۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۵۴

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

محصولات گلخانه‌ای همدان استاندارد می‌شوند

محصولات گلخانه‌ای همدان استاندارد می‌شوند

همدان- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به قدم برداشتن در مسیر استانداردسازی تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه‌هایی را در پیش گرفته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام پیشه ور ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران به محصولات کشاورزی صادراتی برگشت خورده و هجمه‌های پیش آمده اشاره کرد و گفت: در این زمینه افراد غیرمتخصص اظهارنظرهایی داشتند.

وی در این راستا با تصریح بر اینکه تمامی کشورها موظف اند که از ورود محصولات دارای عوامل قرنطینه‌ای جلوگیری کنند، مطرح کرد: موارد مدنظر به صورت کتبی اعلام می‌شود و کشور صادرکننده باید آنها را رعایت کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به موضوع پیش آمده برای فلفل دلمه‌ای ها اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز کشور روسیه خواستار معاهده‌ای دوطرفه با کشور بود تا بر اساس پروتکل‌های بهداشتی جدید، محصولات کشاورزی وارد و صادر شوند.

این مسئول با بیان اینکه از استان همدان هر ساله بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تن محصول به ۲۰ کشور صادر می‌شود، تصریح کرد: در این راستا هیچ زمانی پیش نیامده که محموله‌ای از محصولات کشاورزی همدان برگشت خورده باشد.

پیشه ور در این راستا به صادرات سیب زمینی از همدان به ازبکستان و روسیه اشاره کرد و گفت: در بحث‌های صادراتی باید به تعهدات عمل شده و بسته بندی ها نیز مناسب باشند.

وی با بیان اینکه محموله سیب زمینی‌ای که به سبب داشتن خاک زیاد به کشور برگشت خورده بود نیز مربوط به سیب زمینی‌های همدان نبود، تصریح کرد: محصولات صادراتی ما سالم و کمترین میزان سم و کود شیمیایی در آنها به کار رفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به کاهش میزان مصرف سم در محصولات کشاورزی در استان خبر داد و گفت: هم اکنون، این میزان به ۳۸۰ تن در سال رسیده است.

پیشه ور به استفاده از عملیات مبارزه بیولوژیک نیز اشاره کرد و گفت: با این روند، میزان سرانه مصرف سم پایین می‌آید و محصولات تولیدی کشاورزان، باغداران و گلخانه داران از قبل کاشت تا برداشت تحت رصد قرار می‌گیرند.

وی به قدم برداشتن در مسیر استانداردسازی تولید محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه‌هایی را در پیش گرفته‌ایم و برای محصول صادراتی نیز کد تعریف می‌شود به نوعی که اطلاعات کامل محصول مانند بارکد قابل بررسی و مشاهده است.

کد خبر 5392244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha