سه پژوهش جدید در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود

سه پژوهش جدید در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود

سه پژوهش حفظ و بازتولید هویت فرهنگی عشایر، بررسی تحولات صنعت سینمای خانگی در ایران و اقتضائات توسعه انیمیشن در ایران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ادامه پژوهش های خود سه موضوع جدید را تحلیل و پژوهش می‌کند.

حفظ و بازتولید هویت فرهنگی عشایر

«حفظ و بازتولید هویت فرهنگی عشایر با مطالعه موردی خودتزیینی زنان عشایر عرب کُتی تهران»، توسط طیبه عزت‌اللهی‌نژاد در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انجام می‌شود.

مسأله اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی رابطه مولفه‌های زیبایی‌شناسانه خودتزیینی زنان عشایر عرب کتی با استفاده از پوشش سنتی با زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آنان است.

این مطالعه تلاش می‌کند به سوالاتی چون چیستی مولفه‌های زیبایی‌شناسی بومی در خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی (روستای حصاربالای ورامین)، چگونگی تأثیر خودتزیینی پوشش زنان عشایر عرب کتی در تداوم ارزش‌ها، باورها و ساختار جامعه آنان و نیز چگونگی برنامه‌ریزی برای روستای حصاربالا به عنوان تنها روستای هدف گردشگری عشایری تهران از طریق حفظ و بازتولید خودتزیینی سنتی زنان عشایر عرب کتی در این روستا پاسخ دهد.

این پژوهش برآن است تا یکی از مولفه‌های هویت فرهنگی این اقوام یعنی زیبایی‌شناسی بومی در خودتزیینی پوشش سنتی زنان عشایر عرب کُتی در روستای حصار بالای ورامین را مورد بررسی قرار دهد و با رویکردی انسان‌شناسانه با انجام مصاحبه، مشاهده مشارکتی، جمع آوری اسناد و داده‌ها، نخست این شیوه خودتزیینی را معرفی و علل تداوم یا عدم تداوم آن از گذشته تا امروز را بازخوانی کند و سپس در راستای اهداف گردشگری این روستا به حفظ، بازتولید و احیای خودتزیینی سنتی زنان گام بردارد.

پژوهشگر هدف خود از انجام این پژوهش را ایجاد زمینه‌ای برای انجام مطالعات بیشتر در حوزۀ انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی بومی و حفظ هویت فرهنگی معرفی می‌کند تا از این طریق، با برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی کشور، گامی موثر در حفظ هویت فرهنگی و افزایش مشارکت فرهنگی اقوام ایرانی برداشته شود.

بررسی تحولات صنعت سینمای خانگی در ایران

«بررسی تحولات صنعت سینمای خانگی در ایران (ارائه چارچوبی برای سیاست‌گذاری در عصر پساهمگرایی)» عنوان پژوهشی است که ازسوی سید جمال‌الدین اکبرزاده جهرمی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حال انجام است.

این پژوهش، تحولات و بازیگران جدید در عرصه سینمای خانگی ایران را شناسایی و بررسی می‌کند.

به استناد این مطالعه، سینمای خانگی ایران همزمان با ظهور پدیده همگرایی رسانه‌ها و گسترش رسانه‌های جدید، با پدیده‌هایی چون دیجیتالی‌شدن، اینترنت و تلفن‌های هوشمند، مرتبط شده و به تبع تغییرات جهانی، در حال تجربه تحولات عمیقی است. این پژوهش با بیان اینکه ابعاد و پیامدهای تحول در سینمای خانگی ایران همچنان ناشناخته است، اعلام می‌دارد که نهادها، رویه‌ها و سیاست‌های موجود، توان انطباق خود با این وضعیت جدید را تا حد زیادی از دست داده‌اند.

از همین‌رو در صدد است تا عرصه سینمای خانگی ایران و تحولات و بازیگران جدید در آن را مورد شناسایی و بررسی قرار دهد و سپس با در نظر داشتن تجربه سایر کشورها، سیاست‌ها و ترتیبات نهادی جدیدی را برای رونق بخشیدن به صنعت سینمای خانگی به عنوان بخشی پویا از اقتصاد اطلاعاتی پیشنهاد کند. این بررسی هر سه بخش تولید، توزیع و مصرف در سینمای خانگی را مورد توجه قرار می‌دهد و در نهایت چارجوبی برای سیاست‌گذاری در این حوزه ارائه می‌کند.

اقتضائات توسعه کمی و کیفی انیمیشن در ایران

«اقتضائات توسعه کمی و کیفی انیمیشن در ایران با تحلیل روند توسعه انیمیشن در کشورهای آسیایی» از سوی فاطمه حسینی‌شکیب در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش می‌شود.

این پژوهش برآن است تا با فراهم‌آوردن شناختی عمیق و همه جانبه از انیمیشن ایران، به ترسیم نقشه دقیقی از توانمندی‌ها و داشته‌ها و درکنار آن ضعف‌ها و ناکارآیی‌ها و آسیب‌های این هنر- صنعت نسبتا قدیمی در ایران بپردازد.

این مطالعه اذعان می‌دارد که انیمیشن امروزه در جهان به عنوان صنعتی خلاقه و بسیار سودآور بخصوص در آمریکای شمالی و سپس ژاپن مطرح است که بسیاری کشورها را به صرافت امکان توسعه و استفاده از آن به عنوان منبعی قابل اعتنا در درآمد سرانه انداخته است. هم‌چنین اعلام می‌کند که بیش از هشتاددرصد از فرایند تولید انیمیشن آمریکایی در آسیا اتفاق می‌افتد که درک این مسأله چه از نظر شیوه‌های تولید و چه از نظر مناسبات اقتصادی با کشورهای مهمی چون آمریکا می‌تواند به عنوان الگوهایی قابل گرته‌برداری برای انیمیشن روبه رشد اما کماکان کم‌بازده ایران باشد.

پیش فرض پژوهشگر در این پژوهش آن است که انیمیشن ایران با سابقه تاریخی و تجربیات ارزشمند خود در کنار مشکلات عدیده داخلی و خارجی، دارای پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بسیار است که به آن امکان حرکت بسوی داشتن انیمیشن صنعتی و تعامل در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان کشوری با پیشینه فرهنگی و هنری طولانی می‌دهد.

به همین دلیل پژوهشگر تلاش می‌کند با درک مناسبات تولیدی و اقتصادی در کشورهای آسیایی صاحب صنعت انیمیشن، الگوها و روش‌ها و همچنین راهکارهای متناسب با شرایط اقتصادی و ژئوپلیتیک ایران به عنوان کشوری مهم در آسیا و منطقه خاورمیانه بیابد و این راهکارها را در بستری از درک نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای ایران تبیین کند.

به عبارت دیگر این پژوهش برآن است که با ترسیم نقشه‌ای دقیق از وضعیت فعلی انیمیشن ایران، (چه وضعیت داخلی و چه در مقایسه با کشورهای دیگر)، بخصوص در حیطه تولید انبوه و شناسایی ظرفیت‌های فعلی تولید آن از نظر منابع انسانی، منابع غیر انسانی، منابع مالی و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و سفارش داخلی و خارجی و همچنین امکانات بالقوه و بالفعل تولید انیمیشن، جایگاه فعلی و اقتضائات رشد و توسعه کمی و کیفی این هنر-صنعت و رسانه را در سپهر اقتصاد تولید جهانی تبیین کند و به پیشنهاداتی عملی و واقع گرایانه برسد.

کد خبر 5185885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha