۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی فارس:

یاوران تولید منجر به توسعه علم در کشاورزی می شود

یاوران تولید منجر به توسعه علم در کشاورزی می شود

شیراز- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس گفت: طرح یاوران تولید انتقال دهنده دانش و بر طرف کننده موانع و مشکلات علمی فرآروی کشاورزی در استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم زارع ظهر یکشنبه در نشستی خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در راستای علمی کردن کشاورزی و رفع محدودیت‌های کشاورزی سنتی به دنبال آن است طرح یاوران تولید است که مراکز تحقیقات کشاورزی در استان‌ها به خصوص در استان فارس موظف به اجرای این طرح شدند.

وی اضافه کرد: در قالب این طرح مشکلات فراروی کشاورزی احساس شده و محققین با تشکیل تیم‌های کارشناسی به مزار سفر کرده به مشکلات کشاورزان را برطرف می‌کند.

زارع در خصوص تولید محصولات کشاورزی در استان نیز یادآور شد: یکی از محصولاتی که استان فارس در کشور به عنوان قطب در آن شناخته می‌شود محصول کینوا است که این محصول همچنین تحقیقات و فرآوری و آموزش آن در حال انجام است این در حالی است که دانه روغنی کاملینا نیز در دستور کار قرار گرفته زیرا این دانه نیاز کم آبی دارد و جایگزین مناسبی برای کشته کلزا است البته در خصوص تولید گندم نیز در استان تغییرات عمده‌ای رخ داده که اکنون متوسط تولید گندم در سطح استان چهار تن بوده که در تلاش هستیم با ارقام جدید گندم این فاصله را به ۱۱ تن افزایش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی فارس در خصوص تأمین زنجیره علوفه نیز اظهار کرد: بخش طیور وابسته به ذرت و کنجاله سویا بود که همگی این محصولات نیز وابسته به واردات بودن بیش از ۱۰ سال زمان برد تا با استفاده از دانش‌های به روز جیره جدیدی که بر پایه تریتیکاله بوده است در استان فارس طراحی و تأمین گردد.

او در خصوص پیشرفت تکنولوژی کشت نیز تصریح کرد: دستیابی به تکنولوژی جدید در ماشین آلات کشاورزی نیز یکی دیگر از دستاوردهای یک ساله این مرکز بوده خاک بذرهای کج سا از جمله پیشرفته‌ترین دستاوردهای این مرکز بوده که اکنون پکیج کاملی برای کشاورزان در حوزه کشت محصولات ارائه خواهد شد و این آمادگی وجود دارد که ماشین آلاتی که در این مرکز وجود دارد توسط فعالین حوزه تولید و فروش ماشین آلات کشاورزی به دست کشاورزان برسد.

محسن بذرافشان معاون تحقیقات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به تهیه جیره غذایی مخصوص دستگاه‌های نظامی و انتظامی از تولید ارقام جدید گفت و اضافه کرد ارقام جدید گیاهی که در استان فارس تولید شده است پنج رقم گندم آبی چهار رقم گندم دیم یک رقم جویدین دو رقم چغندرقند و یک رقم صنوبر بوده است.

بذرافشان اضافه کرد که ارقام جدیدی که وارد بازار می‌شوند به مرور در چرخه تولید قرار می‌گیرند که بعد از به پایان رسیدن مراحل آزمایش‌های نهایی طی دو سال آینده به طور کلی در سطح استان و استان‌هایی که دارای شرایط مشابه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در راستای افزایش طول عمر و افزایش صادرات انجیر در استان فارس به عنوان استانی که قطب تولید انجیر در جنوب کشور است این محصول با استفاده از پوشش‌های خوراکی طبیعی طول عمر بیشتری داشته و با حفظ رنگ و کاهش ضایعات نقش ویژه‌ای در صادرات این محصول ایجاد کرده است.


 

کد خبر 4949223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha