۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

حج تمتع ۱۴۰۲ ؛

سرپرست حجاج ایرانی: بعد اخلاقی مهمترین فلسفه حج است

سرپرست حجاج ایرانی: بعد اخلاقی مهمترین فلسفه حج است

سرپرست حجاج کشورمان در چهارمین مراسم دعای کمیل مکه  به بیان فلسفه و حقیقت حج پرداخت و مهمترین فلسفه این مناسک بزرگ را بعد اخلاقی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، درمراسم روحبخش دعای کمیل این هفته که درهتل الایام ایلیت یکی از بزرگترین هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی، با حضور سرپرست حجاج ایرانی ورئیس سازمان و مسئولان حوزه حج و زیارت برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدلفتاح نواب افزود: مهمترین فلسفه فریضه حج دگرگونی اخلاقی است که در انسان‌ها به وجود می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اهمیت ایام تشریق به زائران توصیه کرد که خود را برای درک این ایام آماده کنند.

وی گفت: از ایام تشریق در قرآن به ایام مشهودات و معلومات یاد شده و این روزها مورد توجه خدای بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه هر زائری که فلسفه اعمال عرفات، مشعر و منا را درک نکند ضرر کرده است، خطاب به حاضران گفت: شما ۱۵ سال در نوبت بوده اید تا به این سفر آمدید، در این روزها یاد خدا باشید چنانکه خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: "وَاذْکُرُوا اللَّهَ فِی أَیَّامٍ مَعْدُودَاتٍ- و خدا را یاد کنید (به ذکر تکبیر) در چند روزی معیّن (ایّام تشریق) ".

وی تصریح کرد: حج انسان سازاست و اگر دراین سفر انسان در بعد اخلاقی خود را نساخته و به ایران برگردد فقط به این سفر رفته و برگشته و حج تاثیری در او نداشته است.

سرپرست حجاج ایرانی اهمیت تفکر در سرزمین وحی و در جوار بیت الله الحرام را یادآور شد و گفت: دراین سرزمین بهترین و برترین عبادت، تفکراست و تفکر هم انسان ساز است.

وی سفر حج را فرصتی برای خودسازی دانست و افزود: در اوج خفقان و در زمانی که افراد دنبال امیال دنیوی بودند پیامبر اسلام برای خودسازی به غار حرا می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به مشکلات و رنج‌هایی که پیامبر رحمت در شهر مکه متحمل شد، اظهار داشت: با این وجود رسول اکرم برای مردم طلب هدایت می‌کرد.

وی در پایان سخنان خود از زائران خواست که برای آشنایان، دوستان، سفارش کنندگان و برادران مومن خود در کنار خانه خدا دعا کنند.

علاوه بر مراسمی که با حضور و سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی برگزار شد؛ در آیین‌های مشابه دیگری که به صورت متمرکز درهتل های ورقان النور با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، میدان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن مهدوی و ویولیت با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ثمری برگزار شد هزاران زائر ایرانی در جوار بیت الله الحرام با نوای مداحان اهل بیت حاج علی مالکی نژاد، حمید رضا رمضانپور و مهدی سروری فرازهای دعای کمیل را زمزمه کردند.

کد خبر 5816266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha