۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۹:۳۲

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان:

زنجان در برگزاری یادواره شهدا در کشور همواره پیشقدم است

 زنجان در برگزاری یادواره شهدا در کشور همواره پیشقدم است

زنجان-مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان گفت: زنجان جزو استان‌هایی است که در برگزاری یادواره شهدا همواره پیش‌قدم بوده و استقبال خوبی نیز از این یادواره‌ها شده است.

سید شمس‌الدین موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت برگزاری یادواره شهدا، گفت: در طول دوران دفاع‌مقدس، رزمندگانی که به خیل عظیم شهادت نایل می‌شدند، مراسم سالگرد این شهدا بهانه‌ای بود برای برگزاری یادواره‌هایی به نام شهدا و شهدای محله تا یاد این دلاوری‌ها و رشادت‌ها فراموش نشود.

وی تصریح کرد: در این حوزه پرداختن به فرماندهان شهید از اهمیت زیادی برخوردار است که در همین راستا شاهد برگزاری یادواره‌هایی از این شخصیت‌ها بوده و هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان ادامه داد: بعد از دوران دفاع‌مقدس، برگزاری این یادواره‌ها برای گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، فراموش نشدن این شخصیت‌ها که جان خود را در کف دست‌شان گذاشتند، از اهمیت زیادی برخوردار بود.

موسوی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که امکان حضور در دوران دفاع‌مقدس را داشتند، این امکان برای آن‌ها فراهم نشد، عنوان کرد: برای اینکه این ایثارگری‌ها و از جان گذشتگی‌ها فراموش نشود، اقدام به برگزاری یادواره شهدا شد که اثرات آن نیز در جامعه بروز و ظهور پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه طی چند سال اخیر، کار پژوهشی و علمی خوبی در حوزه بسیج انجام گرفت که از مجموع کارهای فرهنگی ماندگار، یادواره شهدا توانست نمره قابل قبولی را از سوی مردم کسب کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان با بیان اینکه چند سال پیش ابتکاری در خصوص یادواره شهدا انجام شد که در همین راستا نام شهدا را از داخل مساجد به داخل محلات منتقل کرده و عنوان آبروی محله به آن گذاشته شد، عنوان کرد: با این حرکت، مردم به این موضوع پی بردند که این شهدا همان کسانی هستند که در همین محله‌ها رشد پیدا کرده و فعالیت‌های اجتماعی خود را انجام داده‌اند.

موسوی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در فضای بسته ناامنی منطقه، امنیت داشته و این امنیت حاصل خون‌هایی است که تا به امروز برای رسیدن به این نقطه ریخته شده است، افزود: این مهم باید برای نسلی که دوران جنگ را تجربه نکرده، یادآوری شود. علاوه بر این، برگزاری این یادواره می‌تواند یادآور دورانی باشد که شاید برخی آن را به فراموشی سپرده‌اند.

وی با بیان اینکه زنجان جزو استان‌هایی است که در برگزاری یادواره شهدا همواره پیش‌قدم بوده و استقبال خوبی نیز از این یادواره‌ها تا به امروز به عمل آمده است، اظهار کرد: در همین راستا مراسمی توسط بسیج خواهران استان برای همسران جانبازان قطع نخاع گرفته شد؛ چرا که معتقدیم اگر یک فرد جانباز توانسته است با شرایطی خاصی که دارد، تا به امروز به گونه‌ای زندگی کند که کمتر در چالش باشد، همسر این جانباز فداکاری کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان زنجان با یادآوری اینکه معنای واقعی بسیج، یعنی مردم و زمانی که مردم پای کار باشند، کارها با خلاقیت همراه خواهد بود، ادامه داد: برای اولین بار شاهد برگزاری کنگره ملی شهدا در قم بودیم و با توجه به برگزاری مطلوب این کنگره، دستور تداوم برگزاری آن از سوی مقام معظم رهبری داده شد و به همین خاطر استان‌ها یکی پس از دیگری شروع به برگزاری این کنگره کردند.

موسوی با اشاره به اینکه حجم کاری که قرار است در کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان انجام شود، به مراتب فراتر از برگزاری یک یادواره است، متذکر شد: به همین خاطر رایزنی‌های لازم برای برگزاری کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان انجام و مقرر شد تا این کنگره در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

وی گفت: هنوز به چند دلیل تاریخ مشخصی برای برگزاری این کنگره تعیین نشده است اما به زودی زمان دقیق آن از سوی مسئولان استان اعلام خواهد شد.

کد خبر 5319477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha