۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹

آیت‌الله اعرافی در نشست خبری:

مجلس خبرگان باید صدای مردم باشد و مطالبه‌گری کند

مجلس خبرگان باید صدای مردم باشد و مطالبه‌گری کند

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری باید اعضایی کارآمد، جامع، قوی و باهوش داشته باشد که صدای مردم باشند و در چارچوب قانون هم به نحو مناسبی مطالبه‌گری کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علیرضا اعرافی نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در نشست خبری امروز (سه شنبه) ضمن تقدیر از نقش رسانه در همه ایام به ویژه انتخابات، گفت: نظام جمهوری اسلامی همانطور که در قانون اساسی آمده الگویی نو از حکمرانی را طراحی کرده که اجرای این الگوی جدید نیازمند زمان است.

وی افزود: در طول تاریخ دوگانه‌های مختلفی بر سر راه بشریت بوده است. یکی از مهمترین دوگانگی‌هایی که بعد از «رنسانس» رقم خورد، دوگانه یا پارادوکس «مردم و ارزش ها» یا به تعبیر امروز «جمهوریت و اسلامیت» بوده است.

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: این دوگانه‌ای است که نهضت‌های اسلامی در دو سده اخیر با آن، دچار چالش بوده‌اند. بعضی نهضت‌ها به سمت کمرنگ کردن جمهوریت می‌روند که منجر به طالبان و داعش می‌شود.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: شاید برای اولین بار باشد که دکترین انقلاب اسلامی با شیوه‌هایی که در قانون اساسی تبیین شده تلاشی برای حل این پارادوکس باشد.

وی تصریح کرد: چارچوب‌ها در چنین دکترین و طراحی ویژه بر این اساس است که همه ارکان به انتخاب مردم و آرای آنها بازمی گردد.

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این دکترین می‌تواند پاسخگوی این پارادوکس باشد، اظهار داشت: علیرغم همه فراز و فرودها و نقدهایی که وجود داشته این دکترین به راه خود ادامه داده و امیدواریم در انتخابات پیش رو با حضور چشمگیر به سمت تثبیت این دکترین پیش برویم.

آیت‌الله اعرافی در رابطه با برنامه‌های خود در انتخابات، تصریح کرد: مردم سالاری اقتضا می‌کند همه ارکان از رأس قدرت که ولایت و رهبری باشد، به آرای مردم بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: دو نوع مراجعه در قانون اساسی وجود دارد، یکی مستقیم است که در مجلس شورای اسلامی و شوراها و ریاست جمهوری اعمال می‌شود. دیگری ابتنای غیر مستقیم که انتخاب از طریق یک واسطه از مردم صورت می‌گیرد، مثل انتخاب رهبری که توسط مردم صورت می‌گیرد یا انتخاب وزرا که توسط رئیس جمهور انجام می‌شود.

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خبرگان دو وظیفه دارد، افزود: یکی برای عزل و نصب رهبری و دیگری نظارت راهبردی و کلان بر وجود یا عدم وجود شرایط رهبری است.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: خبرگان برای اعمال نظارت کلان نیازمند نگاه جامع و نگرش منظومه وار در مسائل فقهی و اجتماعی و سیاسی است، بنابراین مجلس خبرگان رهبری باید اعضایی کارآمد، جامع، قوی و باهوش داشته باشد که صدای مردم باشد و در چارچوب قانون به نحو مناسبی مطالبه گری کند.

وی ادامه داد: خبرگان، طراز خبرگانی است که هم در فقه، رتبه بالایی داشته باشد هم در نگاه جامع علمی و دینی فراگیر بیندیشد و هم در تحولات دنیای جدید و معادلات قدرت جهانی دارای درک باشد.

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: من هم به عنوان طلبه‌ای از حوزه با توجه به تاکید جمعی از دوستان برای طرح نگرش‌های جدید و تقویت رویکردهای جامع، در صحنه حضور پیدا کردم.

آیت‌الله اعرافی در رابطه با جوان گرایی، گفت: طبق بیانیه گام دوم و ضرورت سپردن امور به جوانان، این موضوع اهمیت بالایی دارد. تجربه دفاع مقدس، حوزه بین الملل در محور مقاومت و همچنین عملکرد چشمگیر در حوزه‌های علمی، بیانگر توانمندی قشر جوان در کشور است.

وی افزود: استراتژی کلان در کشور در دولت آینده و همه بخش‌ها باید براساس جوانگرایی باشد، البته نباید یکطرفه نگاه کرد و باید در کنار رویش نسل جوان، تجربه را نیز ضمیمه کنیم.

نامزد انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان درخصوص طرح برنامه‌های تحولی در مجلس خبرگان، گفت: من معتقدم که همه نهادهای نظام باید در اندیشه پیشرفت باشند. این راه بی بازگشتی است که همه باید به آن بیندیشند. نگاه من این است که باید همیشه در مسیر تحول و بازسازی مبتنی بر راهکارهای راهبردی و اصیل حرکت کنیم.

آیت‌الله اعرافی افزود: مجلس خبرگان می‌تواند جایی برای پرورش گفتمان تحولی باشد و اهتمام خبرگان بر این است که یک حوزه فکری و اندیشکده ای برای تعمیق این گفتمان باشد.

وی گفت: خبرگان باید برای مردم سالاریِ دائمی تلاش کند و شیوه‌ها و روش‌های آن را بازیابی کند و به سطوح مختلف در کشور هم پیشنهاداتی بدهد.

نامزد انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال انتصاب او به عنوان رئیس قوه قضائیه، تاکید کرد: هرجا رفته ام این موضوعات را تکذیب کرده ام و بار دیگر هم تکذیب می‌کنم؛ چنین موضوعی مطرح نیست.

آیت‌الله اعرافی در خصوص شفافیت در عملکرد نهادهای مختلف، تصریح کرد: اصل شفافیت را قبول دارم و معتقدم برای اطلاع بیشتر مردم گام‌های بیشتری می‌توان برداشت. شفافیت، استراتژی و راهبرد مهمی است که آن را در حد توان خودم پیگیری می‌کنم.

وی درباره تبلیغات انتخاباتی و انتشار لیست‌هایی که نام او در کنار نام برخی کاندیداهای شورای شهر قرار گرفته است، گفت: من فقط در فهرست جامعه مدرسین و جامعه روحانیت تهران هستم، بقیه موارد با اتکا به این دو فهرست، نام من را در لیست‌های مختلف قرار داده‌اند. خودم یا ستادم غیر از این دو مورد، تبلیغاتی را با افراد خاص دنبال نکرده‌ایم.

نامزد انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان درخصوص بررسی مجدد صلاحیت نامزدهای مختلف در شورای نگهبان، تصریح کرد: سخنگوی شورای نگهبان در این‌باره پاسخگو خواهد بود. جلسه رسمی در این چند روز انجام نشده و همان گفتگوهای تلفنی انجام شده است. شورا در حال بررسی مسائل است و اگر اتفاق جدیدی باشد سخنگو آن را در یکی دو روز آینده مطرح خواهد کرد.

آیت‌الله اعرافی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بستر شنیده شدن صداهای مختلف و جدید در مجلس خبرگان وجود دارد؟، گفت: من فکر می‌کنم خبرگان ظرفیت شنیدن حرف‌های جدید و مباحث نو و توجه به آنها را دارد اما نکته این است که ایده نو باید مبتنی بر نگاه درست و استدلال باشد.

وی درباره اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها، تاکید کرد: دلایل رد یا عدم صلاحیت به روشنی به خود اشخاص ارائه می‌شود ضمن آنکه شورای نگهبان بر اساس موارد هر شخص، بحث، رأی گیری و تصمیم گیری می‌کند اما در اعلام عمومی، مسائل متعدد و پیچیده‌ای مطرح است که جای کار دارد.

نامزد انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان درباره آرایش انتخابات پیش رو، تاکید کرد: وظیفه همه ما این است که تا حد امکان در جهت افزایش مشارکت، اطرافیان را ترغیب و تشویق کنیم، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که در این ۴۲ سال با همین سازوکارها، قدرت در سطوح مختلف بین جریان‌ها جابجا شده است و افراد از ظرفیت‌های زیادی در حاکمیت استفاده کرده اند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: کشور جایگاه قابل قبول و بزرگی در دنیا در حوزه‌های متفاوت برای خود احراز کرده است، ضمن آنکه ایران استقلال و ارزش‌های خود را در مقابل حملات متعدد دشمن حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه نباید دستاوردهای کشور و مردم را فراموش کنیم، اظهار داشت: در عرصه بین المللی، انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشته است. جایگاه انقلاب اسلامی و ملت ایران را نباید از منظر قدرت‌ها و دشمنان ارزیابی کرد. جایگاه ما در دل ملل دنیا جایگاه رفیعی است و در ادیان و کشورهای مختلف نگاه‌های مثبتی به ما به عنوان الگویی مستقل، شجاع، آزاده و پیشرفته وجود دارد.

نامزد انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برای هر ارتقا و تحول و اصلاح و تکاملی در کشور راهی جز آمدن پای صندوق رأی نداریم. جریان‌هایی که به ایران و عزت کشور علاقه‌مند هستند باید در فرصت باقی مانده تلاش کنند، مشارکت را به حداکثر خود برسانند تا گره گشایی از مشکلات ملت صورت بگیرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه در گره گشایی از مشکلات ملت باید دوگانه کار علمی و فنی و کارشناسی را همراه با کار انقلابی و جهادی همراه با هم ببینیم، گفت: گاهی تصور می‌شود کار جهادی پشتوانه علمی ندارد یا کار فنی و کارشناسی موضوعی دور از حرکت جهادی است، اما من معتقدم این دو با هم قابل جمع است، همانطور که در عرصه‌های مختلف نمونه‌های موفق آن را دیده ایم.

کد خبر 5235204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha