۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۲۰:۲۳

/ آخرین تحولات امنیتی عراق /

4000 نیروی آمریکایی بدنبال چهار نظامی مفقود شده / تعطیلی مدارس دیاله به خاطر حمله افراد مسلح

4000 نیروی آمریکایی بدنبال چهار نظامی مفقود شده / تعطیلی مدارس دیاله به خاطر حمله افراد مسلح

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : در حالی که روزانه شاهد کشته و زخمی شدن بسیاری از شهروندان در عراق هستیم، امروز عملیات جستجوی برای یافتن سربازان آمریکایی ربوده شده ادامه یافت و انفجار خودروهای بمبگذاری شده نیز ده ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ها،  شمار نیروی نظامی ترکیه در مرزعراق با انتقال نیروی نظامی تازه نفس ارتش ترکیه به مرزهای این کشور با عراق، به 50 هزار نفر رسید. ترکیه برای سرکوب نیروهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک.) چند دستگاه تانک و بالگرد نظامی را در دامنه ارتفاعات "قبار" و "جودی" در منطقه "شیرناک" مستقر کرده است.

درهمین حال، "دیک چنی" معاون رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به رهبران عراق تاکید کرده که باید در مورد مسائل مربوط به آشتی ملی فعالانه برخورد کنند.

چنی پس از سفر یک هفته ای خود به خاورمیانه در هواپیما به خبرنگاران گفت : بخشی از پیام من این بود که لازم است آنان (مقام های عراق) فعالانه و تهاجمی در پی یافتن راه حل هایی برای مشکلات این کشور باشند.

ازسوی دیگر، سه نظامی دانمارکی درعملیات کمین نیروهای شبه نظامی به گشتی حامل آنان ربوده و به جای نامعلومی منتقل شدند. حمله از سوی گروه های شبه نظامی بلافاصله پس از انفجار یک بمب در مسیر گشتی دانمارکی انجام شد، اما سخنگوی ستاد ارتش دانمارک اعلام کرد که در این حمله یک نظامی دانمارکی کشته و پنج نفر زخمی شدند.

پس ازحمله آمریکا به عراق مارس سال 2003 میلادی، دانمارک در ماه اوت همین سال نیروی نظامی به عراق اعزام کرد و تاکنون در مجموع هفت سرباز دانمارکی کشته شده اند.460 نظامی دانمارکی در قالب نیروهای چند ملیتی در داخل بصره مشغول خدمت هستند.

در همین حال، ارتش آمریکا روز دوشنبه تائید کرد که اعتقاد دارد سه سرباز مفقود شده این کشور در عراق توسط نیروهای گروه "القاعده" ربوده شده اند. 

سرلشگر "ویلیام کالدول" سخنگوی ارتش آمریکا در این زمینه گفت : در این زمان اعتقاد داریم که تروریست های القاعده یا یک گروه وابسته به آن سربازهای ما را ربوده اند. وی گفت که این ارزیابی بر پایه اطلاعات بسیار معتبر استوار است.

به گزارش مهر، ارتش آمریکا دو روز پیش بر اثر حمله گروههای مسلح ، پنج سرباز خود را در منطقه محمودیه در 20 کیلومتری جنوب بغداد از دست داد و سه سرباز آمریکایی نیز در این محل ربوده شدند.  یک گروه مسلح وابسته به تشکیلات القاعده، دیروز در بیانیه ای مسئولیت ربوده شدن سربازان آمریکایی را بر عهده گرفت.

درهمین حال، یک گروه وابسته به القاعده روز دوشنبه از ارتش آمریکا خواست که عملیات جستجو برای یافتن سربازان ربوده شده آمریکایی را متوقف سازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر انفجار بمب در جنوب شهر "تل عفر" واقع در 450 کیلومتری شمال بغداد، دو غیر نظامی کشته شدند.

در "زعفرانیه" در جنوب شرقی بغداد نیز بر اثر انفجار بمب سه شهروند زخمی شدند.

ازسوی دیگر، در شهر "خالص" در شمال بعقوبه مرکز استان دیاله افراد مسلح برای دومین روز متوالی مدارس این شهر را به تعطیلی کشاندند. تعدادی از معلمان و دبیران این شهر در اظهاراتی گفتند که یک گروه مسلح به تعدادی از مدارس شهر خالص حمله کرده و دبیران را تهدید کردند که اگر در کلاس های درس حاضر شوند آنان را به قتل می رسانند.

این درحالی است که سخنگوی ارشد نظامیان آمریکایی در عراق اعلام کرد : به منظور بهبود شرایط امنیتی استان دیاله عراق، سه هزار سرباز آمریکایی دیگر به این استان اعزام خواهند شد.

اکنون سه هزار و 500 سرباز آمریکایی در دیاله حضور دارند که با اعزام نیروهای جدید تعداد آنها به شش هزار نفر خواهد رسید.

خبرگزاری فرانسه افزود : گزارش ها از مناطق مرزی شمال عراق حاکیست که حملات نظامی و به توپ بستن مناطق مرزی شمال عراق توسط ارتش ترکیه، شهروندان عراقی ساکن در این مناطق را نگران کرده است.

در همین حال، یکی از گروه های تروریستی وابسته به القاعده، مسئولیت انفجار دیروز در منطقه "مخمور" در شمال عراق را بر عهده گرفت.  یک فرد انتحاری روز گذشته در نزدیکی دفتر حزب دموکرات کردستان عراق در منطقه کردنشین "مخمور" از توابع استان نینوا در شمال عراق یک کامیون بمبگذاری شده را منفجر کرد که این حمله 50 کشته و بیش از یکصد زخمی برجای گذاشت.

"جلال طالبانی" رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه ای این عملیات را محکوم کرد.

ازسوی دیگر، "مایک مک کانل" سناتور جمهوری خواه و رهبر اقلیت سنای آمریکا ادعا کرد که اگر پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شود، "ما با خوشحالی اجابت خواهیم کرد."

این درحالی است که دو سرباز آمریکایی که روز یکشنبه در 2 حادثه متفاوت بمبگذاری در عراق به شدت زخمی شده بودند، صبح امروز جان باختند.

بدین ترتیب شمار تلفات نیروهای آمریکایی از آغاز جنگ عراق در مارس سال 2003 میلادی تاکنون به سه هزار و 393 نفر رسید.

درهمین حال، "طارق الهاشمی" معاون رئیس جمهوری عراق بر ضرورت تشکیل نیروهای امنیتی ملی به دور از گرایش های حزبی و طایفه ای به منظور فراهم کردن مقدمات عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد.

بر اثر انفجار یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده در خیابان "فلسطین" واقع در شرق بغداد نیز یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

در حمله افراد مسلح ناشناس به یک گشتی پلیس در "بعقوبه" واقع در 60 کیلومتری شمال شرق بغداد نیز سه پلیس کشته شدند.

ارتش عراق عملیات خود به منظور تعقیب، دستگیری و سرکوب افراد مسلح را در ارتفاعات "حمرین" در شمال شرق بغداد آغاز کرد.  تعقیب شوندگان، افراد مسلحی هستند که از بغداد و دیالی به این منطقه گریختند.

این در حالی است که در 24 ساعت گذشته شش فرد ربوده شده در "کرکوک" در شمال بغداد، آزاد و هشت فرد مسلح به ضرب گلوله نیروهای آمریکایی کشته شدند.

در همین حال، "برهم صالح" معاون نخست وزیر عراق گفت که دولت در تلاش است تا نمایندگان مجلس را نسبت به کوتاه کردن تعطیلات تابستانی که در زمان حاضر دو ماه است، متقاعد سازد.

وی خاطرنشان کرد که نیروهای عراقی در حال کمک به نیروهای آمریکایی به منظور یافتن سه نظامی ربوده شده توسط نیروهای القاعده هستند.

همچنین افراد مسلح ناشناس یک غیرنظامی را در شهر "بلد" در شمال بغداد کشتند و خودرو وی را به آتش کشیدند.

هفت جسد ناشناس که چهار تن از آنها شکنجه و به ضرب گلوله کشته شده اند نیز در نقاط مختلف شهر بعقوبه و یک جسد ناشناس در منطقه "الحفریه" در جنوب شهر بغداد کشف شد.

به گزارش مهر، یک فرد انتحاری نیز خودروی خود را در پست بازرسی ارتش در منطقه "منصور" بغداد منفجر کرد که در نتیجه دو سرباز کشته و چهار نفر زخمی شدند.

کد خبر 486251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha