سخنگوی مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت‌وگو با مهر:

شهید امیرعبداللهیان صدای رسای مردم فلسطین بود

شهید امیرعبداللهیان صدای رسای مردم فلسطین بود

سخنگوی مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به نقش محوری شهید امیرعبداللهیان در حمایت از آرمان فلسطین تاکید کرد که از دست دادن این انسان بزرگ، خسارتی جبران‌ناپذیر برای همه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان در دیدار با یک هیئت اروپایی گفت: باید از جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم سلیمانی به خاطر نقشی که در صلح و امنیت جهان ایفا کردند تشکر نمود.

بیش از ۶۵ کشور در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان در سطح رؤسای جمهور، وزرا، پادشاهان، نمایندگان و … شرکت کردند که همین امر دلیلی آشکار بر عظمت جایگاه شهید امیر عبداللهیان به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و اهمیت تلاش‌های این شهید بزرگوار برای حفظ انسجام منطقه است.

در همین زمینه خبرنگار خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با «علی فاضل الدفاعی» کارشناس امور سیاسی و سخنگوی رسمی مجلس اعلای اسلامی در عراق درباره شخصیت و دستاوردهای شهید امیرعبداللهیان انجام داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید:

شما خبر شهادت شهدای خدمت را چگونه دریافت کردید و این خبر چه بازتابی در میان محافل دولتی سیاسی و حتی مردمی عراق داشت؟ به ویژه اینکه دیدیم هیئت‌های بزرگی از عراق برای مشارکت در مراسم تشییع پیکر شهدای ایرانی به تهران آمدند. همچنین هیئت‌های مردمی عراق در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق برای عرض تسلیت جمع شدند. از نظر شما این موارد تا چه اندازه نشان‌دهنده ارتباط منسجم میان دولت‌ها و ملت‌های عراق و ایران است؟

ما اخبار مربوط به حادثه دردناک سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم و فقید ایران و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فقید جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را با نگرانی دنبال می‌کردیم. همزمان با انتشار این خبر در رسانه‌های اجتماعی، مردم عراق دست به دعا برداشتند و از خداوند متعال می‌خواستند مسافران این بالگرد را نجات دهد و آنها را سالم برگرداند و این آغاز ابراز همدردی و همبستگی فرزندان ملت عراق با ایران بود.

بعد از دریافت اخبار و تصاویر مربوط به لاشه بالگرد و یافتن پیکرهای شهدا ما روز بسیار غم انگیزی داشتیم. فضا به این گونه بود که این غم یک مصیبت شخصی برای هر یک از ما به شمار می‌رفت و عراقی‌ها در محافل و دانشگاه‌ها و محل کار خود به یکدیگر تسلیت می‌گفتند و همدردی می‌کردند.

دولت عراق نیز بلافاصله روز بعد از این فاجعه را عزای رسمی و عمومی در عراق اعلام کرد و هیئت‌های مردمی، احزاب سیاسی، مراکز فرهنگی و فعالان اجتماعی از نقاط مختلف عراق در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و همچنین در مقابل مقر کنسولگری‌های ایران در نجف اشرف و کربلای مقدس و بصره تجمع کردند.

علاوه بر آن هیئت‌های بزرگ عراقی در سطوح عالی رسمی نیز در روز تشییع پیکر شهدا در تهران حاضر شدند و ریاست این هیئت‌ها را «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر، «محمد جاسم العمیری» رئیس دادگاه فدرال و همچنین شماری از وزرا و استانداران در کنار «محسن المندلاوی» رئیس پارلمان و تعدادی از نمایندگان پارلمان و رؤسای فراکسیون‌ها و احزاب بر عهده داشتند. همچنین از اقلیم کردستان عراق نیز رئیس آن در کنار شخصیت‌ها و گروه‌های دیگر عراقی مقیم در جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کردند. این‌ها نشان دهنده میزان استحکام روابط عراق و جمهوری اسلامی ایران و پیوند عمیق میان دو ملت است که بر پایه‌های تاریخی و دینی و انسانی بنا شده است.

همچنین سخنان حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی مرجعیت عالیقدر عراق تأثیر زیادی بر فرزندان ملت عراق داشت؛ جایی که ایشان با صدور پیام تسلیت، به خاطر این فاجعه بسیار ابراز تأسف و اندوه کردند و آن را یک فاجعه دردناک برای ملت شریف ایران دانستند.

شهید حسین امیرعبداللهیان حتی قبل از تصدی پست وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرهای زیادی به عراق انجام می‌دادند و فعالیت‌های زیادی در این زمینه داشتند آیا شما تا به حال با ایشان ملاقات کرده بودید؟ ایشان را از نظر شخصی، دیپلماتیک و سیاسی چگونه می‌دیدید؟

من در سال ۲۰۱۹ در رأس گروهی از جوانان مجلس اعلای اسلامی عراق برای بازدید از مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران رفتیم و در آنجا با شهید حسین امیرعبداللهیان که در آن زمان معاون رئیس مجلس شورای اسلامی بود دیدار کردیم. ما در آنجا درباره امور منطقه و چالش‌های آن و همچنین روابط استوار میان عراق و ایران و روابط منسجم میان ملت‌های دو کشور گفت و گو کردیم.

من درباره شخصیت شهید امیرعبداللهیان می‌توانم بگویم که وی دارای درجه‌ای عالی از صراحت و شجاعت در مواضع خود بود و به رویکردی که بر مبنای انقلاب اسلامی در پیش گرفته بود بسیار مطمئن بود و قدرت جمهوری اسلامی ایران را کاملاً احساس می‌کرد و از همین رو برای نمایندگی از آن اقدام کرده بود. شهید امیرعبداللهیان هرگز در برابر مواضع خصمانه و مخالفان چه در داخل و چه در خارج از ایران احساس ضعف و تردید نمی‌کرد.

شهید امیرعبداللهیان علاوه بر داشتن یک شخصیت قوی و مطمئن با وجود مناصبی که در اختیارش بود تواضعی فراوان داشت و آداب اسلامی صراحتاً در رفتار او پیدا بود و به همین دلیل به سرعت در قلب همه کسانی که با آنها سر و کار داشت وارد می‌شد. تسلط شهید امیرعبداللهیان بر زبان عربی افق‌های خوبی در منطقه باز کرد و به ایشان در ایجاد روابط شخصی با مسئولان رسمی از کشورهای مختلف عربی کمک زیادی کرد.

شهید امیرعبداللهیان یک مرد مقاومتی و حامی جنبش‌های آزادی‌بخش و همه مستضعفان بود که همین امر موجب می‌شد تا حتی مخالفانش نیز به او احترام و محبت داشته باشند. وی در سیاست بین‌المللی ایران دیدگاه ویژه‌ای داشت که مبتنی بر این اصل بود که قدرت منطقه و ایران باید به هم پیوسته، مؤثر و متمایز باشد.

خداوند متعال از شهید امیر عبداللهیان راضی باشد. وی همیشه بر اهمیت عراق و نقش این کشور در منطقه تاکید داشت و روابط صمیمانه‌ای با عراقی‌ها چه در سطح دولت و احزاب و چه در سطح جامعه برقرار می‌کرد. شهید امیرعبداللهیان با عراق به عنوان یک متحد و نه یک کشور همسایه برخورد می‌کرد و اگر این فاجعه دردناک اتفاق نمی‌افتاد و ما او را از دست نمی‌دادیم افق‌های بزرگی در زمینه کار و همکاری و هماهنگی در بسیاری از مواضع پیش روی عراق و ایران بود که می‌توانست هم برای ملت‌های دو کشور و هم برای کل منطقه بسیار سودمند باشد.

بسیاری شهید حسین امیرعبداللهیان را به عنوان فردی خستگی ناپذیر می‌شناختند و او را چهره نرم قدرت سخت ایران می‌دانند. با توجه به فعالیت‌های زیاد و سفرهای متعدد و تلاش‌های بی‌وقفه‌ای که شهید امیرعبداللهیان در سطح منطقه و جهان انجام می‌داد چگونه توانست در دوره تصدی پست وزیر خارجه ایران نقشه دیپلماتیک جدیدی را ترسیم کند و چه دستاوردهایی به نفع ایران و کشورهای محور مقاومت محقق ساخت؟

یکی از ویژگی‌های متمایز شهید حسین امیرعبداللهیان مهارت بالای او در زمینه شغلی‌اش در مناصب متعدد بود که به او شایستگی بالا و تیزبینی در کار سیاسی و دیپلماتیک را می‌داد. شهید دکتر امیرعبداللهیان صرفاً یک فرد دانشگاهی که تنها نظریه‌هایی را مطرح می‌کند نبود، بلکه او به شکل عملی با موقعیت‌ها و چالش‌های گوناگون برخورد می‌کرد.

شهید امیرعبداللهیان تسلط ویژه‌ای روی پرونده‌های مهم از جمله اداره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، احیای روابط ایران و عربستان سعودی بعد از ۷ سال و نیز انعقاد قراردادهای راهبردی با روسیه و چین و … داشت. علاوه بر این، شهید امیرعبداللهیان نقش محوری در حمایت از مسئله فلسطین ایفا کرد؛ تا جایی که وی را به عنوان حامی رسمی آرمان فلسطین در محافل بین المللی می‌شناختند.

شهید امیرعبداللهیان با رویکرد متمایل شدن به شرق و تحکیم روابط و انعقاد قرارداد با چین و روسیه و کشورهای منطقه خواستار غلبه بر مشکلات پیچیده از طریق هماهنگی مثبت شد.

در این میان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز در واقع نماینده امام خامنه‌ای در اداره امور کشور بود و چهره‌ای قدرتمند، انقلابی و حکیمانه از ایران به نمایش گذاشت. شهید حسین امیرعبداللهیان نیز مسئول اجرای این دیدگاه در مجامع بین‌المللی و مذاکرات با کشورهای جهان در شرق و غرب بود و با شجاعت و سخت کوشی خود در این زمینه موفق شد.

شهید امیرعبداللهیان مواضع حساس و قاطعی را در حمایت از مقاومت اتخاذ کرد و در همه مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی مدافع اصلی مقاومت و صدای فلسطین و غزه بود تا جایی که به او لقب وزیر محور مقاومت داده بودند. بنابراین اگر بخواهیم یک تصویر گسترده و روشن از آنچه که شهید امیرعبداللهیان به کشورهای محور مقاومت داده بود ارائه کنیم چه صحنه‌ای را می‌بینیم؟

در شرایطی که بعد از توافق‌های ذلت بار برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه با رژیم صهیونیستی، آرمان فلسطین در حال فراموشی بود و آمریکا تلاش داشت فلسطین را صرفاً به یک قصه تاریخی تبدیل کند جمهوری اسلامی ایران به موضع خود در حمایت از فلسطین ادامه داد و آرمان فلسطین را در اولویت قرار داده و آن را یکی از ثوابت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در ایران معرفی کرد.

با وجود هیمنه گسترده غربی‌های حامی رژیم موقت صهیونیستی بر شورای امنیت و قطعنامه‌های آن، صدای شهید امیرعبداللهیان در دفاع از ملت مظلوم فلسطین بسیار قوی بود و او همواره خواستار اتخاذ یک موضع انسانی بین‌المللی در قبال نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه بود.

شاید یکی از برجسته‌ترین اقدامات شهید امیرعبداللهیان سفرهای بین المللی او بود که شامل پایتخت‌های عراق، لبنان، سوریه و قطر می‌شد و وی صراحتاً در اظهارات خود درباره گشودن جبهه‌های جدید ضد اشغالگران اسرائیلی در سایه تحولات خطرناک در نوار غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی صحبت می‌کرد؛ جایی که نیروهای اشغالگر صهیونیستی شنیع‌ترین جنایات را علیه غیرنظامیان و به ویژه کودکان و زنان در غزه انجام می‌دهند و همه زیرساخت‌های غزه را ویران کرده و بیمارستان‌ها را بمباران و خانه‌ها را نابود کرده و روزنامه‌نگاران را قتل عام می‌کنند.

این نقش برجسته، بی‌نظیر و شجاعانه و عادلانه جمهوری اسلامی ایران توسط شهید امیرعبداللهیان ایفا شد و وی با حضور فعال و تأثیرگذار در مجامع بین‌المللی موجب شد تا موجی از واکنش‌ها ضد جنایت‌های رژیم اشغالگر در جهان به راه بیفتد. همین خستگی ناپذیری و شخصیت شجاع و مهارت بالای شهید امیر عبداللهیان موجب شده بود که بسیاری به او لقب وزیر محور مقاومت بدهند.

ما نمی‌توانیم آنگونه که شایسته است شخصیتی با این وزن سیاسی و دیپلماتیک را توصیف کنیم و تنها کلمه‌ای که می‌تواند حقیقت را در حال حاضر بیان کند این است که از دست دادن وی خسارتی جبران ناپذیر نه تنها برای ایران بلکه برای آرمان فلسطین در وهله نخست و همه آزادگان جهان در وهله بعدی است.

کد خبر 6119437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • به GB ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      1 0
      مردی نظیر امیرعبدالهیان در تاریخ جمهوری اسلامی نبود و شاید هم نخواهد آمد.