۷ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۱۱

چهارشنبه در مرکز فرهنگی شهر کتاب؛

شیوه‌های طنزپردازی در مقالات شمس بررسی می‌شود

شیوه‌های طنزپردازی در مقالات شمس بررسی می‌شود

نشست «شیوه‌های طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی در مقالات شمس» روز چهارشنبه ۱۰ دی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل‌وششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی با عنوان «شیوه‌های طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی در مقالات شمس» روز چهارشنبه ۱۰ دی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

طنز که نوعی بیان هنرمندانه و اثرگذار است، در مقالات شمس به شیوه‌هایی گوناگون به کارگرفته شده است؛ گاه در سطح زبان و به شکل واژگانی، و گاه به شیوه‌هایی مفهومی‌تر و هنری‌تر مانند طنز روایی. حالت‌های گوناگون طنزپردازی، سخن شمس را از سویی گزنده و تند و از دیگر سو، شیرین و اثرگذار و به تعبیر خود او بامزه کرده است. لیلا آقایانی چاووشی محقق و پژوهشگر در این درس‌گفتار، شکل‌های گوناگون طنز در مقالات شمس همراه با شواهد و نمونه‌هایی از متن کتاب را معرفی می‌کند.

همچنین، اینکه ما آدمیانِ هر روزه‌ میانمایه، پیوسته درحال جدی گرفتن جهان نمودها هستیم و از بودِ جهان به کُل غافلیم، می‌تواند برای یک فرزانه که به ناپایداری و فریبندگی «نمود» ها و اَصالت و واقعیت «بودِ» جهان آگاهی یافته، دستمایه طنز و شوخی قرار گیرد. از این منظر، زندگی عموم انسان‌ها در این‌جهان و نوع مواجهه‌ آن‌ها با پدیده‌ها و رویدادهای پیرامون خود برای یک فرزانه، ماهیتی مُضحک و غیرجدی دارد. فرزانه حتی گاهی نمود و کنش‌های خودش را نیز به اعتبار ناپایداری و فریبندگی آنها، دستمایه‌ طنز و ریشخند قرار می‌دهد. مجتبی اعتمادی‌نیا دیگر پژوهشگر این‌مقولات، هم بناست در این درس گفتار، ریشه‌های این قسم فرزانگی طربناک در میراث عرفانی شمس رامحل بحث و تأمل قرار دهد.

به این‌ترتیب نشست مذکور با سخنرانی لیلا آقایانی چاووشی و مجتبی اعتمادی‌نیا همراه است.

این‌برنامه روز چهارشنبه ۱۰ دی از ساعت ۱۱ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به‌صورت زنده از صفحات این‌مرکز در فضای مجازی پخش می‌شود.

کد خبر 5105702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha