۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

۱۸۵۱ دیرآموز در پایه اول ابتدایی مدارس عادی کردستان تحصیل می‌کنند

۱۸۵۱ دیرآموز در پایه اول ابتدایی مدارس عادی کردستان تحصیل می‌کنند

سنندج - رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: یک‌هزار و ۸۵۱ دانش آموز دیرآموز پایه اول ابتدایی در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خلیل رنجبر با تأکید بر اهمیت تقویت و تربیت حواس بینایی، شنوایی و لامسه دردانش آموزان دیرآموز اظهار کرد: تقویت مهارت‌های تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه‌های اول تا سوم ابتدایی مدارس عادی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی استان است.

وی افزود: از این تعداد ۹۹۷ نفر در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۸۵۴ نفر نیز در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی دیرآموز تشخیص داده شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: دانش آموزان دیرآموز در مقایسه با هم‌سالان خود در مهارت‌های شناختی، روانی و حرکتی ضعیف‌تر عمل می‌کنند از این رو برنامه‌ها و تمهیدات خاصی را برای سازگاری تحصیلی آنان باید رعایت و اجرا کرد.

رنجبر با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دانش آموزان دیرآموز پایه اول در آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، عنوان کرد: شناسایی نیازها و ویژگی‌های دانش آموزان دیرآموز، اجرای آموزش فردی شده و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته آموزشی تشریح و تبیین شده است.

وی بیان کرد: فراگیرسازی و جای دهی این دانش آموزان در مدارس عادی راهی برای شکوفایی توانایی‌های بالقوه آنان است، به شرط آنکه معلمان در ارتباط با این کودکان آنها را درک کنند و با توجه به نیازهای ویژه این دانش آموزان به سازگاری اجتماعی، عاطفی و پیشرفت تحصیلی آنها کمک کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تأکید بر مشارکت و آموزش والدین همگام با آموزش و برنامه‌ریزی برای دانش آموزان و تأثیر مهم خانه و خانواده بر میزان یادگیری دیرآموزان، گفت: آگاه سازی اولیا درباره مسائل و مشکلات رفتاری در مدرسه و عواقبی که احتمالاً برای دانش آموزان، مدرسه و جامعه پیش خواهد آمد بسیار حائز اهمیت است.

رنجبر اظهار کرد: دیرآموزان که ۱۰ تا ۱۳ درصد جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص می‌دهند به‌عنوان یکی از مسائل اساسی آموزشی دوره ابتدایی محسوب شده و معمولاً نمی‌توانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر هم کلاسی‌های خود حرکت کنند.

وی با بیان اینکه بهره هوشی دانش آموزان دیرآموز در محدوده طبیعی ضعیف است و هوش‌بر آنان معمولاً یک انحراف معیار پایین‌تر از هوش عادی است، افزود: بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای، آموزش والدین، ارائه خدمات ویژه آموزشی، تسلط، توانمندی و کارآمدی معلمان خطر حذف شدن این دانش آموزان در جریان آموزشی را کاهش می‌دهد.

کد خبر 5040949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha