۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۰۵

یک جمعیت پژوه:

تنها ۵سال برای جلوگیری از پیری جمعیت در کشور زمان داریم

تنها ۵سال برای جلوگیری از پیری جمعیت در کشور زمان داریم

قزوین- کارشناس جمعیت پژوهی گفت: برای جلوگیری از بحران جمعیت در کشور و تبعات آن تنها ۵ سال فرصت داریم.

به گزارش خبرنگار مهر صالح قاسمی در مراسم هفته جمعیت که صبح امروز در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: تشکیل قرارگاه جمعیت را در استان قزوین به فال نیک می‌گیریم و معتقدم همگرایی و هم افزایی دستگاه‌ها در استان قزوین کاملاً مشهود است و به همین علت نیز این امکان وجود دارد که اهداف با سرعت بیشتری در این استان پیش برود.

این کارشناس جمعیت با بیان این نکته که جمعیت یک اتمسفر است و همه انواع قدرت اجتماعی، اقتصادی، نظامی و جغرافیایی منطقه‌ای ذیل آن تعریف می‌شود گفت: در سطوح مدیریتی کشور جز رهبر انقلاب هنوز هیچ کسی اهمیت جمعیت را درک نکرده است و نظام برنامه ریزی کشور هنوز به آن باور ندارد، ایشان طی ۱۰ سال گذشته ۵۴ بار با اشکال و استفاده از جملات خاصی به این موضوع اشاره کرده‌اند و تاکید و تذکراتی در این زمینه داشته‌اند.

وی افزود: جمعیت کشور ما حدود ۸۵ میلیون نفر است اما دانستن آمار کمکی به ما نمی‌کند، در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد در کشور به کمتر از یک رسیده است و در حدود سال‌های ۱۴۱۵-۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت با همین الگو صفر خواهد بود و ما شاهد کاهش جمعیت کارا خواهیم بود که به هیچ عنوان مطلوب نیست.

قاسمی تبیین کرد: شاخص نرخ باروری هم نشان می‌دهد در سال ۶۵ نرخ ما ۷ فرزند بوده و امروز این نرخ به ۱.۷ رسیده که یک عدد تکان دهنده است، امروز شاخص سالمندی جمعیت بالای ۶۰ سال ۱۱ درصد است و در سه دهه آینده به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت که این امر به دنبال خود کاهش نیروی کار، کاهش تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات، افزایش واردات، حضور و فعالیت اتباع خارجی در جایگاه‌های مختلف کشور، ریسک ورشکستی تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، کاهش سطح امنیت کشور، سندروم آشیانه خالی در جامعه و … را به همراه می‌آورد.

وی مطرح کرد: ۴۷ متغیر روی فرزند وری تأثیر دارند که باید روی آنها برنامه ریزی جدی داشت، ۲۰ درصد از زوج‌های در کشور ما دچار مشکلات ناباروری هستند ولی زیرساخت‌های کافی برای درمان ناباروری را نداریم ضمن اینکه روش‌های درمان ناباروری گران قیمت هستند و خیلی از کشورها هزینه ناباروری را به عهده می‌گیرند.

این جمعیت پژوه تبیین کرد: موضع دیگر مسئله سقط جنین است که تنها دو درصد آن خود به خود و ۳ درصد با عوامل پزشکی رخ می‌دهد و ۹۵ درصد باقی مانده تصمیم فردی زوجین است.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر گزاره‌های غلطی در خصوص سن باروری در جامعه وجود دارد که نگرش‌ها باید نسبت به آن تغییر کند، در جامعه پزشکی گزاره‌های غلطی داریم که در دانش ۲۰ سال پیش فریز شده، این مسئله هم باید در جامعه تغییر کند تا افراد ترغیب به فرزندآوری شوند.

وی تبیین کرد: شهرنشینی و آپارتمان نشینی نیز روی فرزند آوری تأثیر دارد چرا که در خانه‌های محدود و کوچک افراد ترغیب به فرزند آوری نمی‌شوند.

این کارشناس جمعیت تصریح کرد: کاهش ازدواج و افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش فرصت فرزند آوری، تغییر الگوی خانواده‌ها، افزایش سزارین و محدودیت این نوع زایش برای تعدد فرزند از عوامل اثر گذار دیگر است.

قاسمی یادآور شد: ما جمعیت زیادی در کشور نداریم ولی کلونی جمعیتی در کلانشهرها داریم و توزیع جمعیتی در کشورمان اشتباه بوده است.

وی با تاکید بر این موضوع که آینده اقتصادی جهان در دست کشورهایی است که جمعیت بیشتری دارند و امروز کشورهای E۷ دنیا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند ادامه داد: اقتصادهای نوظهور جهان آینده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند در حالی که ما با بحران جمعیت رو به رو هستیم و برای اصلاح این مسئله تنها ۵ سال فرصت داریم.

این کارشناس جمعیت یادآور شد: اقتصاد موضوع مهمی در خانواده‌ها برای موضوع فرزند آوری است ولی تأثیر فرهنگ و نگرش بسیار بیشتر است، تا زمانی که نگرش زوج‌ها در خصوص فرزندآوری تغییر نکند نمی‌توانیم قدم‌های پیشرو برداریم و باید روی این موضوع به طور جدی کار کنیم.

کد خبر 5494113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      وقتی امکانات فقط به فرزند آوری جدید می دهند و از کسانی که قبلاً چندین فرزند به دنیا آوردند و با مشکلات معیشت آنها درگیر هستند و جوانان هم میبینند این قشر تحت فشار اقتصادی است مطمئن باشید جوانان با مشوق های خلق الساعه تشویق نمیشوند