۲۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

فاز اول انتقال آب سد طالقان نیاز آب شرب آبیک را تامین میکند

فاز اول انتقال آب سد طالقان نیاز آب شرب آبیک را تامین میکند

قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: در صورت تامین اعتبار لازم و افتتاح فاز اول انتقال آب از سد طالقان، آب شرب شهر آبیک در سال آینده تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یدالله ملکی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که روز پنجشنبه با حضور شیرکوند معاون هماهنگی اقتصادی معاون اول رئیس جمهور و استاندار برگزار شد گفت: انتقال آب از سد طالقان که باید ۸۸ درصد پیشرفت داشت امروز فقط ۸ درصد پیشرفت دارد که قرار بود ۱۸ میلیارد تومان داده شود که فقط یک میلیارد تومان داده شده است.

وی بیان کرد: با پر کردن ۲۷۵ حلقه چاه غیرمجاز برای مدیریت منابع آبی اقدام شد و ۲۸۰ حلقه چاه نیز امسال به کنتور هوشمند مجهز شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: سد مخزنی نهب در جنوب تاکستان در حال احداث است که برای بهبود ۳۷ هزار هکتار از اراضی و کنترل سیلاب استفاده خواهد شد.

وی بیان کرد: سد بالاخانلو برای تأمین آب شرب ۶ شهر و ۳۵ روستا با ظرفیت ۳۸ میلیون مترمکعب در منطقه بویین زهرا در دست ساخت است که ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طرح آبرسانی از سد طالقان که قرار بود در سال ۹۹ تکمیل شود امروز به دلیل تأمین نشدن اعتبار با تأخیر در اجرا مواجه شده است.

ملکی یادآور شد: آب شرب استان بویژه در شهر آبیک در مرحله بحرانی است و چون وابسته به آب‌های زیرزمینی است تداوم روند مصرف آن در بخش کشاورزی نگران کننده است و باید روش‌های مصرف را اصلاح کنیم.

وی اظهار داشت: انتقال آب سد طالقان با ساخت تصفیه خانه به صورت بی او تی و فاز دوم خط انتقال به دلیل نبود اعتبار با مشکل مواجه شده که در صورت تأمین اعتبار و افتتاح فاز اول آن در سال آینده می‌توانیم از ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب برای آب شرب آبیک استفاده کنیم.

ملکی تصریح کرد: برای نجات دشت قزوین اجرای طرح‌های تعادل بخشی و بستن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار قرارگرفت و تاکنون ۳ هزار چاه را مسدود کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: با همکاری دستگاه قضائی، فرمانداران توانسته ایم ۱۷۰۰ حلقه چاه فرم پنج را مسدود کنیم و امسال ۲۸ دستگاه حفاری غیرمجاز جمع آوری شد و ۲۲۸ حلقه چاه نیز پر شده و ۹۱ حلقه پلمب و از اضافه برداشت ۳۰ حلقه چاه هم جلوگیری شده است.

وی بیان کرد: سال قبل ۲۱۷۰ دستگاه کنتور نصب شد و ۳۴۰۰ حلقه باقیمانده که در صورت تأمین اعتبار این چاه‌ها نیز دارای کنتور هوشمند خواهند شد.

ملکی اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان افت آب‌های زیرزمینی یک متر و ۷۰ سانتیمتر بود که با اقدامات انجام شده این میزان افت به ۷۰ سانتیمتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خواستار مساعدت مسئولان کشوری برای تسریع در اجرای طرح‌های سد سازی و انتقال آب از سد طالقان شد.
 

کد خبر 4802481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha