به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب طه، کتاب «ژن بد! اخلاقِ آزمایش غربالگری و سقط جنینِ گزینشی» تألیف نعیمه پورمحمدی استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در ۲۳۲ صفحه به بهای ۵۵ هزار تومان منتشر شد.
نویسنده در ۶ فصل در کتاب «ژنِ بد! اخلاقِ آزمایش غربالگری و سقط جنینِ گزینشی» به بررسی استدلالهای موافقان و مخالفان سقط جنین پرداخته است.
پورمحمدی در فصل یک به دلایل موافقان سقط جنین با عناوین زیر پرداخته است:
۱. استدلال «حق انتخاب»
۲. استدلال «مالکیت زن بر بدن خود»
۳. استدلال «نفی شخصبودگی جنین»
به سوی معیار جدید برای شخص بودگی
۴. استدلال «پیامد غیرمستقیم»
۵. استدلال «دفاع از خود»
۶. استدلال «رهایی از ستم مردان»
۷. استدلال «مهار جمعیت»
۸. استدلال «حفظ محیط زیست»
۹. استدلال «خطر سقط غیرایمن»
۱۰. استدلال «نفی تبعیض»
۱۱. استدلال «جلوگیری از رشد بزهکاری»
فصل دو کتاب «ژنِ بد! اخلاقِ آزمایش غربالگری و سقط جنینِ گزینشی» به بررسی دلایل و استدلالات نفی سقط جنین پرداخته است:
۱. استدلال «ارزش ذاتی حیات انسانی»
۲. استدلال «اتلاف سرمایه»
۳. استدلال «بالقوّگی»
۴. استدلال «ذات نوعی»
۵. استدلال «اینهمانی»
۶. استدلال «فعالیت مغزی»
۷. استدلال «جانِ شیرین»
۸. استدلال «پذیرش مسئولیت عمل»
فصل سه این کتاب به استدلالات پیرامون موافقان سقط جنینِ گزینشی به شرح زیر پرداخته است:
۱. استدلال «حق انتخاب»
۲. استدلال «کاهش رنج بشر»
۳. استدلال «اصالت کیفیت زندگی»
۴. استدلال «تولدهای غلط»
۵. استدلال «بار اضافه و سنگین»
۶. استدلال «جایگزینپذیری»
نویسنده در فصل چهار کتاب به بررسی نظرات مخالفان سقط جنینِ گزینشی در سه بخش پرداخته است:
بخش اول: نقدها
۱. نقد اخلاقی به سقط جنین گزینشی
۲. نقد تبارشناختی به سقط جنین گزینشی
۳. نقد فلسفه اجتماعی به سقط جنین گزینشی
۴. نقد زبانی به سقط جنین گزینشی
۵. نقد فمینیستی به سقط جنین گزینشی
۶. نقد معلولیتنگر به سقط جنین گزینشی
بخش دوم: نگرشها
۱. نگرش روایت در خصوص جنین دارای معلولیت
۲. نگرش اخلاق مراقبت درباره جنین دارای معلولیت
۳.. نگرش اخلاق فضیلت به جنین دارای معلولیت
بخش سوم: راهکارها
۱. هویتبخشی به جنین معلول
۲. گسترش و اتحاد جنبشهای معلولیت
۳. اخلاق مشاوره ژنتیک
۴. انتظار از فرزندآوری
۵. موهبت طبیعت
۶. یادآوریها
نویسنده در فصل پنج به پیشنهاد راه میانه درباره خط کشی میان معلولیت شدید و خفیف پرداخته و نظرات موافقان و مخالفان را بررسی کرده است.
فصل ۶ کتاب با بررسی انتخاب طبیعی، مسئله حق امتناع از درمان، قطع درمان بی فایده، دلایل مخالفان با اِحیا، دلایل مخالفان با مرگ کمکی، دلایل موافقان با مرگ کمکی و مخالفان با آن، بررسی موضوع مراقبت آرام بخشی و مراقبت پایان زندگی و در پایان موضوع حق حالِ بد پرداخته است.
در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: ما چه حقی داریم جنینی را به سبب اینکه دچار مشکل است سقط کنیم؟ چه کسی میگوید جهان با فرزندان به اصطلاح سالمِ بور و چشمرنگی زیباتر و بهتر از جهانی است که سندروم داونیهای مهربان در آن زندگی میکنند؟ اگر جنینی را به دلیل سندروم داون سقط کنیم، چرا جنینی را به دلیل اینکه خیلی زیبا یا باهوش نخواهد بود سقط نکنیم؟ اگر سقط جنینی به دلیل اینکه مشکلی دارد مجاز است، کشتن پسر جوان معتادمان مجاز نخواهد بود؟ سوگیریهای اجتماعی و گاه زبانی درباره افراد و جنینهایی که به جهت ذهنی و بدنی مانند سایر انسانها نیستند ناشی از واقعیت است یا صرفاً به دلیل در اقلیت بودن آنهاست؟ این سؤالات و مانند اینها سؤالاتی هستند که ممکن است مخالفان سقط جنین به طور کلی، و مخالفان سقط جنینِ گزینشی به طور خاص، بپرسند. این سؤالات پاسخهای سادهای ندارند.
از سوی دیگر ممکن است گفته شود جنینهایی هستند که با حضور خود در این دنیا جز درد و رنج چیزی برای خود و نیز والدین خود ندارند. آیا درست است در دنیای پررقابت امروز، که افراد عادی نیز از پس آن برنمیآیند، جنینی را که دچار معلولیت و بیماریهای شدید است به این دنیا آوریم؟ شاید فرصت اندک زندگی جای چنین ریسکی را نداشته باشد. کتاب حاضر برخاسته از داستان نویسندهای است که خود در این حوض خیس شده است، این مسئله را زیسته است، و با نوشتن این کتاب قدمی برای کسانی که شاید درگیر این مسئله شوند، برداشته است. کتاب حاضر درباره «ژن بد» است.
نظر شما