سانا اعلام کرد؛

درخواست سوریه برای جلسه سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره دوما

درخواست سوریه برای جلسه سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره دوما

دمشق خواهان برگزاری جلسه سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای بحث درباره گزارش این سازمان درباره حمله شیمیایی مورد ادعا در منطقه دوما شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دولت سوریه خواهان برگزاری جلسه سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای بحث درباره گزارش این سازمان درباره حمله شیمیایی مورد ادعا در منطقه دوما شد.

دمشق نگرانی خود را از محتوای نامه نگاری یکی از اعضای تیم حقیقت یاب به دفتر مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی که اخیرا به بیرون درز کرد، بیان داشت. این نامه به دستکاری در گزارش سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی درباره ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما در حومه دمشق و تحریف واقعیت‌ها درباره این پرونده اشاره شده است.

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی در بیست و چهارمین اجلاس کشورهای ذیربط در لاهه هلند گفت: ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در دوما بهانه‌ای برای سه کشور غربی آمریکا و فرانسه و انگلیس برای تجاوز نظامی به حاکمیت سوریه شد و در نتیجه تحقیقات هیئت حقیقت یاب و نتایج مطرح شده در گزارش آن حساسیت شدید و پیامدهای مهمی داشته است. این سه کشور هم اکنون در تلاش برای فشار به منظور سرپوش گذاشتن بر محتوای سند درز کرده هستند و به شدت از اعتباری که اساسا گزارش از آن برخوردار نیست، دفاع می‌کنند تا به این وسیله تجاوزگری نظامی خود به خاک سوریه را توجیه کنند.

صباغ از سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی خواست تا جلسه‌ای را با همه اعضای هیئت حقیقت یاب که در تحقیقات دوما شرکت داشتند، برگزار کند تا به کشورهای ذیربط مجال داده شود تا همه دیدگاهها را براساس ماده ۶۲ پیوست توافقنامه مربوط به این سازمان بررسی کنند.

روزنامه دیلی میل انگلیس پیشتر فاش کرد که یک ایمیل درز کرده نشان می دهد که سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی گزارش مربوط به حمله شیمیایی مورد ادعا در دوما در حومه دمشق در آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی را دستکاری کرده است تا ارتش سوریه را به اجرای چنین حمله‌ای متهم و تجاوزگری نظامی آمریکا و انگلیس و فرانسه علیه سوریه در آن زمان را توجیه کند.

این روزنامه نوشت: یک دانشمند سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی در این ایمیل درز کرده گفته است که تحقیقات میدانی در دوما به دلیلی قوی درباره حمله ادعایی با گاز دست نیافته است و این واقعیت ها به طور عمدی در گزارش‌های سازمان یاد شده پنهان شده است.

همچنین «ایان هندرسون» کارشناس سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی در ماه مه گذشته اذعان کرد که نتایج گزارش رسمی این سازمان درباره حملات ادعایی با سلاح‌های شیمیایی در شهر دوما با واقعیت همخوانی ندارد و با دانش و تجربه مهندسی در تضاد است.

کد خبر 4784362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha