۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد

تاثیر انقلاب اسلامی در پیشرفت‌های ایران از بعد علمی و فناوری

تاثیر انقلاب اسلامی در پیشرفت‌های ایران از بعد علمی و فناوری

اصفهان - مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تبیین نکاتی در ارتباط با تاثیر انقلاب اسلامی در پیشرفت‌های ایران از بعد علمی و فناوری گفت: دو درصد از تولید علم جهان متعلق به ایران است.

امیر صالحی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بنا بر بیانات رهبر معظم انقلاب در ماه‌های اخیر، مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه کنونی دشمن، تصویرسازی غلط از وضعیت ایران و جهان در افکار عمومی است.

وی افزود: در واقع هدف دشمن از این برنامه، ایجاد تصویری سیاه و تاریک و ناامید کننده از وضعیت جمهوری اسلامی و در مقابل، ساختن تصویری سفید و روشن و آرمانی از وضعیت کشورهای توسعه یافته، به ویژه ایالات متحد آمریکاست تا درنتیجه این تصویرسازی، مردم برای خروج از وضعیت نابسامان خود، به سمت توسعه یافتگی، به سبک کشورهای غربی حرکت کرده و به دلیل نبود ثروت و تکنولوژیِ لازم برای توسعه یافتگی، مجبور شوند به یکی از مراکز قدرت و ثروت مانند آمریکا وابسته شوند.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: یکی از وظایفی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر عهده همه قرار می‌دهند و خودشان نیز به آن اشاره می‌کنند بیان افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی است که به برکت تحریم‌ها و خود اتکایی به درون محقق شده که از ابعاد آن، بعد علمی و فناوری و بعد اقتصادی است.

گسترش سوادآموز ی و ارتقای علمی جامعه

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی تاکید کرد: گسترش سوادآموزی و ارتقای علمی جامعه از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است قبل از انقلاب، بسیاری از مردم حتی در شهرها بی‌سواد بودند؛ برای نمونه، در سال ۱۳۵۵، بیش از ۶۴ درصد جمعیت پانزده ساله بی‌سواد مطلق بودند اما پس از انقلاب، با شکل‌گیری نهضت سوادآموزی و گسترش مراکز آموزشی، میلیون‌ها ایرانی باسواد شدند.

صالحی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب، ۲۵ درصد بزرگسالان باسواد بودند، ولی طبق آمار سال ۱۳۹۵، میزان باسوادی افراد شش سال به بالا به ۸۸ درصد رسیده است، بیان داشت: پس از انقلاب، تعداد دانشگاه‌های کشور از ۱۵ واحد به بیش از ۲۶۴۰ واحد و تعداد مدارس از ۴۷ هزار واحد به ۲۲۰ هزار واحد رسید و شمار دانشجویان، رشد ۲۵ برابری داشت.

وی با اشاره به اینکه امروزه دو درصد از تولید علم جهان متعلق به ایران است و بیش از ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر جهان قرار دارند، گفت: امروزه پژوهش در زمینه‌های مختلف علمی گسترش یافته و پژوهشگران ایرانی، بیش از ۱۱۵ فرآورده علمی به ثبت رسانده‌اند

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: طبق آمار سال ۲۰۱۷، ایران از نظر تعداد مقالات علمی، رتبه اول علمی در منطقه، رتبه شانزدهم در جهان و رتبه هفدهم در بیشترین ارجاعات علمی را کسب کرده است و در ثبت اختراعات نیز ایران، پس از انقلاب (تا سال ۱۳۹۲)، با ثبت بیش از ۲۶۱۹۶ اختراع علمی، موفق به احراز رتبه شانزدهم جهان شده است.

ایران ششمین کشور پیشرو در زمینه تولیدات فناوری نانو

وی با اشاره به اینکه ایران، پس از انقلاب، در فناوری نانو چنان پیشرفت کرد که اکنون در جایگاه ششمین کشور پیشرو در زمینه تولیدات فناوری نانو قرار دارد، گفت: همچنین با کوشش دانشمندان هسته‌ای توانستیم در ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ به ساخت میله سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی‌شده دست پیدا کنیم. ایران جزو ۱۳ کشور دارنده چرخه سوخت هسته‌ای است و استفاده از این انرژی در تولید برق، کشاورزی، پزشکی، مهندسی و… بسیار سودمند و مؤثر است.

صالحی با تاکید بر پیشرفت ایران در فناوری‌های فضایی پس از انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب، ایران موفق به پرتاب ماهواره «سینا ۱» در سال ۱۳۸۴، پرتاب کاوشگر «پژوهش» (و ارسال موجود زنده به فضا) در سال ۱۳۹۲ شده است.

وی ادامه داد: همچنین ایران، در زمینه پرتاب و در بخش‌های ناوبری و علوم اکتشافات، رتبه دوم و در بخش‌های سنجش از راه دور و فناوری‌های ماهواره، رتبه پنجم جهان را از آن خودکرده است.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: دستیابی به فناوری سلول‌های بنیادین را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت: با کمک این فناوری می‌توان بافت‌های آسیب‌دیده بدن را بازسازی و ترمیم کرد، دانشمندان ایران توانستند در «پژوهشکده رویان» اصفهان سلول‌های بنیادی را شبیه‌سازی کنند. ایران در این علم، جزو پانزده کشور برتر جهان و دارای رتبه نخست در منطقه است.

ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در جهان

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های اقتصادی از دیگر بخش‌هایی است که پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرده کرده است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، به‌دلیل اقدامات دشمنان داخلی و خارجی، با فراز و نشیب‌های متعددی روبه‌رو شده است اما در مقایسه با دوره‌های گذشته، دستاوردها و پیشرفت‌های ارزنده‌ای در زمینه اقتصادی کسب کرده است که عبارت از ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در جهان، فقرزدایی و خدمت‌رسانی، بهبود وضعیت معیشتی مردم، افزایش زیرساخت‌های خدماتی و توسعه صنعتی است.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه قبل از انقلاب، ایران در عرصه اقتصاد جایگاه قابل‌ذکری نداشت، اما بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۷، ایران در بین ۱۹۳ کشور، از نظر بزرگی اقتصاد، در جایگاه هجدهم قرار دار، گفت: بر اساس اعلام بانک جهانی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸، طبق آمارهای سال ۲۰۱۷ (که آخرین سالی است که داده‌های قطعی و کامل آن در دسترس است)، سهم ایران در اقتصاد جهانی با ۰.۴۴ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، ۰.۵۵ درصد از سهم کل اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: فقرزدایی و خدمت‌رسانی را از دیگر دستاوردهای اقتصادی کشور برشمرد و گفت: این دستاورد در قالب بعضی از سیاست‌های راهبردی حمایت از طبقات محروم و مستضعف جامعه، فقرزدایی عملیاتی، بهبود وضعیت معیشتی مردم و افزایش زیرساخت‌های خدماتی حاصل شده است.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: انجام اقدامات اجتماعی و فراهم‌کردن امکانات رفاهی و محرومیت‌زدایی با هدف برقراری آسایش و عدالت اجتماعی تشکیل کمیته امداد امام و فعالیت‌های جهاد سازندگی نمونه‌هایی از اقدامات مرتبط با فقرزدایی عملیاتی است.

وی افزود: قبل از انقلاب، وضعیت رفاه و معیشت مردم، به‌ویژه دهقانان، رضایت‌بخش نبود و بسیاری از مردم حاشیه شهرهای بزرگ در حلبی‌آبادها زندگی می‌کردند. در بسیاری از مناطق دور از مرکز نیز مردم با مشکلات شدید معیشتی مواجه بودند در حالی که آمارهای بعد از انقلاب نشان می‌دهد وضعیت معیشتی مردم، قدرت خرید مردم، وضعیت مسکن و… نسبت به قبل از انقلاب بهبود یافته است.

خدماتی که بعد از انقلاب گسترش یافته است

صالحی با اشاره به برخی خدمات که بعد از انقلاب گسترش یافته است، تاکید کرد: قبل از انقلاب، فقط پنج شهر ایران از لوله‌کشی گاز بهره‌مند بودند، اما اکنون بیشتر مناطق روستایی نیز از خدمات گاز طبیعی استفاده می‌کنند. استفاده از گاز طبیعی از ۵۱ هزار خانوار در سال ۵۷ به حدود ۱۵ میلیون خانوار (یعنی بیش از ۲۶۳) برابر رسیده است.

وی تاکید کرد: قبل از انقلاب، ۴۵ شهر تحت پوشش آب قرار داشت که اکنون این رقم به ۱۱۱۳ شهر افزایش یافته است. دسترسی ۵۱ درصد مردم و ۳۰ درصد روستاییان به آب سالم آشامیدنی قبل از انقلاب بوده است ولی بعد از انقلاب اسلامی بیش از ۹۶ درصد مردم به آب سالم آشامیدنی در ایران دسترسی دارند.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: تعداد مشترکان برق از سه میلیون و ۳۹۹ هزار در سال ۵۷ به بیش از ۳۶ میلیون مشترک در حال حاضر رسیده است به نوعی که امروزه نه‌تنها تمام شهرهای ایران، بلکه روستاهای کشور از نعمت برق برخوردارند.

وی گفت: تا قبل از انقلاب، ۱۹ سد مخزنی با حجم مخزن ۱۳ میلیارد مترمکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب در کشور بهره‌برداری شده بود؛ این میزان پس از انقلاب (تا بهمن ۱۳۹۵) به ۱۶۵ سد مخزنی با حجم کل ۵۱ میلیارد مترمکعب و ظرفیت آب قابل تنظیم ۳۷ میلیارد مترمکعب افزایش‌یافته است.

صالحی ابراز داشت: ایران بعد از انقلاب توانست در تولید بسیاری از محصولات مهم مانند گندم به خودکفایی برسد؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در بخش کشاورزی به رشد ۳۰۰ درصدی (نسبت به اواخر دوره پهلوی) دست یافت.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: توسعه راه‌ها شامل گسترش کیلومتری و تعدادی راه‌های اصلی و فرعی، گسترش کیلومتری و تعدادی راه‌های ریلی، ساخت مترو در تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران، گسترش پایانه‌های مسافربری و باربری، توسعه ناوگان دریایی از جمله خدماتی است که پس انقلاب اسلامی در ایران گسترش یافت.

کد خبر 5137462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha