۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳

شرح و خوانش مثنوی در راولپندی پاکستان برگزار شد

شرح و خوانش مثنوی در راولپندی پاکستان برگزار شد

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی پاکستان، نشست مثنوی‌خوانی را با هدف آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های عرفانی مولانا برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همت انجمن فارغ‌التحصیلان فارسی خانه فرهنگ راولپندی (افتخار) و با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی، نشست مثنوی‌خوانی با هدف آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های عرفانی مولانا به زبان روشن و ساده با حضور احسان خزاعی، رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی، کشمیری، استاد زبان و ادبیات فارسی و جمعی از اعضای این انجمن، اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان به فرهنگ و زبان فارسی در محل سالن اجتماعات خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

خزاعی ضمن تشریح جایگاه و اهمیت زبان فارسی و مثنوی مولانا گفت: هدف از برگزاری نشست مثنوی‌خوانی در این مرکز فرهنگی علاوه بر آشنایی با اندیشه‌های عرفانی مولانا، معرفی زبان و شعر فارسی و همچنین خدمت به فرهنگ عمومی است.

رایزن فرهنگی ایران در راولپندی افزود: برگزاری نشست مثنوی‌خوانی در خانه فرهنگ راولپندی، فرصتی مغتنمی است تا ادبیات و قند پارسی شرح داده شود. شیرینی زبان فارسی در شعر فارسی است و در کنار ترجمه زیبای اشعار مولانا به زبان اردو، تفسیر و تشریح آن‌ها موجب شناخت بیشتر خواهد شد زیرا حقیقتا مولانا متعلق به همه و جهانی است و متعلق به یک کشور و یک جغرافیا نیست.

وی سپس به جایگاه زبان فارسی در پاکستان اشاره کرد و گفت: زبان فارسی یک زبان غنی است که دارای ذخایر معنوی است و در واقع میراث مشترک ایران و پاکستان است که از قدمت طولانی و پیشینه تاریخی و فرهنگی برخوردار است، به همین دلیل می‌توان گفت، مشترکات فرهنگی و ادبی دو کشور ایران و پاکستان از این حیث بی نظیر است.

خزاعی با تأکید بر اینکه فارسی فقط یک زبان نیست و آشنایی و مانوس بودن با زبان فارسی یعنی ورود به فرهنگ، دین و عرفان اسلامی، افزود: یقیقنا برای بررسی و تحقیق درخصوص زبان و شعر فارسی این گونه نشست‌ها و جلسات کمک می کند و استمرار آن باعث حفظ فرهنگ و هویت مشترک خواهد شد.

وی آمادگی این نمایندگی فرهنگی را برای تداوم همکاری با انجمن فارغ‌الحصیلان زبان فارسی راولپندی (افتخار) اعلام و اظهار امیدواری کرد در آینده نیز شاهد اجرای برنامه‌های بیشتری در حوزه زبان فارسی به عنوان حلقه وصل و همدلی دو ملت ایران و پاکستان توسط انجمن افتخار، به ویژه تداوم نشست مثنوی‌خوانی باشیم تا علاقه‌مندان به زبان و شعر فارسی، به ویژه مثنوی معنوی مولانا بتوانند از این جلسات بهره مند شوند.

در ادامه این نشست، کشمیری شرح و تفسیر اشعار مثنوی مولوی را با زبانی روشن و ساده بیان کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

کد خبر 5089889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha