۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۱۹

سه‌شنبه ۲۱ خرداد برگزار می‌شود

نشست بررسی کتاب «خاستگاه هرمنوتیک خود» میشل فوکو

نشست بررسی کتاب «خاستگاه هرمنوتیک خود» میشل فوکو

نشست معرفی و بررسی کتاب «خاستگاه هرمنوتیک خود» میشل فوکو، سه‌شنبه ۲۱ خرداد با حضور نیکو سرخوش و اشکان صالحی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی جلسه معرفی و بررسی کتاب «خاستگاه هرمنوتیک خود» اثر میشل فوکو و ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده را از ساعت ۱۷ تا ۱۹ سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ برگزار می‌کند.

در این جلسه نیکو سرخوش، از مترجمان کتاب و اشکان صالحی سخنرانی خواهند کرد. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۳۹۶ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۱۹۲ صفحه و بهای ۱۶ هزار تومان توسط نشر نی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب «خاستگاه هرمنوتیک خود» متشکل از دو سخنرانی فوکو است که در سال ۱۹۸۰ ایراد شدند. فوکو در این سخنرانی‌ها با بررسی نقش دو تکنیک «اعتراف» و «آزمون خود» – ابتدا در مکاتب فلسفی باستان و سپس در مسیحیت – می‌کوشد طرحی از تبارشناسی سوژه مدرن ارائه دهد. او بحث خود را با آوردن مثالی در باب مسئله ارتباط سوژه و حقیقت در دوران مدرن آغاز می‌کند، یعنی توصیف رویکرد درمانی روان‌پزشکی فرانسوی به نام فرانسوا لوره.

لوره با استفاده از دوش آب سرد، بیمارانش را وادار می‌کرد تا به دیوانگی‌شان اعتراف کنند. به عبارت دیگر، در این رویکرد بیمار با گفتن حقیقتی درباره خود – با تصریح به اینکه دیوانه است – می‌توانست فرایند مداوا شدن را آغاز کند. فوکو با اشاره به مورد دکتر لوره، بر مفهومی بسیار مهم تأکید می‌کند: اعتراف، یا گفتن حقیقت درباره خود با صدای بلند، که در جوامع غربی شرطی برای رسیدن به رستگاری تلقی شده است.

کلیه علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند در روز و ساعت اعلام شده به آدرس تهران خیابان فاطمی، خیابان رهی معیری، نبش خیابان فکوری پلاک ۲۰ مراجعه کنند.

کد خبر 4626778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha