۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۰:۵۱

فرزاد ادیبی:

کار گرافیکی در ایران از سخت‌ترین کارهاست

سومین نشست تخصصی موسسه صبا همزمان با دومین دوسالانه بین‌المللی پوستر جهان اسلام به سخنرانی فرزاد ادیبی با موضوع آسیب‌شناسی گرافیک ایران اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا اعلام کرد در سومین نشست تخصصی،‌ تحلیلی و پژوهشی در حاشیه دومین دوسالانه بین‌المللی پوستر جهان اسلام و مسائل و مباحث گرافیک و پوستر ایران با ‌سخنرانی فرزاد ادیبی با موضوع آسیب‌شناسی گرافیک ایران برگزار شد.

در این نشست، ادیبی با برشمردن پاره‌ای از نقاط ضعف طراحان گرافیک از فقدان اندیشه، مفهوم گریزی و شعارزدگی به عنوان مهمترین نقاط آسیب این هنر یاد کرد و گفت: "همانطور که فرم‌گرایی محض و به بیراهه فرمالیسم افتادن بد است، در دام شعارزدگی ماندن هم مخل و مانع شکوفایی خلاقیت هنری است."

وی در ادامه خاطرنشان کرد: "فرم‌زدگی و شیوه‌گرایی دو عاملی است که طراح امروز ما را با یکسری دغدغه‌های نابجا و فعالیت‌های بیهوده و به کلی خارج از روند اصیل تولید اثر هنری در یک سطح کیفی و حرفه‌ای قابل قبول و اثرگذار رو به رو کرده و نوعی در سطح ماندن، دست و پا زدن در لایه‌های سطحی و دور افتادن از مفهوم و محتوا را موجب شده است."

ادیبی ادامه داد: "‌اگر گرافیک را متشکل از دو بخش تصویر و نوشته بدانیم، فرمالیسم بیشتر سراغ نوشته می‌رود تا تصویر. چون نوشته یک فرم انتزاعی قرار داده و از اینجاست که بازی با فونت و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و امکانات  خلاقه تصویر در کار بسیاری از طراحان جوان به شکل یک انحراف ظاهر می‌شود."

وی در ادامه به مبحث عرضه تولیدات گرافیکی از منظر آسیب‌شناسی پرداخت و محدودیت‌های فنی شامل چاپ و لیتوگرافی،‌ محدودیت‌های عرفی و اجتماعی و نیز اشباع بازار از تولیدات ناسالم گرافیکی را به عنوان مهمترین مشکلات این عرصه ذکر کرد.

این گرافیست با اشاره به ضرورت ایرانی بودن کارها و تشخص و هویت ایرانی پوسترها و آثار گرافیکی امروز، کپی‌برداری و تقلید ناشیانه و سطحی از سبک و شیوه و نوع طراحی غرب بدون هیچ شناخت عمیق و درونی از آنها را مهمترین نقطه ضعف بسیاری از طراحان کنونی پوستر در گرافیک ایران دانست.

وی تاکید کرد: "کارهایی اینچنین ممکن است در یک مقطع کوتاه مطرح شود و حتی مورد تعجب و  تحسین بسیار قرار گیرد، اما در درازمدت برای همیشه فراموش می‌شود و تنها آثاری به مرتبه ماندگاری می‌رسند که بازنمای یک هویت مستقل معنایی، زیبایی‌شناختی و فرهنگی باشند.

به عقیده ادیبی، امروز کار گرافیک در کشور ما به دلیل درگیر شدن همزمان با سه عامل سلیقه سفارش‌دهنده ناآگاه، چارچوب‌ها و محدودیت‌های تعیین‌شده و ذهنیت‌های نادرست و ناشی از آثار غیرحرفه ای و بازاری سخت‌ترین کارهاست و آموزش به عنوان اصلی‌ترین بستر پرورش نگاه و اندیشه یک نسل، مهمترین مسئله و بحران در این عرصه است.
کد خبر 479551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha