‌های زیادی وجود دارد از جمله انواع و اقسام رفتارهای اجتماعی که ممکن است زائر را از یک سفر معنوی به سفر مادی، تفریحی و زمینی مشغول کند که زائر نباید اجازه دهد که سفر اربعین از اهداف آسمانی و نیت‌های عرشی که دارد به سطحی پایین‌تر تنزل یابد.

به گفته این مسئول این حاشیه‌ها مانع رشد فکری و فرهنگی می‌شود بر همین اساس یکی از توصیه‌های مسئولان فرهنگی اربعین عبور از حاشیه‌ها و تمرکز به متن یعنی زیارت اربعین است.

کد خبر 4130091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha