۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۲۱:۰۸

رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد:

ایجاد بازار آب بخش پرمصرف و کم بازده کشاورزی را اصلاح می کند

ایجاد بازار آب بخش پرمصرف و کم بازده کشاورزی را اصلاح می کند

یزد ـ رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد گفت: اگر نمی توانیم بخش پرمصرف و کم بازده کشاورزی را اصلاح اساسی کنیم، می توانیم با ایجاد بازار آب در مسیر تغییر الگوهای مصرف آب گام برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید عطار در نشست بررسی چالش‌های آبی استان در دانشگاه یزد با اشاره به اینکه مبحث بحران آب از زوایای مختلفی قابلیت بحث و بررسی دارد، اظهار داشت: برای کاهش دامنه‌های این بحران اتخاذ اقدامات سلبی و ایجابی مناسبی در دو بُعد عرضه و تقاضای آب ضرورت دارد به عبارت دیگر، ما آبی را که به سختی به دست می‌آید، به ناکارآمدترین شکل ممکن مصرف می‌کنیم.

وی افزود: در بُعد عرضه، کانون تفکر آب در حال بررسی موضوعاتی چون انتقال آب به فلات مرکزی ایران است از این‌رو، بحث اصلی موضوع تقاضا است که لازم است در این زمینه اقدامات در ذیل سه محور اساسی حقوق آب، اقتصاد آب و سیاست آب مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد، وجود قوانین ناکارآمد در حوزه آب را از چالش‌های اساسی در این حوزه دانست و اظهار داشت: برخی قوانین ناکارآمد، مدیران آبی استان یزد را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

عطار عنوان کرد: تیمی از کانون تفکر آب می‌تواند روی این مسأله مطالعه کند و تبیین نماید اکنون که تغییر مسیر توسعه استان تا آینده معلوم، امکان پذیر نیست؛ اصلاح چه بندهایی از کدام قوانین را می‌شود انجام داد تا تقاضای آب بهتر مدیریت شود. این وجه سلبی است و به ممنوعیت‌ها اشاره دارد. در این زمینه با توجه به خاصیت فراکسیونی مجلس شورای اسلامی و نفوذ و قابلیت تأثیرگذاری نماینده یزد و اشکذر در مجلس می‌توان از این فرصت برای تصویب برخی قوانین سلبی و ایجابی مناسب در زمینه حلِ مشکلات حقوقی مطرح شده، بهره برد.

ایجاد بازار آب نیازمند تقویت ظرفیت‌های نظارتی است

وی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد آب نیز می‌توان بر انگیزش‌های اقتصادی افراد تمرکز کرد و اقدامات متعددی برای استفاده بهینه از آب را تدارک دید. می‌شود با تعیین سهمیه برای تولیدات مثلاً در حوزه کشاورزی، برای هر کس با تولید هر چیزی سهمیه مشخصی تعریف کرد. می‌توانیم این استانداردهای مصرف را حتی دست بالا بگیریم؛ یعنی نزدیک به مصرفی که الان دارند. کسانی که کمتر از سهمیه خودشان مصرف کنند، آب مازاد را می‌توانند به قیمت بازار به کسانی که نیاز بیشتری دارند بفروشند و کسب درآمد کنند. البته این مورد نیازمند تقویت ظرفیت‌های نظارتی و مستلزم نظارت هوشمند آب است.

عطار عنوان کرد: تکنولوژی می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم طی دو یا سه سال آینده، در بخش کشاورزی و حتی صنعت، بازار آب ایجاد کنیم. البته این کار نیازمند برخی پشتوانه‌های قانونی و حقوقی است.

وی تاکید کرد: اگر نمی‌توانیم بخش پرمصرف و کم بازده کشاورزی را اصلاح اساسی کنیم، حدِاقل می‌توانیم با ایجاد بازار آب در این بخش و البته بخش صنعت، در این مسیر گام برداریم تا در بلندمدت، الگوهای مصرف آب در این بخش‌ها تغییر اساسی کند.

عطار، مهم‌ترین اصل قابل توجه در حوزه سیاست آب را هماهنگی در این حوزه دانست و بیان داشت: در این بخش با چالش‌های جدی مواجه هستیم و اختلاف و پراکندگی و عدم هماهنگی داخل استان بسیاری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را از ما گرفته است.

وی افزود: فارغ از نزاع‌های سیاسی، نماینده مردم یزد و اشکذر می‌تواند نماینده همه گرایش‌ها و تعلقات داخل استان باشد و تلاش کند که برای رسیدن به اجماع، اقدام کند.

عطار تصریح کرد: به نظر می‌رسد در فقدان یا ضعف هماهنگی یا در ضعف سیاست قوی آب، ما به دام گفتن حرف‌های زیبا و بی عملی می‌افتیم و کانون تفکر آب می‌تواند در زمینه سیاست آب هم ایده پردازی کند.

چالش‌های صنعت و مهاجرت برای منابع آبی استان

کمال امیدوار، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و گرمایشی جهانی شرایط خوبی برای یزد پیش بینی نمی‌کند و مسلّماً در سال‌های آتی بحران‌های آبی بیشتری پیش رو خواهیم داشت و یزد سال‌های کم آب‌تری را تجربه خواهد کرد.

وی، گسترش صنایع کم آبخواه، توسعه صنایعی که زمینه اشتغال فارغ التحصیلان را فراهم کند، مدیریت مهاجرت‌ها به استان و به کارگیری راهکارها و پیشنهادهای ارائه شده توسط کانون تفکر آب دانشگاه یزد را از جمله مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

توسعه پروژه‌های عظیم منسوخ شده است

امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی استان، نیز در این نشست، توسعه شغل‌های بهره ور با به کارگیری فارغ التحصیلان را گامی اساسی به سوی توسعه پایدار دانست و با انتقاد از تفکر پیچیده گرایی و توسعه پروژه‌های عظیم، این نوع تفکر را تفکری منسوخ و زیان بار ارزیابی کرده که می‌تواند به رنجش مردم و ایجاد مسائل و مشکلات اجتماعی منجر شود.

کد خبر 5022298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      برای حل مشگل آب، قیمت آب باید افزایش یابد و یارانه بهش تعلق نگیرد صرفه جویی شود و از طرف دیگر دولت خرید تضمینی آب انجام دهد تا بخش خصوصی وارد شده با ایجاد تصفیه خانه فاضلاب و تصفیه آب دریا مشگل حل شود