۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۰۴

عضو شورای شهر قزوین:

بودجه شهرداری قزوین ۱۵ درصد بیشتر از حد واقعی است

بودجه شهرداری قزوین ۱۵ درصد بیشتر از حد واقعی است

قزوین- عضو شورای شهر قزوین گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن باید گفت بودجه ارائه شده به شورای شهر از سوی شهرداری، ۱۵ درصد بیشتر از مقدار واقعی است.

محسن حق شناس در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قزوین اظهار کرد: بودجه‌ای که ازسوی شهردار قزوین برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است مبلغ ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۳۶ درصد از این مبلغ هزینه‌های جاری شهرداری و حدود ۶۴ درصد نیز هزینه‌های عمرانی است و قرار است شهرداری برای عمران شهری هزینه کند.

عضو شورای شهر قزوین با اشاره به این موضوع که تا امروز تنها ۵۵ درصد از بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۹ شهرداری تحقق یافته است اذعان کرد: در خوش بینانه ترین حالت تا پایان سال تنها ۹۰ درصد از بودجه سال جاری شهرداری به تحقق می‌پیوندد و برای سال آینده نیز بر همین مبنا باید برنامه ریزی صحیح انجام شود.

هزینه خدمات شهری ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه برای رسیدن به بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی شهرداری قزوین باید به طور دقیق منابع درآمدی شهرداری بررسی شود، گفت: طبق برنامه شهرداری قرار است ۳۷ درصد از این مبلغ از طریق عوارض خدمات شهرداری تأمین شود و این به معنای فشار بیشتر روی مردم است. این رقم یعنی افزایش ۴۰ درصدی مبلغ خدمات شهرداری اما مردم واقعاً تاب فشار بیش از این را ندارند و این امر هم جزو دلایل دیگری است که نشان می‌دهد بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی نمی‌تواند بر مبنای واقعیت باشد.

حق شناس مطرح کرد: در برنامه بودجه سال ۹۹ شهرداری قرار بوده است که مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از درآمد شهری با فروش مستقلات شهرداری کسب شود که تا امروز این اتفاق نیفتاده است، اگر این اتفاق می‌افتاد و شهرداری شفاف‌تر عمل می‌کرد امروز مبلغ بدهی به بانک شهر کمتر بود و با آرامش خاطر بیشتری می‌شد برای برنامه‌های آتی شهری تصمیم گرفت.

این مسئول یادآور شد: به عنوان عضوی از شورای شهر قزوین نظر مثبتی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ ندارم چرا که منابع درآمدی در آن شفاف نیست. از سوی دیگر باید به این موضوع آگاه بود که ۳۶ درصد از کل مبلغ بودجه هزینه‌های جاری شهرداری است که اجتناب ناپذیر است و اگر مبلغ آن تحقق نیابد از مبلع عمرانی کسر و به هزینه جاری بدل می‌شود یعنی هزینه‌ای که باید خرج زیرساخت‌های شهری شود صرف هزینه‌های جاری شهرداری شده و نهایتاً در آخر سال می‌بینیم کسری شهرداری به این شکل است که ۴۵ درصد از بودجه صرف هزینه شده و عملاً بودجه عمرانی پایین آمده است.

عضو شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: درآمدهایی که در برنامه بودجه سال آینده دیده شده واقعی نیست، کرونا در سال آینده هم ادامه دارد، همچنان شاهد رکود بازار مسکن هستیم و جریانات سیاسی و انتخابات پیش رو همه و همه می‌تواند روی منابع درآمدی شهرداری تأثیر زیادی داشته باشد و در خوش‌بینانه ترین حالت ممکن باید گفت بودجه ارائه شده به شورای شهر ۱۵ درصد بیشتر از مقدار واقعی است و کلیات ردیف‌های درآمدی باید با دقت نظر در صحن شورا مورد بررسی اعضا قرار گیرد.

وی تاکید کرد: به نظر من مهمترین اولویت شهرداری برای سال آینده باید تاکمیل پروژه‌های نیمه تمام باشد. بسیاری از پروژه‌ها به منظور ایجاد درآمد برای شهرداری انجام می‌شوند و زمانی که بیش از دوره مقرر شده به طول می‌انجامند به جای سودآوری موجب دردسرهای شهرداری می‌شوند، امروز پروژه پونک، بادامستان و الهیه در همین وضعیت هستند و به منظور جلوگیری از ادامه این روند باید هر چه زودتر پروژه‌های ناتمام تکمیل شوند.

حق شناس در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری برای رهایی از این مشکلات و پرداخت بدهی‌ها و دیون خود مجبور به تراکم فروشی شده است، در ابتدای دوره پنجم شورا مبلغ بدهی شهرداری به بانک شهر ۲۵۰ میلیارد تومان بود که امرو این مبلت ۵۵۰ میلیارد تومان است، هر چه سریع‌تر برای رفع این دین باید تصمیم گیری شود تا هزینه‌های شهرداری و برنامه بودجه دقبق تر و واقعی‌تر جمع بندی شود.

کد خبر 5146277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • قاسم صابری IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
      1 0
      کاملا درست است اول باید تکلیف بودجه سال 99 مشخص شود
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      0 0
      آقای حق شناس واقعا آدم پاک و مخلصی هست ایشان کلا باید شهردار استاندار و مدیر رده بالا باشند قزوین بدست مردم و مدیران غیر بومی چپاول و قیمه قیمه شده است