۱۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۶

یادداشتی از علی نصیری؛

آیت الله مصباح سرداری کم‌نظیر و نام‌آور در عرصه علمی و دینی بود

آیت الله مصباح سرداری کم‌نظیر و نام‌آور در عرصه علمی و دینی بود

در شب نخستین سالگرد شهادت سردار نظامی و سیاسی، خبر ارتحال سرداری کم نظیر و نام‌آور در عرصه علمی و دینی بر این تألم و تأثر دو چندان افزود.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، حجت الاسلام علی نصیری استاد درس خارج فقه و تفسیر حوزه علمیه قم و بنیان گذار مؤسسه معارف وحی و خرد یادداشتی نوشته است و به ابعاد علمی و فرهنگی و سیاسی وی پرداخته است:

انا لله و انا الیه راجعون

در شب نخستین سالگرد شهادت سرداری کم نظیر در عرصه نظامی و سیاسی؛ یعنی شهید قاسم سلیمانی و در حالی که جامعه دینی و انقلابی از این رخداد متأثر و متألم است، خبر ارتحال سرداری کم نظیر و نام‌آور در عرصه علمی و دینی؛ یعنی آیت الله مصباح یزدی (تغمده الله فی رحمته) بر این تألم و تأثر دو چندان افزود.

حیات پر تکاپو و با برکت آیت الله مصباح را در چهار عرصه ذیل می‌توان به تصویر کشید:

یک: حیات علمی؛

از این عالم الهی می‌توان به عنوان اندیشمندی الگو و نمونه در حوزه علمیه نام برد که در سایه تربیت اساتید برجسته ای همچون امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی و در پی تلاش مضاعف شخصی به برگ و بار نشست و در زمینه‌هایی همچون فلسفه، کلام اسلامی، تفسیر و اخلاق چون خورشیدی تابناک نورافشانی کرد و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.

دو: حیات معنوی؛

همه کسانی که از دور و نزدیک آیت الله مصباح را می‌شناسند، به خوبی اذعان دارند که ایشان در طول حیات خود به رعایت منش الهی، تخلق به سجایای اخلاقی و التزام به آداب دینی اهتمام ویژه داشته و در مراتب سیر و سلوک مدارج ستودنی را طی کرده بود. تأثیر شخصیت‌های ممتاز اخلاقی و عرفانی همچون مرحوم آیت الله بهجت در تربیت اخلاقی ایشان غیر قابل انکار است.

سه: حیات مدیریتی؛

آیت الله مصباح از آغاز به تربیت علمی و معنوی سرمایه‌های انسانیِ شایسته در حوزه و دانشگاه اهتمام ویژه ای داشت که برآیند آن پیش از انقلاب؛ همراهی در فعالیت‌های علمی مدرسه حقانی و مؤسسه در راه حق و پس از انقلاب؛ تأسیس و مدیریت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است که در به فعلیت درآوردن چهره‌های علمی و معنوی توفیقات ماندگاری داشته است.

چهار: حیات سیاسی؛

آیت الله مصباح در طول حیات علمی خود و به ویژه پس از انقلاب هیچ گاه از حمایت همه جانبه از نهضت اسلامی و دفاع از آرمان‌های آن و پشتیبانی از امام و رهبری غفلت نکرد و از هیچ تلاش و کوششی در این عرصه دریغ نورزید. مسئولیت‌های مختلف ایشان در چهار دهه انقلاب گواه این امر است.

چنین کارنامه درخشان می‌تواند برای بسیاری از حوزویان؛ به ویژه طلاب و فضلای جوان حوزه درس آموز باشد.

ضمن عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب، خانواده آن مرحوم، دوستان، علاقه مندان و شاگردان ایشان، به سهم خود از خداوند برای آن مرحوم رحمت بیکران، علو درجات و همنشینی با اولیای الهی را طلب می‌کنم.

علی نصیری
دوازدهم دی ماه ۱۳۹۹

کد خبر 5110266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha