۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۰۶

متفاوت‌ترین روزهای خادمان مهدی(عج)

متفاوت‌ترین روزهای خادمان مهدی(عج)

شب‌های محرم، هیئت‌های قزوین ساماندهی شده‌اند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین می‌گوید ۷۸۰ هیئت در سامانهٔ بیرق ثبت‌نام کردند.

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر _ معصومه امینی: شب‌های محرم، هیئت‌های قزوین ساماندهی شده‌اند. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین می‌گوید ۷۸۰ هیئت در سامانهٔ بیرق ثبت‌نام کردند و با رعایت موازین بهداشتی اعلام شده، در فضاهای مناسب اقامۀ عزا کرده‌اند. یکی از این هیئت‌های بزرگ و معروف شهر قزوین، هیئت خادمان مهدی (عج) است که هرساله در مسجد ولایت، بیرق عزا می‌افراشت. اما امروز و در شرایط ویژهٔ کرونا، این هیئت در محل پروژهٔ نیمه‌کارۀ مهدیۀ بزرگ قزوین (مصلای نماز جمعه) هرشب پذیرای عزاداران حسینی است.

پرده ٔ اول|ورودی هیئت

ورودی هیئت از سمت میدان سیدحسن نصرالله، دروازهٔ اصلی پروژۀ نیمه‌کارۀ مهدیه بزرگ قزوین است. در همان ابتدا خادمان حسینی، ایستگاهی ایجاد کرده‌اند و خودروها را به سمت پارکینگ هیئت که در محوطه ایجاد شده هدایت می‌کنند و کسانی را هم که بدون خودرو هستند، با رعایت فاصله‌گذاری به سمت ورودی هیئت راهنمایی می‌کنند. دمای هوای قزوین در این شب کاهش پیدا کرده و رو به خنکی گذاشته است؛ جوانان خادم‌الحسین (ع) به عزاداران در همان ورودی یادآوری می‌کنند که باید در عبور و مرور و نیز حضور در مراسم فاصلۀ ایمن ۱.۸ متری را رعایت کنند.

پردۀ دوم|بنای مهدیه

بنای مهدیهٔ قزوین هنوز کامل نشده، تقریباً تمام منافذ، دیواره‌های اصلی و بخش مهمی از سقف باز است و تنها چهار ستون اصلی بنا بتن‌ریزی شده؛ با این وصف هیئت در فضایی نسبتاً باز قرار دارد و ستاد محرم استان و ستاد کرونا نیز برگزاری مراسم را تأیید کرده‌اند. خادمان مهدی (عج) در این هیئت سیلقه‌ای مثال زدنی به خرج داده‌اند و حال و هوای تزئینات عاشورایی بنا، هر عزاداری را به یاد ساختمان‌های نیمه‌تمام کربلا و نجف می‌اندازد که موکب‌ها در آن‌ها مستقر شده‌اند. در ورودی اصلی بنا، پلاستیک‌های ویژهٔ کفش توزیع می‌شود، تب‌سنجی و ضدعفونی کردن دست‌ها هم به‌راه است. تمام محوطهٔ بزرگ مهدیه، برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی علامت‌گذاری شده و مردم هم دقیقاً به فواصل تعیین شده روی علامت‌ها می‌نشینند. این عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین شکل برگزاری آیین عزاداری محرم است که همهٔ ما تا کنون دیده‌ایم و شاید پس از این هم دیگر در تاریخ تکرار نشود.

هیچ‌کس بدون همراه داشتن ماسک اجازۀ ورود به داخل مهدیه را ندارد و همهٔ عزاداران هم ماسک بر صورت دارند. مسؤولان هیئت برای آن‌که موازین اعلامی توسط ستاد ملی کرونا بر اساس امر امام جامعه رعایت شود، انتظامات آمر به معروف و ناهی از منکر کرونایی در هیئت ایجاد کرده‌اند که هر کجا فاصله رعایت نشود و یا هر کس اگر ماسک از صورت بردارد تذکر می‌دهند.

پردۀ سوم| سخنرانی

منبر هیئت تنها چیزی است که تغییر چندانی نکرده است. حجت‌الاسلام کرمانشاهانی، واعظ معروفی است که هر ساله در هیئت خادمان مهدی قزوین منبر می‌رود و اینجا هم مشغول سخنرانی است. هر سال هیئت خادمان یک کودکستان حسینی هم در کنار هیئت ایجاد کرده بود، این‌بار با وجود محدودیت‌ها، اما در فضایی باز و گسترده، و در هنگام سخنرانی واعظ، کودکان هم در گوشه‌ای مشغول بازی هستند و حضورشان در هیئت ملموس است. یکی از ویژگی‌های مهم و مطلوب هیئت خادمان، پذیرش و پذیرایی از کودکان و برنامه داشتن برای حضور آن‌ها است، حتی در محدودیت‌های کرونایی.

پرده چهارم|روضه

بنای بزرگ مهدیه، اجازۀ تاریکی مطلوب نمی‌دهد، زمانی که روضه آغاز می‌شود؛ آغاز روضۀ خادمان مهدی، با شعری است که در وصف سیدالشهداء هرساله عزاداران این هیئت دسته جمعی زمزمه می‌کنند: بیا نگار آشنا / شب مرا سحر نما / مرا به خادمی خود / شها تو مفتخر نما… برخلاف روال معمول هیئت‌ها، روشنایی کاهش ملموسی ندارد، اما هم‌چنان روضه اشک می‌گیرد. روضه‌خوان حسینی شروع به خواندن مصائب اهل‌بیت (ع) و حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع) می‌کند. انگار وضعیت شیوع بیماری، بلایایی که بیش از شش ماه است دنیا را گرفتار کرده، دل‌های عاشقان حسینی را بیش از قبل بارانی کرده است. با روضه همه می‌بارند. این‌بار اما یادآوری روضه‌خوان هم برای دعا و حاجت، رفع بلای کرونا از سر تمام بشریت و به‌ویژه مسلمین است.

پرده پنجم| سینه زنی متفاوت

زیباترین تصویر همهٔ ما از محرم و هیئت و سینه‌زنی، صف‌های به‌هم پیوسته یا حلقه‌های گردان عزاداران است. امسال اما، عزاداران حسینی بیش از یک‌متر در فاصلۀ با هم ایستاده‌اند و هماهنگ با مداحی، سینه می‌زنند. کمی برای میانداران هماهنگ کردن سینه‌زنان سخت است. صف‌ها طولانی هستند و هماهنگی‌شان کمی دشوار است. انتظامات هم مراقب هستند که با شور سینه‌زنی، فاصله‌ها به‌هم نریزد. این‌همه دقت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلامی ستاد ملی کرونا، تنها از یک باور عمیق ایمانی بر می‌خیزد و نشان می‌دهد عزاداران و دین‌داران در رعایت مسائل پرچم‌دار هستند.

هر چه سینه‌زنی از مقدمه و تک، به سمت حماسه و شور پیش می‌رود، تاب و تب هیئت خادمان مهدی هم بالا می‌رود. چقدر غریبانه و سخت است، شور گرفتن با فاصلۀ دور از هم. اما عشق جور دیگری می‌تازد، هرکس در هوای خودش، همزمان با مداحی شور می‌گیرد و بر سینه می‌کوبد.

این پایان دو ساعت عزاداری مقرری هیئت خادمان مهدی است، درست طبق آن‌چه عهد بسته و قرار است به امر امام جامعه، موازین بهداشتی اعلامی از سوی مسؤولین را رعایت کند. مراسم ساعت ۲۰:۳۰ شروع می‌شود و درست در ساعت ۲۲:۳۰ به انتهای می‌رسد. این متفاوت‌ترین محرم تاریخ است.

کد خبر 5012415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha