۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۴۸

توسط نشر همشهری؛

«سواد رسانه‌ای» چاپ شد/چگونه مقابل رسانه دید انتقادی داشته باشیم

«سواد رسانه‌ای» چاپ شد/چگونه مقابل رسانه دید انتقادی داشته باشیم

کتاب «سواد رسانه‌ای» نوشته ملیسا هارت با ترجمه سیده فاطمه معین و مریم جعفریان توسط نشر همشهری منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سواد رسانه‌ای؛ روش‌هایی برای باسوادشدن در زمینه رسانه، آشنایی با قالب‌های مختلف رسانه‌ای، تفسیر پیام‌های منتشرشده در رسانه» نوشته ملیسا هارت به‌تازگی با ترجمه سیده فاطمه معین و مریم جعفریان توسط نشر همشهری منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب پیش‌رو توسط انتشارات منابع آموزشی معلم‌نویس در آمریکا چاپ شده که یک‌انتشارات آموزشی است و عناوینش، به‌قلم معلمان برای استفاده والدین و مدرسان نوشته می‌شوند. «سواد رسانه‌ای» با این‌نیت نوشته شده که به دانش‌آموزان کمک کند مقابل هزاران پیام رسانه‌ای که هر روز با آن‌ها از طریق آثار هنری، موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای، رادیو، تلویزیون، وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، تبلیغات و بسته‌بندی‌ها مواجه می‌شوند، دیدگاه انتقادی و نقادانه داشته باشند.

این‌کتاب، تمرین‌های نوشتاری و عملی را هم شامل می‌شود که دانش‌آموزان را به تجزیه و تحلیل، بحث و خلق پیام‌های رسانه‌ای وادار می‌کند. به این‌ترتیب مخاطب کتاب باید همزمان با پیشرفت در بحث سواد رسانه‌ای، بیاموزد تصمیماتی آگاهانه و سنجیده بگیرد.

کتاب پیش‌رو ۱۲ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند:

«سواد رسانه‌ای چیست؟»، «تبلیغات کاغذی»، «رادیو»، «تلویزیون»، «موسیقی»، «بازی‌های ویدئویی»، «بسته‌بندی»، «تبلیغات غیرمستقیم»، «مجلات»، «روزنامه‌ها»، «هنر» و «وب‌سایت‌ها».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

«جنگ دنیاها» نام یک کتاب علمی و تخیلی بود. در سال ۱۹۳۸، هنرمندی به نام اورسون ولز قسمتی از این کتاب را در رادیو خواند که باعث وحشت مردم شد.

یک‌روز به برگزاری جشن هالووین مانده بود. اورسون ولز قسمتی از کتاب را در دست مثل یک خبر رادیویی اجرا کرد. این‌خبر حاکی از این بود که مریخیان، زمین را مورد حمله قرار داده‌اند.

شنوندگان نمی‌دانستند که صرفا نمایشنامه‌ای رادیویی در کار است و تصور کردند که این‌خبر صحیح است. عده‌ای در خانه‌هایشان مخفی شدند و تعداد زیادی کوشیدند شهر را ترک کنند. آن‌ها تصور می‌کردند که مریخی‌ها با گازهای سمی انسان‌ها را خواهند کشت.

چگونه یک برنامه رادیویی باعث ایجاد وحشت در مردم شد؟

این‌کتاب با ۱۵۶ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5636129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha