۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

آغاز مرمت کوره آجرپزی «دباغ»/ ۲ اثر غیرمنقول لرستان ثبت ملی شد

آغاز مرمت کوره آجرپزی «دباغ»/ ۲ اثر غیرمنقول لرستان ثبت ملی شد

خرم‌آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از آغاز مرمت کوره آجرپزی «دباغ» خرم‌آباد خبر داد و گفت: ۲ اثر غیرمنقول فرهنگی و تاریخی لرستان ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید امین قاسمی امروز سه شنبه در سخنانی از آغاز مرمت کوره آجرپزی دباغ خرم آباد خبر داد و گفت: اقدامات حفاظتی این فصل از مرمت کوره، شامل آواربرداری و برداشت بخش‌های الحاقی کنار دودکش، ترمیم سقف و دیواره‌های دودکش و مخزن چیدمان و برچیدن کف فرش است.

وی بیان داشت: اعتبار در نظر گرفته شده برای این فصل از مرمت کوره آجرپزی دباغ خرم آباد بیش از ۴۵۰ میلیون ریال بوده که از محل اعتبارات استانی تأمین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان یادآور شد: کوره آجرپزی دباغ خرم آباد در محله گلدشت شرقی واقع شده و در اولین جلسه شورای ثبت آثار صنعتی کشور که در دیماه سال گذشته برگزار شد به عنوان اولین اثر میراث صنعتی استان حائز شرایط شناخته و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: به منظور حفاظت از آثار فرهنگی تاریخی استان و به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی لرستان و موافقت دفتر ثبت وزارت میراث فرهنگی، ۲ اثر لرستان در فهرست آثار غیر منقول فرهنگی تاریخی ثبت ملی شدند.

وی اظهار داشت: تپه کنار راه آهن رضوی به شماره ۳۲۶۴۵ و قلعه گورچک به شماره ۳۲۶۵۵ در فهرست آثار فرهنگی تاریخی غیر منقول کشور به ثبت رسیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: تپه کنار راه آهن رضوی در شهرستان دورود، بخش مرکزی، دهستان حشمت آباد، روستای رضوی و قلعه گورچک نیز در شهرستان دورود، بخش مرکزی، دهستان ژان، روستای گل گورچک واقع شده‌اند.

قاسمی اضافه کرد: با ثبت این ۲ اثر تعداد کل آثار لرستان در فهرست آثار ملی به ۲ هزار و ۴۱۸ اثر رسید.

کد خبر 4929541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha