۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲

شریفی با مهر مطرح کرد؛

بازی به معنای تعامل است/ریشه‌هایی از مصر باستان و ۵ هزارسال پیش

بازی به معنای تعامل است/ریشه‌هایی از مصر باستان و ۵ هزارسال پیش

یک مدرس دانشگاه گفت: نظامی است که در آن بازیکنان در آن باهم تعامل دارند و یک درگیری مصنوعی و ساختگی ایجاد می شود که نقش‌های بازی به صورت قراردادی ساخته می شود.

فرزانه شریفی پژوهشگر حوزه بازی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در یک تعریف ساده بازی به صورت کلی نظامی است که در آن بازیکنان در آن باهم تعامل دارند و یک درگیری مصنوعی و ساختگی ایجاد می شود که نقش‌های بازی به صورت قراردادی ساخته می شود. بازی‌ها در نهایت به خروجی ها و امتیازهایی ختم می شود.

وی ادامه داد: هویزنگا بازی را فعالیت یا اشتغالی داوطلبانه که در محدوده‌های ثابت زمان و مکان، مطابق با قواعدی که آزادانه پذیرفته شده اما مطلقاً الزام آور نیستند، با هدفی در خود انجام شده و با احساس تنش، لذت آگاهی از متفاوت بودن آن با زندگی روزمره همراه است، تعریف می‌کند.

این مدرس دانشگاه گفت: بازی به معنی ساده و دیجیتال فرق متفاوتی باهم ندارند و تعریفی که تانگ ارائه می دهد شامل نوعی از بازی است که از طریق فناوری رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمدتاً با هدف سرگرمی و تفریح به وجود آمده است. بازی دیجیتال ویژگی های خاصی دارد که منحصر به خود است و رسانه های جدید هم ممکن است آن را نداشته باشند.

وی افزود: مهم ترین نکته، بازی تعاملی بودن آن است که در رسانه های سنتی این اتفاق رقم نمی‌خورد. این امکان وجود دارد که در بازی افراد نقش‌آفرین باشند و اما در انیمیشن و سینما، این اتفاق رقم نمی‌خورد و نمی‌تواند نقش ها را تغییر داد. قدرت بازی با تعاملی شدن این امکان را می دهد که بازی به نقطه ای برسد که از فضای زندگی روزمره متفاوت شود.انیمشین و سینما یک‌خط داستانی دارد و یک خط بودن این امکان را دارد که از ابتدا و انتها افراد را منفعل می کند و فرامتنی بودن بازی می تواند باعث شود هر بازی پایان متفاوتی داشته باشد.

شریفی گفت: نت ورک بودن بازی این امکان را می دهد که شبکه سازی صورت گیرد. در بازی این امکان وجود دارد که همزمان بتوان با چندین نفر ارتباط برقرار کرد و بازی کرد. ویژگی شبیه سازی بازی با زندگی واقعی این حس را منتقل می کند که احساس فضای واقعی به بازیگران بازی دست دهد و این ویژگی بازی آن را از رسانه های دیگر متفاوت می‌کند. ویژگی شبیه‌سازی بازی موجب می شود بسیاری از شغل ها مانند خلبان‌ها بازی مشخصی را بازی کنند تا بتوانند مدرک خلبانی خود را بگیرند، گفت: این ویژگی موجب شده است بازی‌ها به شبیه سازی شغل ها، صنایع و آموزش‌ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: تاریخچه بازی و بازی دیجیتال به بازی سنت در مصر باستان در حدود ۵ هزار سال پیش برمی‌گردد و تخته های بازی آنکه در سنگ حکاکی شده بودند در خرابه‌ای اهرام مصر پیدا شدند. سنت شامل مسابقه ای است که تا رسیدن به خطر باید بر موانع و سدها غلبه کرد و اشتراک زیادی با عناصر کلیدی نخستین بازی‌های دیجیتال در مجموعه‌های «برادران ماریو» و «جوجه تیغی سریع» دارد، افزود: پس از تحول بازی های متاخر تر در هند و خاورمیانه، شطرنج که پیشگام بازی‌های نقش آفرینی و راهبردی در روزگار ماست حدود هزار سال قبل به شکل امروزی در اروپا ظهور کرد.

این متخصص رسانه گفت: بازی های امروز شرایطی را فراهم کرده که چند نفر بازی می‌کنند و چند کاربر به طور همزمان می‌توانند تعامل داشته باشند. بازی‌های دیجیتال ژانرهای متفاوتی دارند که شامل بازی‌های اجتماعی مثل سیمز یا بازی های ورزشی مثل فیفا می شود که جز مهم ترین و محبوب ترین بازی های ژانر ورزشی در دنیاست. بازی کژوال به نوعی مورد علاقه متروسواران است که برخی از آن محبوبیت جهانی دارند و طراحی منحصر به فرد آنها موجب افزایش مخاطب آنها شده است.طراحی و ساخت بازی، واقعیت افزوده است تا ترکیب فضایی و واقعی با شرایط بازی انجام می‌دهد و در نهایت برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

کد خبر 6108942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha