به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رضوانی پژوهشگر حوزه دین و رسانه در سلسله جلسات برنامه رادیویی «راه و بیراه» که به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت رادیو گفتگو تولید و پخش شد، درباره مساله مهدویت و عرفانهای نوظهور اظهار داشت: سابقه عرفانهای نوظهور در عصر معاصر به دهه ۶۰ میلادی بر میگردد که غالباً این عرفانهای نوظهور در غرب ایجاد شد. علت ایجاد و گرایش به آن نیز مربوط به رشد علم و نوع سبک زندگی انسانها در روزگار جدید میشود چرا که انسان عصر حاضر دنبال کشف حقیقت و رسیدن به آن حس ذاتی پرستش و خداجویی بود.
وی افزود: در همین عصر بود که عرفانهای نوظهور با استفاده از مکاتب شرقی زیباییهای ادیان مختلف را جمع آوری و بر آن قسمت دنیایی بیشتر توجه میکنند. این فرقهها به مسائل دنیایی و به آزادیهای انسانی بیشتر توجه میشود و چون انسان امروزی سهل پذیر است بیشتر جذب این عرفانهای نوظهور میشود تا آن حس خداجویی خود را ارضاع و در مسائل فردی آزادتر باشد.
رضوانی گفت: عرفانهای نوظهور برخلاف ادیان توحیدی هر روز به روز نمیشوند در حالی که ادیان الهی هر روز در حال آپدیت شدن هستند به گونهای که در دین اسلام بخصوص در مکتب شیعه شاهد پویایی خاصی هستیم در حالی که در عرفانهای نوظهور چون بیشتر به اباحه گری، مسائل جنسی و تجهیز مسائل دنیایی توجه میشود نهایتاً موجب سرخوردگیها و پوچگرایی افراد میشود.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه با اشاره به اینکه در عرفانهای نوظهور سخنان جذاب ادیان دیگر گفته میشود بیان کرد: در دین مبین اسلام دو فرقه انحرافی ایجاد شد تا مسلمانان را از راه اصلی گمراه کنند این دو فرقه در میان اهل سنت فرقه ضاله وهابیت و در میان شیعیان فرقه ضاله بهایت نام دارد. بهایت برای اینکه بتواند شیعیان را گمراه کند بیشتر بر روی علاقه شیعیان که مساله امامت و اهل بیت بود تمرکز کرد. در عرفانهای نوظهور نوعی تخدیر ذهنی ایجاد میشود تا به گونهای نشان داده شود که گویا مریدان آن فرقه مسائل عبادی که خدا فرموده را انجام میدهند تا ذهن مریدان فرقه آرام شود، در حالی که چنین نیست.
وی با بیان اینکه همه ادیان توحیدی به مساله مهدویت و ظهور منجی اعتقاد دارند، گفت: همه ادیان معتقد هستند که موعودی خواهد آمد و جهان را بعد از آنکه پر از ظلم و جور شد پر از عدل و داد میکند؛ شیعیان معتقد هستند که حضرت مهدی (عج) به دنیا آمده و حضور دارند و در ظرف زمانی معین ظهور خواهند کرد. یکی از علائم ظهور امام زمان خروج سید حسنی و سید یمانی است و در عصر حاضر ما شاهد برخی فرقههای نوظهور هستیم که با تبلیغات و هزینههایی که معلوم نیست از کجا تأمین میشود شخصی را به عنوان سید یمانی معرفی و افراد زیادی را به خود جذب میکند. فعالیتهای این فرقهها از طرق مختلف و ابزار شیطانی صورت میگیرد به گونهای که متأسفانه این فرقهها علاوه بر مردم عادی در جذب روحانیون باسواد نیز موفق بودند.
رضوانی ادامه داد: روحانیت و سیستم دستگاه مذهبی در عصر امروز دچار تأخر فرهنگی شده و با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و ایجاد آن دهکده جهانی و آن فضای اطلاع رسانی مقداری عقب ماندیم در حالی که معارف دین اسلام به قدری کافی هست که تا قیامت برای همه مسائل زندگی بشر پاسخ دارد اما بروز نکردن این معارف و همراه نبودن با رشد تکنولوژی باعث یک تاخر فرهنگی در جامعه اسلامی شده است. خانوادهها حق دارند که نگران آینده و اعتقادات فرزندانشان باشند دشمن هر لحظه از ابزارهای مختلف تلاش میکند و گوی سبقت را با استفاده از این ابزارها از ما برباید و با حیله و زیبا جلوه دادن فرقهها سعی در جذب جوانان دارد. روحانیت باید این مفاهیم دینی را با استفاده از ابزار روز بازسازی کند.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه به فتنه وهابیت اشاره و تصریح کرد: فتنه وهابیت یک فتنه استعماری بود. زمانی که تقریب در بین جوامع اسلامی داشت به حد اعلای خود میرسید و تجهیز و تمرکز بر روی اشتراکات مذاهب اسلامی در حال رسیدن به نقطه مطلوب بود تا وحدت امت اسلامی محقق شود غرب کارکرد مذهب را شناسایی کرد تا بتواند با استفاده از فرقههای ضاله استعمار جهان اسلام را همچنان ادامه دهد. غرب با ایجاد این فرقهها به دنبال این سیاست که گفته میشود تفرقه بیانداز و حکومت کن، بود. چرا که غرب امروز در اباحه گر، آزادیهای جنسی و بی بندو باری مردم گوی سبقت را ربوده تا بتواند از این آبشخور به اهداف استعماری خودش دست یابد.
وی ادامه داد: فرقه ضاله بهایت شعارش شعار صلح و دوستی است اما در واقعیت جنایتکارترین جنایتها توسط همین فرقه بهائیت صورت گرفت برای مثال در زمان رژیم پهلوی فرقه بهائیت در قالب ساواک مردم را به قتل میرساند.
رضوانی با بیان اینکه نیازهای انسان باید به سمت اموری برود که خداوند تعیین کرده است، گفت: پروردگار در وجود انسان برخی غرایض را برای اهداف خاص قرار داده است بنابراین اگر این غرایض از مسیر خود خارج شود باعث نابودی و چنانچه در مسیر خود قرار گیرد موجب کمال آدمی میشود برای مثال یکی از غرایض نیاز به پرستش است تا بتواند به کمال دست یابد اگر این نیاز فطری در مسیر خود قرار بگیرد به بالاترین مقام انسانی دست خواهد یافت. امروز نحله ها و فرقههای ضاله با استفاده از این نیاز فطری انسانها را به پرستش غیر خدا تشویق میکنند.
این پژوهشگر حوزه دین و رسانه در پایان خاطرنشان کرد: دنیا ظرفی است که انسان میتواند در آن رضایت پروردگار و بهشت را خریداری کند تنها باید آدمی بداند چه چیزی اصل و چه چیزی فرع است دنیا فرع و آخرت اصل محسوب میشود. آدمی باید به یقین تلاش کند که سیرت خود را در دنیا بسازد. عرفان اسلامی انسانها را به خودشناسی دعوت میکند تا از طریق این خودشناسی به خدا شناسی نائل شوند. عرفان اسلامی تنها از طریق اهل بیت امکان پذیرد است. عرفان واقعی معارف ناب عمیق اهل بیت است.
نظر شما