۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۵۷

وزیر بهداشت:

مشکل کمبود اکسیژن در استان‌ها به حداقل رسیده است

مشکل کمبود اکسیژن در استان‌ها به حداقل رسیده است

کرمانشاه- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه امروز توانستیم با تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه وزارت بهداشت مشکل کمبود اکسیژن در استان‌ها را به حداقل برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی ظهر امروز با حضور در کرمانشاه از آغاز اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" خبر داد و افزود: این طرح به عنوان طرحی در جهت خانواده محور کردن نظام سلامت به صورت پایلوت از شهر کرمانشاه آغاز شده و امیدواریم بتوانیم در هر خانواده یک سفیر سلامت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح با محوریت و مشارکت گسترده بانوان و مادران در عرصه نظام سلامت اجرا خواهد شد، افزود: ۲۰ میلیون از جمعیت بانوان کشور در این طرح به عنوان سفیر سلامت در درون خانواده‌ها مشارکت خواهند داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گقت: این طرح با هدف بیماریابی زودرس، اقناع و آموزش همگانی در رابطه با فاصله گذاری اجتماعی درست و پرهیز از رفتارهای نامناسب برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹، شناسایی، قرنطینه و حمایت از بیماران مبتلا و افزایش تست‌ها از ۲۵ هزار مورد به ۱۰۰ هزار مورد در روز طی هفته‌های آینده اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این حرکت بزرگ در عرصه سلامت به صورت هماهنگ در سراسر کشور و با همکاری دستگاه‌های مرتبط به شکل محله محور و خانواده محور برای قرنطینه خانگی و قرنطینه در محل‌های مشخص و همچنین حمایت‌های خاص در دوران ابتلاء بیماران توسط دستگاه‌های حمایتی و تسهیل امور بیمارستانی در جهت کاهش موارد مرگ و میر و بستری و افزایش موارد شناسایی اجرا خواهد شد.

به گفته نمکی، اجرای این طرح در روزهای آینده موجب افزایش گزارش موارد بیماری در سطح کشور می‌شود که نشان از بیماریابی فعال و مستمر است و در ماه‌های آینده کاهش قابل توجهی در خیز بیماری و کاهش موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ خواهیم داشت.

وی یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در بسیج مقابله با این بیماری، اقناع افکار عمومی و افزایش آگاهی همگانی است و نباید نقش پرُ رنگ رسانه‌ها در این عرصه نادیده گرفته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دستگاه‌های اکسیژن ساز اشاره کرد و افزود: در ماه‌های گذشته مشکلات زیادی برای تهیه این دستگاه‌ها داشتیم. بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در خارج از بخش آی. سی.یو حدود ۱۲ لیتر و در بخش آی. سی.یو بین ۲۴ تا ۳۲ لیتر اکسیژن در دقیقه است که این مصرف بالای اکسیژن با ظرفیت‌های فعلی کشور قابل قیاس نیست و خوشبختانه امروز توانستیم با تلاش‌های شبانه روزی مجموعه وزارت بهداشت مشکل کمبود اکسیژن در استان‌ها را به حداقل رساندیم.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ هفته آینده مشکل کمبود اکسیژن در هیچ استانی نخواهیم داشت، بیان کرد: به هیچ شهروند ایرانی نخواهیم گفت که تخت خالی نداریم و تا آخرین لحظه برای مقابله با این بیماری محکم می‌ایستیم اما از مردم خواهش می‌کنیم که دستوالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

نمکی گفت: برآورد ما این است که با همدلی و با محور آموزش از بار بیماری بکاهیم و بر روی پیشگیری متمرکز شویم و در این راستا نقش حوزه بهداشت پررنگ می‌شود.

کد خبر 5068269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha