۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

ضرغامی: 

پژوهش خط قرمز ندارد/ در فضای تاریک دغدغه ها را نمی بینیم

پژوهش خط قرمز ندارد/ در فضای تاریک دغدغه ها را نمی بینیم

وزیر میراث فرهنگی گفت: خیلی وقت ها دغدغه های جدی داریم ولی چون فضا را تاریک کرده اند، نمی بینیم و خوشحالیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم هفته پژوهش و فناوری روز یکشنبه در موزه ملی ایران برگزار شد.

در این برنامه عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی گفت: بخشی از تلاش‌های شما حاکی از این است که مجموعه پژوهشی این پژوهشگاه زنده است.

وی افزود: پژوهش از جنس بیداری و آگاهی و پرتو افکنی است. وقتی این طور می‌شود انسان‌ها را از نگرانی‌های بی مبنا نجات می‌دهد و دغدغه‌ها و نگرانی‌های نامیمون را نشان می‌دهد.

ضرغامی بیان کرد: ویژگی پژوهشگر، شجاعت است. پژوهش خط قرمز ندارد. در هر چیزی می‌تواند ورود کرده و پرتو افکنی کند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها دغدغه‌های جدی داریم ولی چون فضا را تاریک کرده اند نمی‌بینیم و خوشحالیم. اما اگر پژوهشگر روشن کند و حقیقت را بگوید آن وقت باید فکر چاره باشیم.

ضرغامی گفت: اگر شما درباره کوروش حرف می زنید خیلی خوب است. من با این صراحت ندیده بودم که درباره آن حرف زده شود.

وزیر میراث فرهنگی افزود: پژوهش بلای جان افراط و تفریط است. افراط و تفریط قدرتمند است و منافع دارد. شما به عنوان پژوهشگر می‌توانید وارد آن شوید. مثل همین نشست کوروش که برگزار کردید. برخی می‌گویند که ذوالقرنین همان کوروش هست و برخی این را قبول ندارند.

وی گفت: از این تفکرات که کوروش را قبول ندارند تا آنها که کوروش را مقدس می‌دانند. همه نوع تفکر را داریم. اینها افراط و تفریط است.

ضرغامی افزود: ما در این حوزه کار زیاد داریم. نظام مسائل ما متنوع است. اینکه کار پژوهشی روی اشیا انجام می‌شود خیلی خوب است. اما مأموریت شما فقط این نیست. در حوزه صنایع دستی گردشگری و میراث ناملموس خیلی کار دارید. شما درباره میراث ناملموس کار بزرگی دارید.

ضرغامی به بسته شدن صفحه مجازی پیرمردی که در بازار رشت شادی می‌کرد اشاره کرد و گفت: یکی از کارکردهای دین شادی است. اما گاهی چیزهایی از دین را معرفی می‌کنند که اصل دین نیست. در حالی که حتی داریوش هم در کتیبه‌ای که دارد می‌گوید به نام خداوندی که شادی را آفرید. ولی ببینید که ملاک‌های ما از شادی چند گانه است. مثلاً اگر پیرمردی در یک بازاری شادی کرد و فولکلور خواند اگر مناسبتی بود یا مصادف با ۲۲ بهمن شد مشکلی نداریم و می‌گوئیم آفرین. ولی اگر همزمان با مناسبت‌های مذهبی نبود و شادی کرد؛ از نظر ما متهم است.

وی افزود: مجموعه‌ای از نظام مسائل در وزارتخانه هست که می‌توانید به آن ورود کنید.

کد خبر 5962505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha