۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷

معاون عمرانی استانداری قزوین:

طرح پردیس تولید و اشتغال روستاهادر قزوین عملیاتی شود

طرح پردیس تولید و اشتغال روستاهادر قزوین عملیاتی شود

قزوین- سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین گفت: با اجرای طرح پردیس در استان قزوین و تمرکز روی اقتصاد روستایی می توان برای ساماندهی و توسعه فعالیت های تولید و اشتغال روستایی کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین عیسی قبادی در نشست سرمایه‌گذاری روستایی که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: خاستگاه اصلی این پردیس ایجاد مکانی برای تولیدات روستایی است تا بر اساس تعداد خانوار و ظرفیت تولید، سرانه اقتصادی و معیشتی برای روستاییان تعریف شود.

قبادی با بیان اینکه در اقدام اول باید ۲۰ روستا مورد هدف مطالعه قرار گیرد، افزود: باید اقدامات دستگاه‌ها در حوزه روستاها به سمتی حرکت کند تا یک فرد روستایی با تولید بتواند علاوه بر رفع نیازهای شخصی، مازاد تولیدات را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند و این مهم تنها در گرو کار کارشناسی برای احداث پردیس است.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد جمعیت شهری و ۲۶ درصد جمعیت روستایی در قزوین نشان می دهد مهاجرت از روستاها به شهر، کشور را در آینده با مشکلات فراوانی روبرو می‌ کند و بی‌توجهی به روستاها و تمرکز روی شهرها باعث شده تا زیربنای اقتصادی کشور ضعیف باشد.

قبادی گفت: فعالیت در حوزه روستا با هدف توانمندی این گروه کار سختی است و این که هر هفته یک جلسه با همین موضوع تشکیل می شود تا دستگاه‌ها اقدامات خود را گزارش کنند می توانئد نتایج خوبی داشته باشد.

وی اظهارداشت: متولی اجرای پردیس تولید روستایی مدیرکل امور روستاها و مدیرکل سرمایه گذاری استانداری است و اگر لازم شد تا نگاه برخی روستاها به سرانه تولید روستایی تغییر یابد تا این پردیس‌ها در نزدیکی روستاها احداث شده و موجب تولید و اشتغال شوند باید آن را انجام دهیم.

قبادی به ظرفیت دانشجویان روستایی هم اشاره کرد و گفت: روستاها دارای دانش آموختگان دانشگاهی هستند اما متاسفانه اوضاع تاکنون به گونه‌ای پیش رفته که این افراد محکوم به خروج از روستا شده اند درحالی که از ظرفیت علمی این جمعیت استفاده نمی‌شود و می توان با نشست با بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی استان قزوین، اعطای مجوز از سوی ادارات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم به توسعه هرچه بیشتر روستا کمک کرد.

علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری هم در این نشست اظهارداشت: کارهای خوبی با هدف توانمند سازی روستاییان در قزوین انجام شده است، اما جای کار تشکیلاتی و سازمانی در حوزه اشتغال روستاها همواره مغفول بود و اکنون با پردیس روستایی می‌توان اهداف مورد نظر را محقق کرد.

وی به پرداخت میلیاردها تومان تسهیلات بهین باب و روستایی برای اشتغال در قزوین اشاره کرد و گفت: با وجود همه اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال و تولید، متاسفانه در اشتغال روستایی چندان موفق نبوده ایم و بیشتر اعتبارات در این حوزه به هدر رفته است.

فرخ زاد شروع کار در حوزه پردیس روستایی به صورت متمرکز مهم دانست و گفت: اگر بتوانیم کار متمرکزی در چند نقطه روستایی را پیگیری کنیم، از پراکنده کاری در نقاط مختلف جلوگیری شده و زودتر به نتیجه می ‌رسیم.

وی گفت: در حال حاضر بدون وجود پردیس هر خانه روستایی در اردلان آوج به یک واحد تولیدی تبدیل شده و بسیاری از روستاییان علاقه دارند تا سرمایه های خود را در روستاهای خود هزینه کنند.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در ادامه تصریح کرد: تعاونی‌های روستایی ظرفیت خوبی دارند که می‌توان از ظرفیت بنیاد مسکن، منابع طبیعی و امور اراضی برای اجرای طرح ها استفاده کرد.

کد خبر 4780751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha