۵ دی ۱۳۹۸، ۹:۲۷

مدیرکل اوقاف استان زنجان:

دستگاه‌های دولتی باید دیون خود را نسبت به وقف بپردازند

دستگاه‌های دولتی باید دیون خود را نسبت به وقف بپردازند

زنجان-مدیرکل اوقاف استان زنجان،به طلب بالای اوقاف از دوایر دولتی اشاره کرد وگفت:باید دستگاه‌های دولتی دیون خود را نسبت به وقف بپردازند.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اوقاف زنجان، حجت الا سلام مختار کرمی در گردهمایی ائمه جمعه استان در محل دفتر امام جمعه زنجان، با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که به صورت جدی توسط اوقاف پیگیر است، طرح توسعه امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان است، گفت: بحث امامزاده اسماعیل (ع) شناط و ساماندهی آن از طریق بهره‌گیری از مشارکت مردمی نیز مورد توجه است.

وی به بحث طرح توسعه طرح قیدار نبی (ع) که مورد انتظار مردم و مسئولان است اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود حجم عظیم موقوفات در قیدار، ما به دنبال اجرایی کردن این طرح نیز هستیم.

مدیرکل اوقاف استان زنجان بحث بازیابی اعتماد مردمی در حوزه اوقاف را مورد تأکید قرار داد و گفت: ظرفیت وقف بسیار بالاست و اگر دقیقاً به آن عمل شود، قطعاً خواهیم توانست که بهره‌گیری خوبی از این بخش بکنیم، چرا که امروز شاهد این هستیم که بزرگترین دانشگاه‌های دنیا وقفی است و از طریق امور و بنیاد خیریه اداره می‌شوند.

کرمی همچنین با تأکید بر توجیه مردم نسبت به موضوع اداره موقوفات، گفت: برخی از موقوفات استان و رقبات بدون درآمد هستند در صورتی که مردم از این موضوع مطلع نیستند که در این زمینه نیز باید اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

برخی موقوفات زنجان بلاتکلیف است

وی به طلب بالای اوقاف از دوایر دولتی اشاره کرد و افزود: باید دستگاه‌های دولتی دیون خود را نسبت به وقف بپردازند تا ما نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از بلاتکلیف بودن برخی از موقوفات به علت داشتن معارض و همچنین نداشتن سند خبر داد و افزود: همه این موارد موجب کوتاه ماندن دست اوقاف در تعیین تکلیف آنها می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه از این پس اجرای نیات متفرقه در اوقاف را نخواهیم داشت، بیان کرد: در سال اجرای نیات فراوانی در حوزه وقف داریم، اما متاسفانه قابل تجمیع و گزارش نیستند و گاهاً خدمات بسیار در این حوزه به چشم نمی‌آید از همین رو به دنبال ساماندهی آنها هستیم.

وی به برنامه‌های اوقاف در بحث حوزه‌های علمیه نیز اشاره کرد و گفت: طبق تفاهم‌نامه حوزه علمیه و اوقاف، اوقاف متعهد شده است که امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای تغذیه طلابی که در حوزه‌های علمیه بیتوته می‌کنند کمک کنند که در استان زنجان ما باید به ۷۱۱ نفر ارزاق بدهیم که رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه ایجاد وقف در حوزه‌های علمیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد، چون خیر و برکت آن به کل جامعه برمی‌گردد، گفت: اگر مبلغان تقویت شوند جامعه نیز تقویت خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه وقف در حوزه توسعه فعالیت‌های قرآنی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اما درآمد موقوفات قرآنی در سال زیر ۵ میلیون تومان است که اصلاً قابل قبول نیست.

کرمی افزود: در حوزه درمان نیز موقوفات خوبی داریم و مردم نیز اعتماد دارند و انتظار داریم که همراهی خوبی از سوی سایر دستگاه‌ها انجام شود، تا بیش از پیش در این حوزه فعالیت شود.

در ادامه نیز نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: داستان وقف یک داستان قدیمی است که ادیان سابق نیز آن را داشته‌اند و کلمه باقیات صالحات نیز مصداق همین وقف است.

آیت‌الله علی خاتمی با اشاره به اینکه ترویج سنت حسنه وقف نیازمند فرهنگ سازی است و در زنجان دو حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بنده خودم هم نسبت به فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدام می‌کنم و ثلث مالم را وقف حوزه علمیه کرده‌ام.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه ما وقف دسته‌جمعی برای حوزه‌ها را آغاز کرده‌ایم و اساتید حوزه در این باره وارد میدان شده‌اند، تصریح کرد: در این شرایط سخت اقتصادی باید هم راهبرد وقف دسته‌جمعی را در پیش بگیریم.

کد خبر 4807889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha