۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۰

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان خبر داد:

آرشیو الکترونیک ۱۰ میلیون برگه سوابق ثبتی/تهیه نقشه کاداستر اراضی

آرشیو الکترونیک ۱۰ میلیون برگه سوابق ثبتی/تهیه نقشه کاداستر اراضی

خرم‌آباد- مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان از آرشیو الکترونیک ۱۰ میلیون برگه سوابق ثبتی این استان خبر داد و گفت: طی سال گذشته نقشه کاداستر ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی ملی را تهیه کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر باقری امروز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد یکی از مجموعه‌های قوه قضائیه است که در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد، اظهار داشت: امور ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، صدور اسناد مالکیت، وصول مطالبات معوق بانکی و… از جمله وظایف این نهاد است.

بیش از ۷۳۰۰ خدمت در حوزه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات ارائه شد

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد با ثبت شرکت‌ها و مؤسسات در راستای رونق کسب و کار گام برمی دارد، تصریح کرد: در سال ۹۸ بالغ بر ۹۰۰ فقره ثبت شرکت در لرستان داشته‌ایم که این میزان نسب به سال قبل از آن، ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان با تاکید بر اینکه ۴۲۰۰ فقره تغییرات ثبت شرکت را نیز در سال گذشته انجام داده‌ایم، افزود: فرآیند تغییر و ثبت شرکت‌ها در کمتر از ۵ روز کاری در سازمان ثبت اسناد انجام می‌شود و طی سال ۹۸ موفق شده‌ایم بیش از ۷۳۰۰ فقره خدمت در این حوزه به مردم ارائه دهیم.

انجام ۵ هزار عملیات صدور سند و تفکیک سند آپارتمان

باقری با اشاره به مراجعات مردمی در خصوص صدور سند و تفکیک آپارتمان گفت: قریب به ۵ هزار عملیات ثبتی در این بخش داشته‌ایم و فرآیند تفکیک سند آپارتمان‌ها نیز در کمتر از دو روز کاری به نتیجه می‌رسد.

وی از تشکیل و رسیدگی به حدود ۵ هزار پرونده اجرای اسناد رسمی در سازمان ثبت اسناد لرستان اشاره کرد و افزود: آمار عملکردی در این حوزه ۹۰ درصد رشد داشته که علت آن مراجعه بالای پرونده‌های مهریه بوده است.

۱۰۴ میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی در استان طی سال گذشته وصول شده است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰۴ میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی در استان طی سال گذشته وصول شده است که در این بخش نیز رشد ۵۶ درصدی عملکرد را داشته‌ایم.

باقری با بیان اینکه ۱۲۵ دفتر خانه ثبت اسناد رسمی در لرستان وجود دارند که زیر مجموعه اداره کل ثبت اسناد و املاک هستند، تصریح کرد: همچنین ۷۰ دفترخانه ازدواج و طلاق نیز در استان وجود دارد.

وی یادآور شد: ۳۷۷ هزار سند رسمی در این دفترخانه‌ها طی سال گذشته ثبت شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۰ سال از عمر تشکیل سازمان ثبت اسناد و املاک می‌گذرد و سوابق و پرونده‌های نزد ما هر روز در حال افزایش است، اظهار داشت: این موضوع ضرورت الکترونیکی کردن سوابق پرونده‌ها و اوراق ثبتی را می‌رساند.

۱۰ میلیون برگه سوابق، نقشه‌ها و پرونده‌های ثبتی استان اسکن و آرشیو الکترونیک شده‌اند

باقری تصریح کرد: در بایگانی واحدهای ثبتی استان بیش از ۷۲۰ هزار پرونده ثبتی وجود دارد که تاکنون ۱۰ میلیون برگه سوابق، نقشه‌ها و پرونده‌های ثبتی استان اسکن و آرشیو الکترونیک شده‌اند.

وی ادامه داد: در سیل ویرانگر پلدختر، همه سوابق و پرونده‌های ثبتی شهرستان پلدختر آسیب دیدند که با توجه به اینکه عملیات آرشیو الکترونیک پرونده‌های مربوط به این واحد قبلاً انجام شده بود، وقفه‌ای در ارائه خدمات واحد ثبتی پلدختر به وجود نیامد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح «کاداستر» اظهار داشت: تثبیت موقعیت املاک در کاداستر دقیق‌تر و صحیح‌تر بوده و باعث جلوگیری از تداخل و تعارض املاک می‌شود و از دیگر مزایای این روش استفاده از آن در مواقع بحران از جمله سیل و زلزله است.

بیش از ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی ملی لرستان را در نقشه کاداستر تثبیت کردیم

باقری با بیان اینکه بیش از ۷۸ درصد مساحت کل استان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: از ابتدای اجرایی شدن قانون حد نگار در سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ مساحت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در نقشه کاداستر تثبیت و سند مالکیت کاداستری برای آنها صادر شده است.

وی افزود: طی سال گذشته توانستیم بیش از ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی ملی را در نقشه کاداستر تثبیت کنیم که با این اقدامات تجاوز به اراضی ملی کم می‌شود و به تبع شاهد کاهش مراجعه به محاکم قضائی خواهیم بود، از سوی دیگر اگر می‌خواهیم زمین خواری را کم کنیم راه حل آن تهیه نقشه کاداستر اراضی است.

کد خبر 4957480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha