۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

نگاهی به تاریخ عکاسی اصفهان در مستند «ظهور و ثبوت»

نگاهی به تاریخ عکاسی اصفهان در مستند «ظهور و ثبوت»

اصفهان - تیزر مستند «ظهور و ثبوت» به کارگردانی حامد قصری به تازگی منتشر شده است. این مستند که درباره تاریخ عکاسی در اصفهان است به زودی اکران می شود.

حامد قصری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مستند «ظهور و ثبوت» گفت: ادبیات یک زمانی برای من دغدغه بود و در دوران نوجوانی که اولین مقاله من در مجله کیهان بچه‌ها به چاپ رسید، با احمد میرعلایی آشنا شدم. استاد میرعلایی نقطه اتصال و اتکای من با ادبیات بود و زمانی که ایشان فوت کردند این نکته اتصال قطع شد.

کارگردان مستند «ظهور و ثبوت» ادامه داد: بعد از این اتفاق و در حالی که در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کردم، به طور کاملاً اتفاق با عکاسی «زیبا» در خیابان طالقانی آشنا شدم که رضا فرزان مدیر این عکاسخانه بود. او و من اعتقاد داشتیم که عکس‌ها باید به موزه بروند و این اتفاق باعث شد که عکاس‌ها و عکس‌ها را ثبت کنم.

اسناد و مدارک قدیمی اصفهان از سال ۵۸ تا ۶۲ از بین رفته است

او با بیان اینکه «در تاریخ و فرهنگ این شهر از سال‌های ۵۸ تا ۶۲ اکثر اسناد و مدارک قدیمی شهر از بین رفته است»، تاکید کرد: این اتفاقات انگیزه‌ای در من ایجاد کرد که عکاسان قدیمی اصفهان را جلوی دوربین بیاورم و صدا و تصویر آن‌ها را ضبط کنم. آرام آرام این کار بدون هیچ پشتوانه‌ای شکل گرفت.

قصری افزود: این راه باعث آشنایی من با امان‌الله طریقی شد که شخص شناخته شده‌ای بود و در مستند «هالیوود اصفهان» به معرفی وی پرداختم. این مستند و آشنایی باعث کشف دیگر عکاسان قدیمی اصفهان شد و به مرور با همه آن‌ها مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایی انجام دادم.

این مستندساز اظهار داشت: پس از تمام این مصاحبه‌ها و فیلم‌ها و پژوهش‌ها که با حدود ۸۰ عکاس انجام شد، به کتابی به نام «ظهور و ثبوت؛ جستارهایی از تاریخ عکاسی اصفهان» رسیدم. این کتاب نیز مجوزها را گرفته و امیدوارم امسال توسط نشر شورآفرین به چاپ برسد.

بررسی نقش ارامنه در تاریخ عکاسی اصفهان

او گفت: از دل این پژوهش مستند «ظهور و ثبوت» نیز ساخته شد که آغاز آن با مصاحبه عکاس‌های قدیمی اصفهان است و به نقش ارامنه در تاریخ عکاسی اصفهان می‌پردازد. در این مستند به شکل‌گیری تاریکخانه و عکاس‌خانه‌ها و در نهایت به سقوط آن‌ها پرداخته می‌شود.

قصری درباره اکران این مستند ۷۰ دقیقه‌ای، توضیح داد: امیدواریم با بهبود شرایط بهداشتی ناشی از شیوع کرونا آن را اکران کنیم. دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان حامی مستند «ظهور و ثبوت» بوده و درباره اکران آن تصمیم گیرنده هستند. برنامه‌هایی برای اکران نیز ارائه شده که باید در نهایت به جمع‌بندی رسید و هنوز برنامه قطعی نمی‌توان اعلام کرد.

گفتنی است که موسیقی مستند «ظهور و ثبوت» را بهروز معین ساخته، تدوین آن را محمدجواد حسنی انجام داده و احمد تاج و علی رضوانی نیز فیلمبرداری آن را برعهده داشتند.

کد خبر 5286725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha