۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵

رایزن فرهنگی ایران در چین:

۱۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های چین فعال است

۱۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های چین فعال است

وفایی با بیان این که ۱۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های چین فعال است، ابراز امیدواری کرد که زبان فارسی در چین و زبان چینی در ایران بیش از گذشته گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وبینار ششمین دوره مطالعات فرهنگی با تأکید بر شرق آسیا از سوی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با مشارکت قابل توجهی از مخاطبان ایرانی و خارجی برگزار شد.

در این وبینار، مهدی صفری، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین در موضوع روابط ایران و چین با تأکید بر سند همکاری ایران و چین سخن گفت.

عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی ایران در چین به عنوان دومین سخنران این وبینار، به نقش زبان و ادبیات فارسی در تعاملات فرهنگی ایران و چین پرداخت و بیان کرد: در خصوص آموزش زبان خارجی نظریه‌های گوناگونی مطرح است، برخی بر آنند که زبان ابزار ارتباط است و به همین منظور فراگرفته می‌شود و برخی از این آموزش لایه‌های بنیادینی را در نظر می‌دارند که انتقال فرهنگی از شمار آن است.

وی اظهار کرد: بی شک این اندیشه طرفداران زیادی دارد، زیرا آموزش زبان صرفا برای زبان وجه منطقی و علمی ندارد. ناگفته نماند، زبان فارسی با بسیاری از زبان‌های دیگر متفاوت است و داشته‌ها و میراث فرهنگی این زبان در قالب ادبیات بی مانند است.

وفایی به جایگاه آسیای میانه و شبه قاره و برخی از کشورها را در این حوزه اشاره کرد و گفت: هم اکنون نیز بسیاری از علاقه مندان از آبشخور این میراث بهره می‌یابند.

رایزن فرهنگی ایران در چین با بیان این که ۱۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های چین فعال است، ابراز امیدواری کرد که با روابط ایجاد شده و با اعتماد متقابل، زبان فارسی در چین و زبان چینی در ایران بیش از گذشته گسترش یابد.

وی افزود: کار فرهنگی ماندگار باید دو سویه باشد به همین دلیل در سال های اخیر شاهد گسترش کرسی‌های زبان چینی در ایران بوده‌ایم و برخی از دانشگاه‌ها در خواست ایجاد کرسی زبان چینی را داشته‌اند.

وفایی تأکید کرد: ترجمه و انتشار آثار در گسترش زبان و افکار آن بسیار مؤثر است و به همین دلیل همکاری‌های خوبی میان کشورمان با چین در این عرصه ایجاد شده است.

رایزن فرهنگی ایران در چین ادامه داد: در اواخر سال گذشته، تفاهمنامه همکاری در ترجمه و انتشار آثار فارسی و چینی منعقد شد و این فرصت خوبی را برای همکاری‌های فرهنگی ایجاد می‌کند.

وفایی از خدمات علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه قدردانی کرد و گفت: در سال‌های همکاری با این دانشگاه در جریان فعالیت‌های آموزش زبان فارسی به خارجیان و نیز تهیه منابع آموزش زبان قرار گرفته و همواره اهتمام آنها را ستوده‌ام.

وی بیان کرد: رایزنی فرهنگی جمهموری اسلامی ایران در امر گسترش زبان فارسی بیش از گذشته  اهتمام دارد و همکاری‌های خوبی را با دانشگاه‌های چین دارد.

کد خبر 5187278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha