در یادداشتی تبیین شد؛

حمایت امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی از زنان روایتگر

حمایت امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی از زنان روایتگر

در سال‌های اخیر، راویان زن بسیاری در عرصه‌های نویسندگی، فیلمسازی، شعر، تحقیق و غیره به مجاهدت پرداختند و کارهای بزرگی را رقم زدند، برهمین اساس این افراد باید شناسایی و حمایت شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه سعیدی نژاد مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به بیان نقش و اهمیت روایتگری زنان به تاسی از روایتگر واقعاً عاشورا حضرت زینب (س) پرداخت و یکی از اهداف مرکز امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی را شناسایی استعدادها و حمایت از بانوان راوی متبحر بیان کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

«بنده همیشه میگویم شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می کند».

رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، درباره اهمیت روایت حقایق انقلاب اسلامی، بیاناتی فرمودند که باید سرلوحه فعالیت تمامی دوستداران و علاقمندان انقلاب به‌ویژه فعالان فرهنگی و عرصه‌های مجازی قرار گیرد.

این تذکر باید سبب شود که از خودمان و فعالیت‌هایمان حساب کشی کنیم، ببینیم در عرصه روایت و روایت گری چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم، ما باید با دیدی نقادانه ببینیم که تا چه حد وظایفمان را در این نهضت روایتگری انجام داده‌ایم و چه می‌توانیم از این پس بکنیم؟

نخست؛ گنجینه‌ای از روایت‌ها

چند روز قبل به مناسبت زاد روز بزرگ بانوی کربلا، زینب کبری (س)، ششمین همایش پیام آوران عاشورا (اجتماع بزرگ خواهران شهید)، با همکاری مرکز امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این گردهم‌آیی، خواهران، مادران و همسران شهدا به بیان خاطراتی از شهدای بزرگواری که سال‌ها با آنها زندگی کرده‌اند پرداختند، در آن جلسه وقتی داشتم این روایت‌های ناب و دست اول را با حسی آمیخته از غم و غرور گوش می‌دادم، می‌اندیشیدم که ما چه گنجینه غنی ای برای روایت آنچه که گذشته است در دست داریم، گنجینه‌ای از حماسه‌های واقعی بدور از قهرمان سازی هایی که در روایت‌های غربی، درباره زنان می‌خوانیم.

یکی از همسران شهدا، درباره شب چله‌ای روایت می‌کرد که قرار بود همسر پاسدارش، کنار این زن باردار و فرزند خردسالش بگذارند، اما در آن شب سرد زمستانی کردستان، او در حالی که هندوانه شب چله را همراه خود برده بود تا در کنار خانواده همرزم شوهرش، شب خوشی را بگذارنند، سراز بیمارستانی درمی آورد که پیکر پاک همسر شهیدش در آنجاست....

یک روایت ناب، غرور انگیز و واقعی، یک روایت از حماسه بزرگ زنی فداکار که با دشواری بسیار، فرزندی را که ۴۰ روز بعد از شهادت همسرش به دنیا می‌آید سرو سامان می‌دهد، این روایت‌ها، واقعاً شنیدنی هستند.

دوم؛ زنان، عناصر اصلی

در بسیاری از روایت‌هایی که ما تا کنون شنیده‌ایم، مرکز ثقل روایت و داستان، شهیدی فداکار و مجاهدت‌های اوست اما در بسیاری از این روایت‌ها، نقش زنانی که دوشادوش این مردان بزرگ و بی‌مانند جنگیده‌اند کمتر دیده می‌شود، زنانی که رشادت‌ها و فداکاری‌های آنها باعث شد تا مردان رزمنده زندگیشان، با خاطری آسوده از فرزندانشان، به دل دشمن بزنند، زنانی که بعد از شهادت فرزندانشان، همسرانشان، پدرانشان و برادرانشان، با مشکلات جنگیدند، از خودگذشتگی کردند و روایتگر مجاهدت‌ها بودند، انسان‌های بزرگی که خانه‌شان مامن تمامی اهالی محل بود، سنگ صبور تمام مشکلات دوست و آشنا بودند و...

از این به بعد باید تلاش کنیم که در نهضت روایت مجاهدت‌ها، روایت‌های ناب این شجاعت‌ها و فداکاری‌های زنان شجاع سرزمین مان به صورتی دقیق‌تر و گسترده‌تر ثبت شود، روایت‌های کاملی از زندگی با یک مرد شجاع و انقلابی، زندگی‌ای که تا همیشه می‌تواند الگو باشد. اما در این روایت زنان باید به شکل «همراه» دیده شوند نه انسانی «در کنار» یک مرد.

نسل تازه نفس از زنان روایتگر

در سال‌های اخیر، راویان زن بسیاری پا به عرصه روایتگری گذاشته‌اند، نویسندگان، فیلمسازان، شاعران، محققان و …، که در عرصه بیان مجاهدت‌ها، پیشرفت‌ها، دستاوردها و…، کارهای بزرگی را رقم زده‌اند، «تنها گریه کن»، اثری از خانم اکرم اسلامی، آخرین مورد از این روایت‌های ناب است که مقام معظم رهبری نیز از آن تقدیر کردند.

با رشد و بالندگی این نسل نو روایت، اکنون فرصتی است تا از این نویسندگان متبحر و مردمی حمایت شود و در کنار آن با شناسایی استعدادها، تلاش کنیم دختران و زنان خوش قریحه‌ای که می‌توانند در این عرصه فعالیت کنند پرورش یابند، کاری که ما در برنامه‌های حرف آورد و… مرکز اموربانوان سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال آن هستیم و انشاالله در سال‌های آینده ثمره آن را خواهیم دید.
کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

با تاکید دوباره مقام معظم رهبری درباره اهمیت روایتگری مجاهدت‌ها، فکر می‌کنم زمان آن رسیده باشد که درثبت و ضبط این روایت‌های زینب گونه گام‌های بلندی برداریم که همگی براین اعتقادیم که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

کد خبر 5376449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha